Världen går under! DJI -0,5%

Vill bara påpeka att av Swedbanks exponering mot Lehman med 9mdr är det ju bara 202mkr som inte är säkerställda. Då låter det inte riktigt lika illa.

För att sätta det i relation till någonting så låg Swedbanks resultat för halvåret jan-juni på 6,5mdr. Q2 låg på 3mdr.

Sen att kursen dyker och att man aldrig vet vad som kan hända härnäst är en annan sak men man behöver ju inte måla fan på väggen mer än nödvändigt...om man inte är journalist och vill sälja nyheter förstås.

Hur kom du till den slutsatsen?

Du har inte fattat mitt inlägg, det du skriver är däremot helt rätt men det har verkligen inget med mitt inlägg att göra.

"Stureplan" :rofl

Jaja, skåningar säger jag bara. Attityden är som den är. :)

Eller kanske fick jag attityden efter 7 år i stockholm... :va

För skåning har jag bara varit i två år...

Eller kanske fick jag attityden efter 7 år i stockholm... :va

För skåning har jag bara varit i två år...

För en del är det medfött.
Konstigt bara att det är så vanligt i Skåne.
Om du bodde övriga levnadsår i Göteborg, Blekinge eller Halland skulle det också förklara en del.

så nu skulle jag behöva låna 585 miljarder kronor.
Går det bra?

Det såg ut att gå bra, men inte.....

Moskva öppnade aldrig

Ryska myndigheter handelsstoppade Moskvabörserna klockan 10 på onsdagen - och aktiehandeln hann aldrig återupptas. Börserna hann falla upp till tio procent.

de kanske inte svamlar den här gången.

Historiskt", "panik", "chock". Till och med de normalt ganska sansade anglosaxiska affärstidningarna braskar nu på med domedagsrubrikerna.

Att kreditpaniken nått historiska nivåer visar flykten till den relativa säkerheten i amerikanska statsobligationer. Så många investerare placerade igår om sina pengar till dessa papper att avkastningen nådde sin lägsta nivå sedan januari 1941. Då var det mitt under brinnande krig och Londonblitzen var i full gång.

Det illavarslande amerikanska uttrycket "breaking the buck" blev också besannat igår. Det är när en ansedd fond plötsligt får se sina nettotillgångar sjunka under lågvattenmärket på 1(!) dollar.

Detta hände igår Reserve Management Corporation som är en av de äldsta förvaltarna i branschen. RMC har tidigare haft 3 500 miljarder dollar i förvaltade tillgångar. Men med enorma fordringar på Lehman Brothers som man var tvungen att skriva ned, fanns ingen räddning.

http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_714091.e24

Last edited:
de kanske inte svamlar den här gången.

Historiskt", "panik", "chock". Till och med de normalt ganska sansade anglosaxiska affärstidningarna braskar nu på med domedagsrubrikerna.

Att kreditpaniken nått historiska nivåer visar flykten till den relativa säkerheten i amerikanska statsobligationer. Så många investerare placerade igår om sina pengar till dessa papper att avkastningen nådde sin lägsta nivå sedan januari 1941. Då var det mitt under brinnande krig och Londonblitzen var i full gång.

Det illavarslande amerikanska uttrycket "breaking the buck" blev också besannat igår. Det är när en ansedd fond plötsligt får se sina nettotillgångar sjunka under lågvattenmärket på 1(!) dollar.

Detta hände igår Reserve Management Corporation som är en av de äldsta förvaltarna i branschen. RMC har tidigare haft 3 500 miljarder dollar i förvaltade tillgångar. Men med enorma fordringar på Lehman Brothers som man var tvungen att skriva ned, fanns ingen räddning.

http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_714091.e24

Det lät ungefär så där 2002 och 1992 också och dom som investerade då är fortfarande glada idag.

Du kan vara lugn, världen går inte under den här gången heller.

Världen går vidare och större delen av folket på denna planet fortsätter konsumera! Ta en tur till närmsta köpcentrum och titta hur folk konsumerar.

