R1 och R6-tråden!

Har lite strul med min retta.. Den "hugger" i bak tydligare när jag kör långsamt.. Känns som om jag körde över gupp med jämna mellanrum Nån som har en idé var jag ska börja felsöka? Det lär inte va obalans lr dylikt för det kommer betydligt mer sällan och med samma mellanrum oavsett hur fort jag kör..

slak kedja ? slitna ryckutjämnare ?
 
Kass kedja, hade liknande fel på svärfars Blackbird. Efter att jag bytt drivpaket gick den som en flodhäst i smör igen...

Drivpaketet är i bra skick! men kedjan är lite dåligt spänd.. Får testa spänna den! :tummenupp
 
Last edited:
Har lite strul med min retta.. Den "hugger" i bak tydligare när jag kör långsamt.. Känns som om jag körde över gupp med jämna mellanrum Nån som har en idé var jag ska börja felsöka? Det lär inte va obalans lr dylikt för det kommer betydligt mer sällan och med samma mellanrum oavsett hur fort jag kör..
Hjullager?:va
 
Mjo kanske.. men hjulet snurrar fint när jag har det i luften.. Ska prova spänna kedjan å se om det försvinner :)
 
Hitta felet! :tummenupp

Hade lite dåligt däcktryck i bak tills för nån vecka sen då jag fyllde.. Det i sin tur gjorde att man kännde av den felinställda fjädringen.. Justera den idag och nu funkar den kanon! :)
 
UPPDATERING (försök till att få svar)
Problemet fortsätter, lampan börjar lysa efter ett par minuters körning men försvinner efter en kort stund.

Vart sitter givaren för oljelampan?

Hmm, skumt fel. Det är absolut ingen serviceindikation. Jag tippar på att det är ett givarfel, den kanske är igenbäckad eller på väg att gå sönder.

Försöker minnas vart den sitter, men har inget svar på det.

160. Drygt. 04-06 är samma.

EDIT: Enligt gud x-up är det inte alls samma. Men typ. 4 motorhästars diff blir ju ingen skillnad i praktiken.


Huuh, hoppas du inte var sarkastisk i ditt inlägg?:)
Det sista jag vill är att verka som någon sorts besserwisser med mina inlägg här i tråden.:gnissla
 
Last edited:
Huuh, hoppas du inte var sarkastisk i ditt inlägg?:)
Det sista jag vill är att verka som någon sorts besserwisser med mina inlägg här i tråden.:gnissla
Funderade över detsamma, jag tycker de är jättebra med folk som har intresse och som kan hjälpa en om de är nåt man själv är osäker på!
 
UPPDATERING (försök till att få svar)
Problemet fortsätter, lampan börjar lysa efter ett par minuters körning men försvinner efter en kort stund.

Vart sitter givaren för oljelampan?

Det kan va så som Xet säger, det kan oxå va relät till den, det är det som sitter längst bak under kutsen på vänster sida. Kolla kontakter efter oxid.
Givaren sitter mitt under motorn.

(om nåt är felstavat så rättar Slappa det :tungan )

Edit: Den sitter snett bakom oljepluggen, se bild:
 

Bifogat

  • Oljegivare.JPG
    Oljegivare.JPG
    171.5 KB · Visningar: 85
Last edited:
Hej!
R1ägare sedan två veckor -03:a, en ägare, som gått drygt 900 mil när jag hämtade den. Intryck so far; fin cykel med mycket mos redan från mellanregistret, har inte varit ute och svängt ordentligt pga dåligt väder, men det verkar vara en mycket kompetent hoj. Jag är dock lite besviken på att den vibrerar väl mycket i styret, kommer ju ha vita fingrar innan 35..:näsblod finns det nån lösning på detta, eller är det bara att gilla läget?
 
Ahhh, idag blev äntligen R6:an kraschvänlig :D
 

Bifogat

  • DSC01438 (Small).JPG
    DSC01438 (Small).JPG
    49.3 KB · Visningar: 113
Hejsan! Behöver lite info om r6 årsmodell 00. Är HELT grön på större hojar så behöver verkligen lite nybörjar hjälp.

Är det en bra hoj? Några kända fel?

tack på förhand// Vikt0r
 
Huuh, hoppas du inte var sarkastisk i ditt inlägg?:)
Det sista jag vill är att verka som någon sorts besserwisser med mina inlägg här i tråden.:gnissla

Nej då, efter jag svarat läste jag längre upp i tråden att detta redan var klarlagt av dig. :) Gud kanske var lite overkill men du är ju duktig på skramlaha.

EDIT: Jag o en polare hade en diskussion igår ang slipon och vad det ger med eller utan en pcIII. I min värld hänger de flesta på ett slipon för att få lite göttigare ljud och kanske ett snyggare blås. Vad kan det ge i bonuseffekt? 1hk kanske?? Jag menade också att det var overkill att slänga dit en pcIII och bänka hojen med endast slipon som "trim" medan min vän ansåg att det var sketbra och gav 5-10hk till på hojen (både slip och pcIII + bänk alltså).

Visst är väl detta bullshit!? Vi pratar ju inte helsystem här utan ett sketet slipon. :gnissla
 
Last edited:
Får jag va´med här?

Hej.
Har köpt en R1:a -99. Har haft den i ett par veckor nu. kan inte säga så mycket om den än, men det verkar vara ett hyfsat köp:tummenupp .
Kör försiktigt everybody
 
Nej då, efter jag svarat läste jag längre upp i tråden att detta redan var klarlagt av dig. :) Gud kanske var lite overkill men du är ju duktig på skramlaha.

EDIT: Jag o en polare hade en diskussion igår ang slipon och vad det ger med eller utan en pcIII. I min värld hänger de flesta på ett slipon för att få lite göttigare ljud och kanske ett snyggare blås. Vad kan det ge i bonuseffekt? 1hk kanske?? Jag menade också att det var overkill att slänga dit en pcIII och bänka hojen med endast slipon som "trim" medan min vän ansåg att det var sketbra och gav 5-10hk till på hojen (både slip och pcIII + bänk alltså).

Visst är väl detta bullshit!? Vi pratar ju inte helsystem här utan ett sketet slipon. :gnissla

Puh! Blev lite orolig där ett tag.:)

Angående effekt & slip-on så är det mycket riktigt så att det mest blir ett härligare ljud. Dock så har man ju minskat avgasmotståndet iom att de flesta slip-on burkarna är mer öppna. Så med andra ord så är det inte fel att göra en förgasarsynkronisering eller ställa in i bänk för att få rätt förhållande.

Som du säger så ger ett slip-on i sig max 1hk om ens det och vad gäller din väns fråga så kan det säkert ge de 5-10hk han pratar om med endast ett slip-on, men det förutsätter att han har rensat bort katalysatorn & har ett öppnare sportluftfilter.

Att enbart montera slip-on +PCIII & bänka utan att byta till sportluftfilter & ta bort katten är lite att kasta pengarna i sjön om du frågar mig.

Hej.
Har köpt en R1:a -99. Har haft den i ett par veckor nu. kan inte säga så mycket om den än, men det verkar vara ett hyfsat köp:tummenupp .
Kör försiktigt everybody

Självklart är du välkommen! & grattis till nya hojen!
 
Last edited:
Hej.
För någon månadsedan kraschade jag min R1 -07 och efter mycket bråk med försäkringsbolagen blev de bästa att köpa en ny hoj. Jag köpte då en r1 -08 men ville ändra lite på den så jag satsade på ett helsystem, powercommander, bänkning och drevning. Härrejösses vilken skillnad, antar att det är drevningen som gör mest, men nu är hojen som jag önskade att den gamla var, pigg på alla växlar ordentligt drag tidigt i registret. Så mitt tips till alla som tröttnar, dreva. Det tråkiga är att jag efter krachen har ganska ont i knät, så jag orkar bara 40min åt gången, sedan måste jag sträcka på benen i några minuter:(. Har även lite svårt att flytta mig ordentligt i sadeln vid aktiv körning, så bandagarna får nog vänta. Bara lite tankar till er där ute.
Nu väntar jag på -09 som är beställd och kommer i januari:).
Ha de gött
Daniel

va är en lämplig drevning då? ett ner fram eller tar du nåt större bak med?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top