R1 och R6-tråden!

519f_1.JPG


Nån som vet ett 06/07 vinkeljärn/konsol/bracket som håller instrumenten/kåpan fram passar på en 08 r6?
 
Last edited:
Hej. Har nu en helsyntetolja i min cykel som var i från dess jag köpte den. Behöver fylla på lite, är det farligt att blanda märken på oljor? Vilken rekommendera ni att jag ska fylla på med? Vill inte byta all olja än för sesången är ju ändå snart slut för min del.


Är en r1 -98

Som Nicane säger.. Det är aldrig fel att ha ny olja i motorn över vintern :tummenupp
 
Som Nicane säger.. Det är aldrig fel att ha ny olja i motorn över vintern :tummenupp

Tack för svaren! Ska byta olja innan jag ställer in den för vintern, är mest att det är så låg nivå nu, å jag ville göra nått åt det. Oljan som är i nu är 150 mil gammal, men vet bara som sagt att den är helsyntet...
 
Ja som sagt.. skvimpa i lite olja av helsyntet med den viskositeten som hojjen vill ha så ska det nog fungera kanon! :tummenupp
 
519f_1.JPG


Nån som vet ett 06/07 vinkeljärn/konsol/bracket som håller instrumenten/kåpan fram passar på en 08 r6?

Det ser ut att kunna passa, det är i princip samma artikelnummer bortsett från den första serien i artikelnumret som är modellbeteckningen.

2006: 2C0-28356-00-00 STAY 1 (Nr 28 på bilden)
2007: 2C0-28356-00-00 STAY 1 (Nr 28 på bilden)
2008: 13S-28356-00-00 STAY 1 (Nr 24 på bilden)
 

Bifogat

  • R6 2006.gif
    R6 2006.gif
    25.7 KB · Visningar: 80
  • R6 2007.gif
    R6 2007.gif
    25.7 KB · Visningar: 74
  • R6 2008.gif
    R6 2008.gif
    23.9 KB · Visningar: 104
skillnad på r1 -04 -07?

ni som haft eller provat både r1 -04 och -07 hur stor är skillnaden? hur mycket bättre är nya 07-08
 
ni som haft eller provat både r1 -04 och -07 hur stor är skillnaden? hur mycket bättre är nya 07-08

07-08 har:
Bättre bromsar (Sexkolvsok)
En helt ny motor med ca 5hk mer än -06 och 8hk mer än 04-05.
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle)
Alltså du har ingen gasvajer hela vägen utan detta sköts av ett datachip för så exakt gaspåslag som möjligt.

YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake)
Variabla insugstrattar för att få bort effektsvackan i mellanregistret.

En ny uppdaterad vridstyvare ram och sving.

Men 07-08 har även betydligt större avgassystem för att klara avgaskraven Euro 03 och US 07 därmed också något högre totalvikt än 04-06.

Det var väl det mesta tror jag :)
 
07-08 har:
Bättre bromsar (Sexkolvsok)
En helt ny motor med ca 5hk mer än -06 och 8hk mer än 04-05.
YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle)
Alltså du har ingen gasvajer hela vägen utan detta sköts av ett datachip för så exakt gaspåslag som möjligt.

YCC-I (Yamaha Chip Controlled Intake)
Variabla insugstrattar för att få bort effektsvackan i mellanregistret.

En ny uppdaterad vridstyvare ram och sving.

Men 07-08 har även betydligt större avgassystem för att klara avgaskraven Euro 03 och US 07 därmed också något högre totalvikt än 04-06.

Det var väl det mesta tror jag :)

oj!!!!!!!! vilken koll du hade..... skillnaden att köra då? är du nöjd me din -05a?
 
Första gången med Rettan in action på Kemora...:yoparty
 

Bifogat

  • action.JPG
    action.JPG
    54.9 KB · Visningar: 83
oj!!!!!!!! vilken koll du hade..... skillnaden att köra då? är du nöjd me din -05a?

Yamaha är mitt liv! :) (eller mitt avsaknande av liv):näsblod

Skillnaden att köra märks framförallt genom att 07-08 har ett lite behagligare register och att just bromsarna har fått ett bättre bett. Men på det hela taget så var det inte tillräckligt för att jag skulle byta bort min -05.
Men faller den nya R1 -09 mig i smaken så kan min -05:a vara till salu.:tungan

Faktiskt så är jag riktigt nöjd med min -05:a och tycker även att den är snyggare utseendemässigt än 07-08. Men det kanske jag är ensam om?:)
 
svaret på min fråga står förmodligen tidigare i tråden, men jag pallar inte läsa...

Fråga: Hur många bakhjulshästar har R1 2006, i orginalskick???
 
svaret på min fråga står förmodligen tidigare i tråden, men jag pallar inte läsa...

Fråga: Hur många bakhjulshästar har R1 2006, i orginalskick???

160. Drygt. 04-06 är samma.

EDIT: Enligt gud x-up är det inte alls samma. Men typ. 4 motorhästars diff blir ju ingen skillnad i praktiken.
 
Last edited:
Hej.
För någon månadsedan kraschade jag min R1 -07 och efter mycket bråk med försäkringsbolagen blev de bästa att köpa en ny hoj. Jag köpte då en r1 -08 men ville ändra lite på den så jag satsade på ett helsystem, powercommander, bänkning och drevning. Härrejösses vilken skillnad, antar att det är drevningen som gör mest, men nu är hojen som jag önskade att den gamla var, pigg på alla växlar ordentligt drag tidigt i registret. Så mitt tips till alla som tröttnar, dreva. Det tråkiga är att jag efter krachen har ganska ont i knät, så jag orkar bara 40min åt gången, sedan måste jag sträcka på benen i några minuter:(. Har även lite svårt att flytta mig ordentligt i sadeln vid aktiv körning, så bandagarna får nog vänta. Bara lite tankar till er där ute.
Nu väntar jag på -09 som är beställd och kommer i januari:).
Ha de gött
Daniel
 
Last edited:
Har lite strul med min retta.. Den "hugger" i bak tydligare när jag kör långsamt.. Känns som om jag körde över gupp med jämna mellanrum Nån som har en idé var jag ska börja felsöka? Det lär inte va obalans lr dylikt för det kommer betydligt mer sällan och med samma mellanrum oavsett hur fort jag kör..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top