KTM 1190 RC8-tråden.

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha

Bifogat

  • RC8_orange_90__re_weiss.jpg
    RC8_orange_90__re_weiss.jpg
    56.7 KB · Visningar: 1,264
  • rc8_weiss_hgweiss.jpg
    rc8_weiss_hgweiss.jpg
    53.8 KB · Visningar: 934
  • RC8_Stripped.jpg
    RC8_Stripped.jpg
    49.5 KB · Visningar: 2,563
  • 409969289_v8y7o-L.jpg
    409969289_v8y7o-L.jpg
    84.7 KB · Visningar: 4,862
  • 1190_rc8_schw.jpg
    1190_rc8_schw.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,351
  • 30834_16d3569458e6ac_o (Large).jpg
    30834_16d3569458e6ac_o (Large).jpg
    83.4 KB · Visningar: 513
  • 92155d4098.jpg
    92155d4098.jpg
    68.8 KB · Visningar: 1,096
  • 47059_RC8_R_black_1024[1].jpg
    47059_RC8_R_black_1024[1].jpg
    64.7 KB · Visningar: 397
Last edited:
Säjer som Gert Fylking... "-ÄNTLIGEN...":)
 
Tips på smidigare växellåda

Orginal är RC8an lite trögväxlad, men om man sätter växellänkaget enligt alternativ C samt flyttar växeloket 2-splines framåt så blir det riktigt bra.
 

Bifogat

  • Shift3.JPG
    Shift3.JPG
    62.4 KB · Visningar: 1,017
  • Shift2.JPG
    Shift2.JPG
    123.8 KB · Visningar: 552
  • Shift0.JPG
    Shift0.JPG
    131 KB · Visningar: 586
Fråga, vad sitter det för fälgqar monterat på den standard?
 
Vi kan väl ta det tråkiga först:

Växellådan: En katastrof när hojen var ny, efter dom moddar som redovisas här uppe plus 150 mil på mätaren har gjort att lådan lämnat katastrofstadiet till att bli hyfsat acceptabel. Den är fortfarande väldigt hårdväxlad (blåsa på stortån efter varje bandag) och om man inte är ganska bestämd så hittar jag ibland frillägen.

Insprutningen: Ryckig som f-n på låga varv, jämn gas är inte att tänka på så att crusia i stan i 30 knutar innebär att man nästan ramöar av hojen.

Efter att jag resetat ECU:n så var det betydligt bättre. Fortfarande ryckig men inte katastrofal. På bana är det inga problem, där funkar det bra.

Jag skall testa lite tips som att synka trottelspjällen och sånt så får vi se. Jag hoppas att KTM släpper en ny map till alla som köpt hojen.

Att reseta ECU var annars enkelt. Ställ hojen ett depåstöd, kallstarta utan att röra gasen. Låt hojen gå på tomgång i minst 15 minuter, stäng av, klart!:)
Klart mjukare gassvar efter det:tummenupp

Allting annat är mumma. Chassiet är en fröjd, svänger på en femöring, stabil i bromsning och enorm feedback från däcken, kanon!

Jag har bara hissat bakramen till högsta läget, flyttat upp fotpinnarna, tankat och kört. Man behöver ju inte göra mer:)
 
Överladdat

Hittade denna på Mantorp
 

Bifogat

  • Peter 544_1.jpg
    Peter 544_1.jpg
    137.5 KB · Visningar: 998
  • Peter 543_1.jpg
    Peter 543_1.jpg
    132.9 KB · Visningar: 936
  • Peter 542_2.jpg
    Peter 542_2.jpg
    141.5 KB · Visningar: 1,083
Klart nöjd med min hoj! Riktigt trevlig svängarmaskin..

Tycker min blev mer lättväxlad efter bytet till KTMs racefotpinnar. Kan vara inbillning, eller så kan det ha med det "ställbara" växellänkaget?!
Klart är att det vart tuffare iallafall. :)

Ska testa det där med ECUn. (Tack Niklasinorr)


Hojjen får 4 av 5 Marchesinifälgar av mig!
 
Jag har kört denna i test för Motorrad på både landsväg och på Nurburgring och som flera påpekat så växellådan är det som drar ner mitt betyg. Men annars är den riktigt rolig att köra. Hade skitkul med hojen på Nurburgring.

Med modifieringar av växellänkaget tror jag att det går få bot på de värsta blåsorna på stortån.
 
Jag har kört denna i test för Motorrad på både landsväg och på Nurburgring och som flera påpekat så växellådan är det som drar ner mitt betyg. Men annars är den riktigt rolig att köra. Hade skitkul med hojen på Nurburgring.

Med modifieringar av växellänkaget tror jag att det går få bot på de värsta blåsorna på stortån.

Om bara återförsäljarna (och fabriken) hade justerat växellänkaget och tagit fram en annan mappning från början så hade det inte varit ett sånt tjafs. Det är ju enkla åtgärder som får en bra hoj att bli briljant:)
 
100mil Oljebyte
750mil Oljebyte
1500mil Oljebyte + ventiler = storservice

Är det inte en stor service vid 100mil också som på en superduke, Denna ingår väl inte heller vilket är svagt då man köper en sprillans ny hoj men efter 100mil måste in på verkstad för att ställa ventiler och annat thafs som desutom kostade min polare ca 4600kr låter juh väldigt kul :va


///micke
 
Är det inte en stor service vid 100mil också som på en superduke, Denna ingår väl inte heller vilket är svagt då man köper en sprillans ny hoj men efter 100mil måste in på verkstad för att ställa ventiler och annat thafs som desutom kostade min polare ca 4600kr låter juh väldigt kul :va


///micke

Nej, det är ingen stor service vid 100mil.
På Superduke R from 2008 är det ingen stor service heller vid 100mil.
 

Bifogat

  • Service.JPG
    Service.JPG
    131.4 KB · Visningar: 536
Last edited:
Vad får ni betala i förs då?

Jag fick ett pris ifrån länsförsäkringar på 24k hel/hel med en självrisk på 3k

Med självrisk på 8k så fick jag 20k Hel/hel.

Jag har inte jagat fler bolag än då det inte är funderingar på köp förrän nästa år. Eventuellt...
 
Nej, det är ingen stor service vid 100mil.
På Superduke R from 2008 är det ingen stor service heller vid 100mil.

Ok han köpte iofs en 06:a splitt ny och på den va det juh en stor service vid 100mil :näsblod

Men det är juh bra om de tagit bort det..

Jag gillar RC8.an skarpt men än så länge är den lite för dyr för min plånbok iallfall.

///Micke
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top