Überführer Helmut

Det var både snabb och snygg körning! Så fort ska jag också köra första gången jag prövar ringen... :crash
 
Och anledningen till att du skriver både förr eller senare består i din återkommande okunskap då ett antal andra förare kört fortare genom åren

Grafne
 
Och anledningen till att du skriver både förr eller senare består i din återkommande okunskap då ett antal andra förare kört fortare genom åren

Grafne

Nja, okunskap, nej, Helmut har rekordet som ej kan slås pga sträckningen är omgjord på ringen, så var det.
 
Och anledningen till att du skriver både förr eller senare består i din återkommande okunskap då ett antal andra förare kört fortare genom åren

Grafne
Min återkommande okunskap? :)

Här nedan är en länk så att du kan läsa på i ämnet. Mycket nöje i din förkovran.

Citat från länken:

"As motorcycle contests were discontinued after 1994, this remains the fastest officially timed motorcycle lap ever on the 20832 m variant (159.7 km/h). Done in a single lap time trial run during Zuverlässigkeitsfahrt series on road legal VFR750R RC30 and Metzeler ME Z1 tires."

http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
 
Last edited:
Citat:

Min återkommande okunskap? :)

Här nedan är en länk så att du kan läsa på i ämnet. Mycket nöje i din förkovran.

Citat från länken:

"As motorcycle contests were discontinued after 1994, this remains the fastest officially timed motorcycle lap ever on the 20832 m variant (159.7 km/h). Done in a single lap time trial run during Zuverlässigkeitsfahrt series on road legal VFR750R RC30 and Metzeler ME Z1 tires."

http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times



Mao så har du fel i ditt första inlägg.
Mvh
 
jovisst körde helmut fort, och även om ingen senare repa som någon har gjort fortare räknas... än sen då!?
Spelar väl ingen roll.. man vet ju att dom kört fortare iaf!
 
...man vet ju att dom kört fortare iaf!
Nej, så är det inte.

Ingen har en bättre tid eftersom sträckningen inte är likandan nu som då och att någon sedan dess har blivit mer komptent runt Ringen än Dähne håller jag på goda grunder för osannolikt.

Vore intressant att veta om Dähne har kört den nya sträckningen – Bridge to Gantry – på tid.
 
Last edited:
Vore intressant att veta om Dähne har kört den nya sträckningen – Bridge to Gantry – på tid.

Han körde hela sträckningen förra året på 8.12.
http://www.autobild.de/artikel/porsche-911-gt2-gegen-honda-cbr-1000-rr_422642.html

Va inte du ganska snabb på ringen Nyteknik, eller yrar jag i nattmössan nu?


Har banan byggts om, är den inte längre 20832meter?
Vet att man kör Bridge to Gandtry vanligtvis men hyr man banan kan man väl köra hela sträckningen?

Läste i Performance Bikes för ett tag sen att nån kört BtG på 7.21 på MV Agustan. Ganska snabbt!




Sjukt clean körning på filmen btw.
 
Han körde hela sträckningen förra året på 8.12.
http://www.autobild.de/artikel/porsche-911-gt2-gegen-honda-cbr-1000-rr_422642.html

Va inte du ganska snabb på ringen Nyteknik, eller yrar jag i nattmössan nu?


Har banan byggts om, är den inte längre 20832meter?
Vet att man kör Bridge to Gandtry vanligtvis men hyr man banan kan man väl köra hela sträckningen?

Läste i Performance Bikes för ett tag sen att nån kört BtG på 7.21 på MV Agustan. Ganska snabbt!




Sjukt clean körning på filmen btw.
Se där! Tack för länken. Verkar som åldern (62) har tagit ut sin rätt, även om 8.12 är en mycket bra tid.

Jag är en medelmåtta i sammanhanget och har kört från utfarten till bromspunkten vid infarten på ca 8.35. Men those days are over. Att köra på tid på Ringen är sannerligen inte hälsofrämjande.

Byggts om är egentligen fel ordval. Man flyttade på- och avfarten från Nordkehre/Hatzenbach och lade den istället mitt på raksträckan. Jag tror egentligen inte att man har gjort några ingrepp i själva banan; bara ställt ut konor som styr in trafiken till parkeringen/depån bredvid rakan. Trist hur som helst. Rakan var ju en av höjdpunkterna.

Se äldre illustration som visar två ekipage som har tagit sig en bit längs rakan så som den såg ut på den gamla goda tiden och tills för drygt tio år sedan.
 

Bifogat

  • nurburgring02.jpg
    nurburgring02.jpg
    158.3 KB · Visningar: 78
Last edited:
Nej, så är det inte.

Ingen har en bättre tid eftersom sträckningen inte är likandan nu som då och att någon sedan dess har blivit mer komptent runt Ringen än Dähne håller jag på goda grunder för osannolikt.

Vore intressant att veta om Dähne har kört den nya sträckningen – Bridge to Gantry – på tid.

Som du postade innan så är det inte tillåtet med mc tävlingar längre sen 1994. Därför inga nya officiella rekord.

Så här är det:
Bridge to Gantry är ingen ny sträckning i den bemärkelsen utan bara en benämning man använder på hur tiden är uppmätt. Detta sker då man stängt av långa raksträckan för depå in/ut fart vilket vanligtsvis sker dagar då banan är öppen för allmänheten.

BTG är ca 1700m kortare och man lägger på 20-30 sek.
Därav kan du se tider med BTG i slutet.

Bansträckningen är oförändrad sen 1983.
 
Som du postade innan så är det inte tillåtet med mc tävlingar längre sen 1994. Därför inga nya officiella rekord.

Så här är det:
Bridge to Gantry är ingen ny sträckning i den bemärkelsen utan bara en benämning man använder på hur tiden är uppmätt. Detta sker då man stängt av långa raksträckan för depå in/ut fart vilket vanligtsvis sker dagar då banan är öppen för allmänheten.

BTG är ca 1700m kortare och man lägger på 20-30 sek.
Därav kan du se tider med BTG i slutet.

Bansträckningen är oförändrad sen 1983.
Det väsentliga i ditt inlägg är redan redovisat i tråden. Vad var det för fel jag gjorde mig skyldig till i första inlägget? Vad avses egentligen med "Bridge" och "Gantry"? "Bridge" = bron över rakan? "Gantry" = Galgenkopf (som är en gammal avrättningsplats)? Måste finnas en exakt plats/markering.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top