Alla dessa varor ska fortfarande produceras, transporteras, finansieras osv

Det lät ungefär så där 2002 och 1992 också och dom som investerade då är fortfarande glada idag.

Du kan vara lugn, världen går inte under den här gången heller.

Jag är lugn men den här gången är det knappast samma.

någon gräns har de väl passerat då de drar en parallell med andra världskriget.

"Andra historiska händelser igår: bankerna slutade i praktiken att låna ut pengar till varandra, av misstro mot minsta möjliga risk. Den så kallade Ted-spreaden som visar på skillnaden mellan den ränta, Libor, som bankerna betalar när de lånar av varandra och räntan på en "säker" statsobligation steg till över 3 procent. Det är högre än rekordet efter den svarta måndagen 1987."

Last edited:
Media i Sverige har ett helt annat sätt att rapportera på än utomlands. Vi har ett slags "detta är det värsta som har hänt och vi kommer att gå under om 15.78 dagar om inget åtgärdas..här är professor X som skall understryka hur farligt detta läge är".

Antingen handlar det om fetma, miljön, cancer, östersjön, gulprickiga pungmesens överlevnad eller äldrevården.

Jag bodde 8 år på Irland och aldrig NÅGONSIN såg jag en enda löpsedel eller rapportering som liknar de vi har i Sverige..inte heller på de brittiska nyheterna.
Vi har ett riktigt domedagssätt att rapportera på i detta land vilket gör att man tröttnar på att läsa och lyssna på nyheterna i längden!

Och just det som nämndes att dom har repriser på sina tröttsamma löpsedlar samma månad varje år..suck! Att dom orkar hålla på!!

Jag bodde 8 år på Irland och aldrig NÅGONSIN såg jag en enda löpsedel eller rapportering som liknar de vi har i Sverige..inte heller på de brittiska nyheterna.

Det är väl det som är skillnaden nu.

Historiskt", "panik", "chock". Till och med de normalt ganska sansade anglosaxiska affärstidningarna braskar nu på med domedagsrubrikerna."

Det är nog värre i USA

Köpfesten är över.

Trenden är densamma i Sverige. Flera återförsäljare och distributörer vittnar om en utdragen ”dödperiod” efter semestern. Lågkonjunkturen är här.

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.180595

Jag har nyss varit i USA och tro det eller ej men folk konsumerar fortfarande där också.

Visst har vi en svacka men det har vi haft förr och vi kommer få det igen. För ett år sedan när det började rasa skrev tidningarna "Sitt still i båten" nu skriver dom sälj dina aktier och placera pengarna på ett bankkonto.
(Lustigt att dom inte skriver obligationer? Kan det bero på att dom pratat med en banktjänsteman?)
Vi behöver bara gå till itkraschen för att känna igen samma scenario. Precis när det rasat klart började tidningarna skriva "sälj dina aktiefonder"...

Man ska ju vara medveten om var i tidsordningen vi vanliga dödliga står när det delas ut information från dom duktiga analytikerna.
1) Först går informationen till mäklarfirmans egna förvaltare.
2) Därefter deras största kunder (private banking kunder)
3) Småkunder med mindre depåer hos mäklarfirman.
4) Nu delger man nyhetsbyråerna sitt råd.

Så för dom som står sist i kedjan är analysen helt värdelös, för var det en köprekomendation så har kursen redan gått upp och tvärtom.

Jag gissar att börsen om 1år står 8% högre än idag.

Alltså gissar jag att börsen gått upp 0.03% om 24 timmar.

Naturligtvis kommer jag ha fel men det är den bästa gissningen man kan göra.

Liemannen har bara börjat sitt arbete, det återstår troligen flertalet banker och försäkringsbolag som kommer krascha den närmsta tiden.

Problemen som orsakade denna kris försvinner förstås inte bara för att staten går in och stödköper upp krisbolag.

Även ganska så troligt är om krisen blir långvarig är att räntan stiger till både 10% och säkert även 15% ganska så snart.

Jag gissar(och hoppas) att vi snart når -40 % på Stockholmsbörsen,
då är det dags att börja handla igen :banana

Last edited:
Liemannen har bara börjat sitt arbete, det återstår troligen flertalet banker och försäkringsbolag som kommer krascha den närmsta tiden.

Problemen som orsakade denna kris försvinner förstås inte bara för att staten går in och stödköper upp krisbolag.

Även ganska så troligt är om krisen blir långvarig är att räntan stiger till både 10% och säkert även 15% ganska så snart.

Jag gissar(och hoppas) att vi snart når -40 % på Stockholmsbörsen,
då är det dags att börja handla igen :banana

I USA tror jag bankrisens värsta period är över nu. Men däremot tror jag bankerna i europa kommer få mera problem och jag tror också räntorna kommer gå upp vilket kommer skapa problem för många. Vi hade en liknande bankkris i Sverige i början på 90-talet där staten tog över Nordea och Wallenbergarna räddade SEB i sista sekunden. Än idag finns det många som drömmer sig tillbaka till den gången man kunde köpa en SEB-aktie för 6kr eller berättar om kompisen som minsann gjorde det.

Men många bolag tjänar fett med pengar idag och värderas absurt lågt med PE-tal åtminstone räknat på förra årets vinster.

Vi har redan passerat -40%! OMX toppade på 1300 under 2007 och är nu nere på 780.

OMX på 780 är en nivå som första gången passerades 1998... Har inget hänt sedan dess?

Astra har ett PE-tal på 13 och direktavkastning på 4% det är bättre än dom flesta bankkonton och jag tror folk kommer behöva medicin även i framtiden.

Telia har ett PE-tal på 9 och också en direktavkastning över 4% antagligen det dubbla pga fler engångsutdelningar. Också bättre än obligationsräntan och jag tror folk kommer fortsätta ringa varandra de närmsta åren.

H&M PE-tal på 17 och direktavkastning närmare 5%. Dom har historiskt sett inte påverkats nämnvärt av lågkonjukterer.

Om man för ett lågsiktigt resonemang varför lyda råden från banktjänstemannen att placera i nåt som ger ränta lägre än ovanstående alternativ?

Visst om man behöver pengarna imorgon men den som kan undvara pengarna i 10 år har många godbitar att plocka på börsen idag.
Kortsiktigt kan det givetvis ras djupare men lika gärna hoppa upp rejält och den som tror sig kunna tajma in sitt köp på botten liter nog av lätt hybris.

Men många bolag tjänar fett med pengar idag och värderas absurt lågt med PE-tal åtminstone räknat på förra årets vinster.

Vi har redan passerat -40%! OMX toppade på 1300 under 2007 och är nu nere på 780.

OMX på 780 är en nivå som första gången passerades 1998... Har inget hänt sedan dess?

Inga direkt tunga argument, det är framtiden som räknas och inte tidigare år.
Vår kojuktur håller helt enkelt på att avmattas, på detta kommer sedan finanskrisen som späder på ytterligare.

Att vi har en långvarig nedgång framför oss kan inte vara så svårt att se.

Att sedan många sitter överbelånade skulle kunna göra det ännu värre, det har enkelt varit för enkelt att få tillgång till stora summar via banken.
Många har levt som miljonärer i några år fast de inte har varit det, lånade pengar helt enkelt.

Det är nu det är dags att betala tillbaka.....

Last edited:
Att vi har en långvarig nedgång framför oss kan inte vara så svårt att se.
Nedgången brukar i och för sig vara snabb, det är återhämtningen som är långsam. Om vi pratar aktier menar jag.

Sett ur det perspektivet kommer nog inte index att droppa så vansinnigt mycket mer efter jul tror jag (ren spekulation förstås, jag har ingen kristallkula jag heller). Däremot tar det kanske 4-5 år innan vi är tillbaka på det index som rådde omkring januari 2008.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd