Världen går under! DJI -0,5%

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu får det räcka med allt önsketänkande om att börserna ska krascha, inflationen nå afrikanska mått och lågkonjunkturen anlända.
Annars seriöls affärstidskrifter likt DI skriver domedagsrubriker i bästa kvällstidningsstil.
Dow Jones har backat 0,5% idag och under året -18%.
Som jämförelse har Stockholm gått ner med -27%. Mycket beroende på spekulationer just i vad DJI ska göra vad det verkar.
Så, nu kan journalisterna snart skryta med att de skrivit oss in i en lågkonjunktur.

Sen när var DI seriös i sin rubriksättning på nätdelen? Liknar nästan AB i sin enspalts rubriksättning. Sämre tider är på väg men man behöver inte skrämma pengarna av folk!

Det roliga med den här lågkonjunkturen och masshysterin är ju att den mestadels är skapad av media som tittar alldeles för mycket till USA.
Ser man till sveriges ekonomi och de kapitalvaror som svenskarna köper fortfarande så kan det omöjligen vara så illa som de vill få folk att tro.

Sen är ju det mesta på börsen baserat på spekulationer och inte på verkliga värden... tror nog att de har glömt bort hur man faktiskt värderar företag utan satsar mer på utbildning i kortläsning och magic 8 balls.

tror nog att de har glömt bort hur man faktiskt värderar företag utan satsar mer på utbildning i kortläsning och magic 8 balls.

Tycker det här vore artigt om du skrev ut hur man värderar företag.
Jag läser just en kurs i ämnet så ser fram emot att se om min litteratur stämmer.

"Så, nu kan journalisterna snart skryta med att de skrivit oss in i en lågkonjunktur."

Fannie Mae, Lehman Brothers, Northern Rock, AIG mfl. har lyckats på alldeles egen hand utan hjälp av journalister.

Nu ska vi ha lågkonjunktur.

Nu är det viktigt att alla solidariskt ställer upp och slutar använda pengar.

"Så, nu kan journalisterna snart skryta med att de skrivit oss in i en lågkonjunktur."

Fannie Mae, Lehman Brothers, Northern Rock, AIG mfl. har lyckats på alldeles egen hand utan hjälp av journalister.

Det är nog i Sverige han menar, du har dock väldigt rätt ang. vilka som fixade det i USA.

Det är nog i Sverige han menar

Lite tveksam dock till att det spelar någon roll vad journalister skriver, i alla fall vad gäller sthlmbörsen, DOW styr väl mest där hur man än vrider på det.

Nu ska vi ha lågkonjunktur.

Nu är det viktigt att alla solidariskt ställer upp och slutar använda pengar.

då blir det lågkonjuktur som heter duga :näsblod :D

Last edited:
Lite tveksam dock till att det spelar någon roll vad journalister skriver, i alla fall vad gäller sthlmbörsen, DOW styr väl mest där hur man än vrider på det.

Huvudpoängen var DIs AB liknande journalistik (vilket dock är en piss i sjön emot kommentarerna till nyheterna, där det verkar bara vara utvecklingsstörda som kommenterar). Men visst kan osäkerheten om USA påverka lite, dock så håller jag med om att det nog inte är så mycket som dom försöker få det att låta.

Kommentar på DI skrev:
Vår lösning på världens finansproblem är ökade skatter och mer bidrag och kraftigt sänkt ränta. Då blir det fart på ekonomin.
Östros och Nuder är två av världens främsta ekonomer.
Allt detta har jag hört i vår fackförening
Stollig Sosse

Last edited:
Såfort jag säger att jag tror att de flesta kommer överleva börsrasen och de amerikanska bankkonkurserna och gå mätta ändå kommer det nån pessimistisk gammal människa och säger att lilla jag inte har varit med om nån riktig lågkonjunktur ännu. :mad:

Såfort jag säger att jag tror att de flesta kommer överleva börsrasen och de amerikanska bankkonkurserna och gå mätta ändå kommer det nån pessimistisk gammal människa och säger att lilla jag inte har varit med om nån riktig lågkonjunktur ännu. :mad:

Hörnuhär LILLA unga fröken... när JAG var i DIN ålder så...;)

Skoja bara. Vet hur det kan låta.

Men fyfaan vad glad jag är att jag ÄNNU inget köpt i höst!
NU finns det lite uppsida för mina kommande placeringar :)

:2cool

Markus: Nu är inte jag nån stjärna på det men bland de mer klassikerna i Sverige är hur de tävlat om att sänka kursen för Ericsson genom att fokusera på Ericssons telefoner... samtidigt som företaget gjorde miljardaffärer på systemsidan.
Eller hur de värderar ett företag till fantasisummor för att ungdomarna skriver mycket på företagets hemsida, som även är gratis.

Två exempel på hur det värderas nedåt i ett företag som defakto har ett värde i faktiska pengar och uppåt i ett annat företag för att de har streetcred hos en långt ifrån pengastinn kundkrets.

Finns många sådana exempel... har själv sett ett företag på nära håll där kursen steg från lite drygt 2:- till 60:- under några timmar pga en pressrelease om vad företaget satsar på (forskning) och där höll den sig några veckor för att sedan dala ned till 10:- är den egentligen hör hemma.
Ser man till vad som skrevs om företaget så kan ingen av de som "analyserade" ha tillräcklig läskunskap för att ens läsa en årsredovisning.

Att bankerna rasar i USA är inte så konstigt då de spekulerar i skuldpapper på ett helt sjukt sätt. Vi kommer säkerligen se lite effekter av det här också men långt ifrån samma sak, speciellt då vi i Europa har lättare för att spekulera och investera över hela världen och inte bara på vår egen kontinent.

Naturligtvis är det dagstidningarnas fel att det rasar på Stockholmsbörsen när det rasar i USA. För Sveriges ekonomi har ju inga som helst kopplingar till resten av världen.

Svenskar köper bara svenska bilar, mobiltelefoner, motorcyklar, stereoapparater, kaffe och säljer inte någonting till utlandet heller.

Att t.ex Swedbank skulle ha förlorat 9 miljarder på Lehman Brothers är ju bara ljug från svenska journalister som inte fattar nånting.

Eller är det kanske så att sverige är en liten osäker ekonomi för den globala placeraren som sällan har sitt kontor på stureplan?

Det är nog i Sverige han menar, du har dock väldigt rätt ang. vilka som fixade det i USA.

Sverige har förstås ingen oberoende ekonomi, vi är i allra högsta rad beroende av världsekonomin.

Mest förbannad blir jag på min mäklare. Jag köpte en lägenhet förra jul och då sa han att lägenhetespriserna bara kan öka. Fan min lägenhet har tappat
10% sedan i våras.

Ska nog lämna in en stämingsansökan, han sa ju att alla måste bo någonstanns, att det var likt en fysiklag. Priserna kan bara öka.

haha, ja nu går världen under. :D

Nej då, inte så tungt.

Det enda som verkar hända är att folk förlorar sina arbeten och får en mycket sämre ekonomi. Vilket lätt leder till att folk så lämna sina hem och kanske sälja av bilar och båtar till högst erbjudande helt enkelt.

Att världen skulle gå under är en överdrift.

Jag hoppas och tror att börsen kommer att fortsätta tappa under hela hösten, riktigt långt ned till bottenvåningen.

Då försvinner lite dagssländorna och kvar bli de mer stabila aktörerna.

Last edited:
Naturligtvis är det dagstidningarnas fel att det rasar på Stockholmsbörsen när det rasar i USA. För Sveriges ekonomi har ju inga som helst kopplingar till resten av världen.

Svenskar köper bara svenska bilar, mobiltelefoner, motorcyklar, stereoapparater, kaffe och säljer inte någonting till utlandet heller.

Att t.ex Swedbank skulle ha förlorat 9 miljarder på Lehman Brothers är ju bara ljug från svenska journalister som inte fattar nånting.

Eller är det kanske så att sverige är en liten osäker ekonomi för den globala placeraren som sällan har sitt kontor på stureplan?

Du har ju inte förstått meningen med mitt inlägg alls, det är garanterat jag som uttryckte mig dumt så oroa dig inte över det. Att resten verkar ha förstått är en slump.
Meningen var i alla fall inte att direkt analysera svensk ekonomi, utan att ifrågasätta domedagsrubrikerna som följer på små börsrörelser nedåt. Att börsen faktiskt rör sig i en takt nedåt då DJI sjunker tycker jag inte alls är konstigt, möjligen kan man undra varför OMX sjunker så mycket djupare än DJI om det nu är DJI som styr.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd