R1 och R6-tråden!

Den frågan har ställts massa gånger så om du bara söker i denna tråden får du säkert massvis med bra svar.
 
Kolla säkringarna till blinkerserna & höj tomgången lite.

Förresten, när du kom hem & hojen dog för dig, hade du kört aktivt innan? Dvs gasat på lite? Det kan vara så att det är din TPS - Throttle Position Sensor som strular. Detta är en garantiåtgärd så det är bara att höra av dig till närmsta Yamaha-återförsäljare.


Har inte kollat säkringarna än (hojen står 14 mil härifrån), men jag tror inte det är dem som gått då blinkerserna lyser till som vanligt när man slår på tändningen. Funderade på om det kunde vara relät, men eftersom det är både varning och körriktings så kanske det inte är det (för det är la inte samma relä?) Kan det vara ngt som hänt inne i blinkersreglaget?

Ja jag hade kört ganska så hårt i ca 30 mil innan den dog för mig.
 
Jag kör oxå med ersättningsrör, men min motorlampa lyser inte. Inte heller några felkoder.

Ok, hur långt har du kört så?

Min har precis börjat lysa...har kört ca 100 mil sedan röret sattes dit.

Så de kanske är nåt annat som spökar, får väl åka in till Yamaha med den.

Hur känsliga är verkstäderna vid garantijobb...måste man sätta dit katten igen eller är de skitsamma?
Kanske till och med orginal-burkarna ska på för att slippa gnäll?
Garantin gäller väl en orginal hoj, eller?
Kan de bli tjafs om PCIII:an?
 
Har inte kollat säkringarna än (hojen står 14 mil härifrån), men jag tror inte det är dem som gått då blinkerserna lyser till som vanligt när man slår på tändningen. Funderade på om det kunde vara relät, men eftersom det är både varning och körriktings så kanske det inte är det (för det är la inte samma relä?) Kan det vara ngt som hänt inne i blinkersreglaget?

Ja jag hade kört ganska så hårt i ca 30 mil innan den dog för mig.

Mina blinkers lyser inte till när jag slår på min tändning iaf:va
Vet faktiskt inte om det är samma relä till blink & varningsblink, ska försöka kolla upp det.

Men be Yamma-verkstaden kolla på det när de ändå byter din TPS, för jag säker på att det är den som är problemet varför hojen dog.
 
Jahapp, då vart hojen polerad och lackförseglad. Kass kamera men jag fick upp fin lyster i lacken:)



170xzh7.jpg


167xhn4.jpg


169xte1.jpg


173xtu9.jpg
 
bromskivor

Visst är det flytande skivor. Deflection betyder hur pass böjd skivan är. Kallas även warped.

För att mäta detta behöver du ha ett plant underlag, helst en planskiva i granit men något fast underlag som du vet är någorlunda plant.

Därefter kan du mäta skivan med ett höjdmått, helst digitalt så du ser hundradelar.

Eftersom man i regel inte har tillgång till ett sådant så går det även bra med en egglinjal som man stryker över skivans yta. Är den skev så släpper eggen genom ljus.

Ska skivan gå att rucka på eller är det ok om den är helt stum?

I verkstadsmanualen står det att man helt enkelt roterar skivan ifall skivans deflection är utanför gränserna och sedan mäta igen. Hur kan det göra skillnad?
 
Ok, hur långt har du kört så?

Min har precis börjat lysa...har kört ca 100 mil sedan röret sattes dit.

Så de kanske är nåt annat som spökar, får väl åka in till Yamaha med den.

Hur känsliga är verkstäderna vid garantijobb...måste man sätta dit katten igen eller är de skitsamma?
Kanske till och med orginal-burkarna ska på för att slippa gnäll?
Garantin gäller väl en orginal hoj, eller?
Kan de bli tjafs om PCIII:an?

Har kört ca 480 mil med den.

Jag lämnade in min på ett garantijobb nyligen, exup-ventilen hade blivit full i vatten (förmodligen en bieffekt av min putsamotorcykel-mani + dåligt tätad ventil) med kat-ersättare, och det var grönt.
 
Är inte ett dugg avundsjuk på chirres garage, måste va jobbigt med tv där inne låter och har sig!!!!
 
Jahooooo!
Idag fick jag hem flång nya fiat kåpor från ching chong,..:tummenupp
Riktigt fina faktiskt, bara o hoppas att de är bra passform nu med..:näsblod
 
R1 2007
kastade ett öga på kylarvätskenivån nyligen och såg att den ligger på MIN, tog väck kåpan (ett jävla jobb bara för att fylla på kylarvätska) skruvade av påfyllningslocket.....proppfullt var det. OBS! hojen vilade på depåstödet, vilket kan vara orsaken att vätskan trycktes fram.

Någon som känner igen detta?

Kollar nivån innan varje körning nu men inga förändringar. Står på MIN fortf. och motortemp. utan anmärkning, normal arb.temp ligger runt 73 C.
 
R1 2007
kastade ett öga på kylarvätskenivån nyligen och såg att den ligger på MIN, tog väck kåpan (ett jävla jobb bara för att fylla på kylarvätska) skruvade av påfyllningslocket.....proppfullt var det. OBS! hojen vilade på depåstödet, vilket kan vara orsaken att vätskan trycktes fram.

Någon som känner igen detta?

Kollar nivån innan varje körning nu men inga förändringar. Står på MIN fortf. och motortemp. utan anmärkning, normal arb.temp ligger runt 73 C.

Menar du nivån i expansionskärlet? Det kan variera men slå i lite vatten + glykol så att det ligger mellan nivåerna.
 
Jo, men som sagt det gick inte att hälla i en droppe mer. Kanske ska prova utan depåstöd, då kanske jag får i mer vätska?
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top