Världen går under! DJI -0,5%

Godmorgon!
Jo, det är så att jag har råkat slarva bort lite pengar,
så nu skulle jag behöva låna 585 miljarder kronor.
Går det bra?

Last edited:
Men sen kan man ju också slå upp löpsedlarna runt juli och januari för varje år de senaste fem åren... det har stått att "nu sjunker bostadspriserna med XX%" varje år nu. Bara för att man upprepar det under lågsäsong gång på gång på gång så betyder det inte att man har rätt när det väl händer, det kallas för sammanträffande.

Sen ser jag det som ganska otroligt att svenska folket måste sälja sina hus och leva på gatan på grund av att det går lite dåligt. Vi är klart bättre förberedda för en viss nedgång nu än vi var för 18år sedan.

Sen det med att SEB förlorade 9 miljarder på Lehman... visst, men vad gjorde SEB för kvartalsvinst Q1 i år då? Har för mig att det låg på 4,5 miljarder... i vinst... på ett kvartal... känns som att de har råd med att förlora 9 miljarder som de kan skriva av på sin vinst i nästa deklaration.

Meningen var i alla fall inte att direkt analysera svensk ekonomi, utan att ifrågasätta domedagsrubrikerna som följer på små börsrörelser nedåt.

Du tror alltså att det bara är svenska ekonomijournalister som gillar att dra på med skrämmande artiklar?

Ta och googla lite internationellt min vän!

...möjligen kan man undra varför OMX sjunker så mycket djupare än DJI om det nu är DJI som styr.

Det förklarade jag ju för dig men du hängde tydligen upp dig för mycket på andra delar av mitt korta inlägg. Men jag kan repetera det! Sverige är en liten osäker ekonomi för den globala placeraren dvs dom som har kontoret på Wall Street, inte dina vänner runt stureplan.

Tänk på att du själv är kvickare att sälja dina östeuropafonder än dina svenska fonder och sätt dig sedan in i hur någon på andra sidan atlanten kan tänkas resonera.

Sen är jag själv personligen positivt inställd till börsen men det är en helt annan sak.

När det kommer till dessa hysteriska rubriker så kan jag faktiskt rekommendera en bok.
State of fear - Michael Crichton.

klart underhållande, speciellt i det miljökaos vi lever i nu och alla dessa miljöprofessorer som säger att just de vet bäst.
Men den säger även en hel del angående varför det är så att vi måste matas med hur hemskt det är hela tiden.

Håller med Markus, ett j_vla tjat om en kommande lågkonjunktur! Samtidigt är det förvånande att människor tycks bli "tagna på sängen"..

"Men, jag som precis lånat fem miljoner för att köpa hus.. Inte kommer väl räntorna någonsin att gå upp, en högkonjunktur är väl för evigt!?"

Nog fasen ligger det mycket i det Markus säger, det är den ena krisen efter den andra, och media försöker bräcka varandra på löpande band.
Klart som korvspad att de förvärrar situationen.

Det är lite mycket nu, den allmänna miljöhetsen, naturkatastrofer, kriser runt Ryssland, jänkarnas svajiga ekonomi och ett EVINNERLIGT tjötande om räntor och lågkonjunktur...senast jag slog av radion i bilen var igår, Huskvarna skall varsla en hel drös...

Urk, jag är kraftigt mättad på elände i alla fall.

/J

Sen ser jag det som ganska otroligt att svenska folket måste sälja sina hus och leva på gatan på grund av att det går lite dåligt. Vi är klart bättre förberedda för en viss nedgång nu än vi var för 18år sedan.

Sen det med att SEB förlorade 9 miljarder på Lehman... visst, men vad gjorde SEB för kvartalsvinst Q1 i år då? Har för mig att det låg på 4,5 miljarder... i vinst... på ett kvartal... känns som att de har råd med att förlora 9 miljarder som de kan skriva av på sin vinst i nästa deklaration.

JA, Swedbank har ett resultat som tål den där smällen på 9 miljarder.

Det är tyvärr ganska många svenskar som inte klarar särskillt mycket högre räntor än vad vi har idag och när räntorna fortsätter upp då får dom tyvärr sälja sina fina lägenheter innanför tullarna och flytta ut till Rinkeby.

Det kommer i sin tur ge svenska banker ökade kreditförluster.

Av historian lär man sig att man av historian inte mycket lärt. Jämfört med för 18 år sedan har vi förvisso en flytande valuta idag men också en ränta som bara är hälften mot vad den var då och en riksbank som med råge överskridit sitt inflationsmål. Och deras enda uppgift är att styra inflationen så dom kommer tvingas till att höja räntan mer. Annat vore tjänstefel.

FED t.ex har även andra krav på sig utöver inflationen och agerar därmed annorlunda.

Aaah, sorry, skrev fel bank.

Har man det så knapert att man inte klarar av att räntan stiger då har man ju bevisligen överbelånat sig. Säger ju sig självt att man inte kan låna in på marginalerna när räntan ligger på 3,5% för att sedan kallsvettas om nätterna när den når 5% och många andra länder i Europa samtidigt ligger på 7%.
Men det "roliga" är ju att dessa människor sen kommer hamna i diverse dagstidningar där de gråter ut om hur banken lurade dem... patetiskt.

Har man det så knapert att man inte klarar av att räntan stiger då har man ju bevisligen överbelånat sig. Säger ju sig självt att man inte kan låna in på marginalerna när räntan ligger på 3,5% för att sedan kallsvettas om nätterna när den når 5% och många andra länder i Europa samtidigt ligger på 7%.
Men det "roliga" är ju att dessa människor sen kommer hamna i diverse dagstidningar där de gråter ut om hur banken lurade dem... patetiskt.

Jodå, mycket snyftande väntas :D

Man ska dessutom minnas att räntorna var uppe runt 16% i början av 90-talet.. Visserligen bara ett par dagar, men det svettades ymnigt i mången kalsong..

wannagofast: Prova med några hundra procent istället, det är vad den var uppe i som mest under nån dag i början av 90-talets kris... har för mig att det var 500% eller nåt sånt.
Folk sålde ju sina bostäder och skrev över lånen för det var så tokbra ränta på lånet de hade... den var ju så låg som hela 12% och dylikt.

Japp, kollade upp detta nu och hittade svaret på Wikipedia av alla ställen.

8 september - Sveriges riksbank höjer marginalräntan från 16 till 24 %.

9 september
* Riksbanken höjer marginalräntan från 24 till 75 % för att stoppa valutaflöde och spekulationer i devalvering.
* Flera svenska kreditinstitut, såsom Gotabanken och Svenska kredit befinner sig nu i djup kris.

16 september - Riksbanken höjer marginalräntan från 75 till 500 %.

21 september - Riksbanken sänker marginalräntan från 500 till 50 % sedan sparpaketet presenterats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/1992

Last edited:
wannagofast: Prova med några hundra procent istället, det är vad den var uppe i som mest under nån dag i början av 90-talets kris... har för mig att det var 500% eller nåt sånt.
Folk sålde ju sina bostäder och skrev över lånen för det var så tokbra ränta på lånet de hade... den var ju så låg som hela 12% och dylikt.

Japp, kollade upp detta nu och hittade svaret på Wikipedia av alla ställen.

8 september - Sveriges riksbank höjer marginalräntan från 16 till 24 %.

9 september
* Riksbanken höjer marginalräntan från 24 till 75 % för att stoppa valutaflöde och spekulationer i devalvering.
* Flera svenska kreditinstitut, såsom Gotabanken och Svenska kredit befinner sig nu i djup kris.

16 september - Riksbanken höjer marginalräntan från 75 till 500 %.

21 september - Riksbanken sänker marginalräntan från 500 till 50 % sedan sparpaketet presenterats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/1992

Ja riksbanken höjde till 500%, men ingen bankkund behövde betala 500% på sitt huslån under dom dagarna. Obligationsräntorna kan nog ha legat på 16% som wannagofast skriver och dom med rörlig bostadsränta betalade väl kanske runt 25% om jag minns rätt.

.

Absolut, vi är starka i Sverige.

Vi påverkas inte alls av den lågkonjuktur som vi sjunker in i eller den finanskrasch som har påbörjats.

Allt är bara frid och fröjd.

Det kan du ju drömma om, huspriserna kommer fortsätta upp, iaf i storstadsomåden...bostadsrätter kanske man kan fynda snart dock.

Ja, visst är det så.
Det har min mäklare också sagt.

Det gör inget hur djup konjukturen än blir, bostadsrätter kommer alltid att öka i värde.

Jag har läst på nätet att när folk blir arbetslösa så får dom löften om att låna ÄNNU mera pengar av bankerna.
Bankerna mår ju så bra för tillfället och lånar gärna ut pengar till alla som behöver.

The only way is up.... ohhh baby....

Last edited:
Du tror alltså att det bara är svenska ekonomijournalister som gillar att dra på med skrämmande artiklar?

Hur kom du till den slutsatsen?

Du har inte fattat mitt inlägg, det du skriver är däremot helt rätt men det har verkligen inget med mitt inlägg att göra.

"Stureplan" :rofl

Jaja, skåningar säger jag bara. Attityden är som den är. :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd