R1 och R6-tråden!

hmm blocket.se :va




Själv är jag jävligt sugen på att skaffa mig en R6:a från -06 o nyare till nästa vår/sommar. Är det nå man ska passa sig för eller kolla noga vid köp av en sådan. köper den förmodligen nu i vinter så jätte mycket till provkörning kommer det inte att bli antar jag. har -06:orna nå barnsjukdommar man ska se upp med?

enligt mig så tycker jag att dagens r6or funkar kannon fiint, aldrig hört någo stort problem med dem än så länge
 
kopplingen vet jag inte hur den är men lamellerna är precis bytta! jag har provat att starta med ettans växel i men då rycker den fram ett par meter sen startar det känns som att jag misshandlar motorn då. vad ska tomgången ligga på när motorn är kall respektive varm?

Om du har stort spel på kopplingswiren så sträck lite,annars är det bara vänta tills den blir varm eller starta med ettan i.

Beror troligen på att den inte frikopplar helt utan driver med lite även med kopplingen inne med kall olja,kan även bero på oljetypen.

Henrik
 
Om du har stort spel på kopplingswiren så sträck lite,annars är det bara vänta tills den blir varm eller starta med ettan i.

Beror troligen på att den inte frikopplar helt utan driver med lite även med kopplingen inne med kall olja,kan även bero på oljetypen.

Henrik


jo det kan stämma det började inträffa efter att verkstaden bytte olja filter och lamellerna, vilken typ av olja tycker du man ska använda?? delsyntetisk?
 
jo det kan stämma det började inträffa efter att verkstaden bytte olja filter och lamellerna, vilken typ av olja tycker du man ska använda?? delsyntetisk?

Det är jag inte rätt man att svara på men skulle säga en helsyntet med rätt viskositet.

Helsynteten känns iaf. mer lättflytande kalla än del och mineral.

Henrik
 
mm, men borde det inte bli så varje gång då eftersom att den går bra som fan efter att den har blivit varm efter en stunds körning?

Ah, ok.
Låter som att kopplingskorgen kan va sliten, eller att lamellerna klibbar ihop..
När du kört den varm och den "går bra som fan" och du ska ställa in den (i garaget?), dra ett snöre om kopplings handtaget så lamellerna är avbelastade och testa nästa dag.
Om det hjälper, prova byt olja till annat märke och/eller bättre olja.
Jag kör med Q8 SBK Racing (helsyntet), dyr men funkar skitbra :tummenupp
 
Last edited:
jo det kan stämma det började inträffa efter att verkstaden bytte olja filter och lamellerna, vilken typ av olja tycker du man ska använda?? delsyntetisk?

Fråga dem vilket märke det var på Oljan. Byt sedan till ett annat te x Motul 5100. 15W40.

Jag sov på saken i natt & när jag låg i sängen nu på morgonen så kom jag på att det kan faktiskt vara så att det är din chokevajer som blivit slapp & därför inte drar hela vägen när den är kall & därför får du kärringstopp.

Någon som har någon idé om vart man kan köpa ny/beg tank till R6 99-02 modelen? fick just en buckla på den och vill gärna byta ut den.:confused:

Surt! Men en ny tank vill du nog helst inte köpa, de kostar över 10.000:-
Men kolla på Blocket & eBay så kan du säkert hitta en begagnad som är hel.

Fast är inte bucklan väldigt elak så kan du slipa ned den, spackla & lämna in den till en lackerare så tar han några tusen för att lacka den. Fast då är inte dekalerna inräknade.
 
Last edited:
Ah, ok.
Låter som att kopplingskorgen kan va sliten, eller att lamellerna klibbar ihop..
När du kört den varm och den "går bra som fan" och du ska ställa in den (i garaget?), dra ett snöre om kopplings handtaget så lamellerna är avbelastade och testa nästa dag.
Om det hjälper, prova byt olja till annat märke och/eller bättre olja.
Jag kör med Q8 SBK Racing (helsyntet), dyr men funkar skitbra :tummenupp

Tack det lät som ett bra sätt att kolla oljan :yoparty :) !

Fråga dem vilket märke det var på Oljan. Byt sedan till ett annat te x Motul 5100. 15W40.

Jag sov på saken i natt & när jag låg i sängen nu på morgonen så kom jag på att det kan faktiskt vara så att det är din chokevajer som blivit slapp & därför inte drar hela vägen när den är kall & därför får du kärringstopp.



Surt! Men en ny tank vill du nog helst inte köpa, de kostar över 10.000:-
Men kolla på Blocket & eBay så kan du säkert hitta en begagnad som är hel.

Fast är inte bucklan väldigt elak så kan du slipa ned den, spackla & lämna in den till en lackerare så tar han några tusen för att lacka den. Fast då är inte dekalerna inräknade.


jo jag har höjt chocken igår det gick bra att starta fast jag ska se efter idag när hojjen fått stå i garaget ett tag.

ang tanken så har jag komit i kontakt med en racing/ban tank, är det någon skillnad på en vanlig tank och en racing tank som man använder på bana? för då skulle jag kunna lacka om den bara :gnissla
 
Last edited:
Tack det lät som ett bra sätt att kolla oljan :yoparty :) !




jo jag har höjt chocken igår det gick bra att starta fast jag ska se efter idag när hojjen fått stå i garaget ett tag.

ang tanken så har jag komit i kontakt med en racing/ban tank, är det någon skillnad på en vanlig tank och en racing tank som man använder på bana? för då skulle jag kunna lacka om den bara :gnissla

Ingen skillnad alls, möjligtvis annat tanklock men det kan du flytta över från din. Men om du ska köpa en racetank och lacka om så kan du ju lika gärna slipa ned & spackla din egen & lacka om?:va
 
Tja, är riktigt sugen på en r1 som förstahoj.

Så jag kollar runt efter en att åka och kolla på.
Okunnig som jag är, vad är skillnad på insprut och förgasare?

Funderar på en -99, -00 eller -01. Något man ska tänka på ang. dessa modeller? sen så.. när det gäller mätarställningen på dessa hojjar, när kommer den dyra servicen osv?
Är svensksåld ett måste?

Känner att jag inte vill bli lurad. Har inte ens kortet än men eftersom det tydligare ska vara billigare att köpa motorcykel nu i höst så tänkte jag passa på.
 
jag håller just på att byta tändstifft, grejjen e den att jag vet ungefär vart dom ligger! jag har lyft av tanken ,skruvat av luftfiltret sen så kommer jag inte förbi det sista hindret, den fyr håliga ventil liknande boxen, hur, vart skruvar man av den på en yamaha 2000 model? nån som kan ha något förslag? hhar skruvat ganska mycke vill inte skruva för mycke mer. :confused:
 
Ursäkta att jag lägger mig i, men ligger du på 16000rpm så lär det gå mer än bra, det behöver du knappast göra för att det ska vara kul att köra!

visst förstår jag att det går som bara tusan med 16000rpm på mätaren.... åkte 600rr -04 förut o den var ju stendöd under10000rpm...men om jag omformulerar frågan lite då, är jag dum om jag inte satsar på r1... jag gillar formatet mer på r6.. men tvekar på¨motorn... blev extra tveksam vid alpen testet i motorad då r6 motorn tappade andan utan toppvarv....kommer mest köra gata. jag gissar att du har mest erfarenhet av yammas modeller på de här forumet...har du provat r6 -08? körglädjen i förhållande till din r1 -05?
 
visst förstår jag att det går som bara tusan med 16000rpm på mätaren.... åkte 600rr -04 förut o den var ju stendöd under10000rpm...men om jag omformulerar frågan lite då, är jag dum om jag inte satsar på r1... jag gillar formatet mer på r6.. men tvekar på¨motorn... blev extra tveksam vid alpen testet i motorad då r6 motorn tappade andan utan toppvarv....kommer mest köra gata. jag gissar att du har mest erfarenhet av yammas modeller på de här forumet...har du provat r6 -08? körglädjen i förhållande till din r1 -05?

Jag tycker inte alls att du är dum om du väljer R6 före R1. Faktum är att min gamla -00 R6 är skitrolig att köra på även om den har några år på nacken.

Visst är det mer pulver i R1:an men det är ju inte allt, R6:an har sin tjusning & R1:an sin.

R6:08 har jag bara kört en kort repa med så det säger inte mycket. Men det är definitivt körglädje i R6 06-08 och även äldre. Vad det gäller tester i tidningar så ska du inte bry dig allt för mycket då det är så lite som skiljer överlag.
 
Jag tycker inte alls att du är dum om du väljer R6 före R1. Faktum är att min gamla -00 R6 är skitrolig att köra på även om den har några år på nacken.

Visst är det mer pulver i R1:an men det är ju inte allt, R6:an har sin tjusning & R1:an sin.

R6:08 har jag bara kört en kort repa med så det säger inte mycket. Men det är definitivt körglädje i R6 06-08 och även äldre. Vad det gäller tester i tidningar så ska du inte bry dig allt för mycket då det är så lite som skiljer överlag.

tack! när jag läser de du skriver så inser jag att du har ju självklart rätt... jag tror jag stirrar mig lite blind på powerwheelesar ut ur kurvor.... har bara haft en 600 o resten 1000cc o de är ju klart att effekt rockar... men hjärtat klappar ändå för nya r6. hmmm....
 
tack! när jag läser de du skriver så inser jag att du har ju självklart rätt... jag tror jag stirrar mig lite blind på powerwheelesar ut ur kurvor.... har bara haft en 600 o resten 1000cc o de är ju klart att effekt rockar... men hjärtat klappar ändå för nya r6. hmmm....

KÖP ! 08an har ju aningen bättre mellanregister sägs det ju.... Vande mig vid effekten gjorde jag efter nån dag bara men det går att köra ruskigt fort med den ändå.
 
hmm blocket.se :va




Själv är jag jävligt sugen på att skaffa mig en R6:a från -06 o nyare till nästa vår/sommar. Är det nå man ska passa sig för eller kolla noga vid köp av en sådan. köper den förmodligen nu i vinter så jätte mycket till provkörning kommer det inte att bli antar jag. har -06:orna nå barnsjukdommar man ska se upp med?

Issue här på sh ska väl sälja sin 08 med godis :D,
 
Scanna/koda om ECU och Nycklar!

Har R1 -06 som jag bytt tändningslås och immobilizern på.
Nu skulle jag behöva hjälp att få reda på hur man kodar om systemet, det ska stå i Haynes manualen men har ingen sådan bok.

Jag har självklart samtlig nycklar (2 svarta 1 röd).
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top