R1 och R6-tråden!

Hej!
Jag har problem med mina frambromsskivor. När jag bromsar hårt som löst så bromsar det ojämt och jag får pulseringen i bromshandtaget som karaktäriserar vinda bromsskivor. Därför provade jag koppla ur ena oket och provbromsade men nu känner jag inget i handtaget oavsett vilken sida jag kopplat ur.

Visst är det flytande bromsskivor på en 98as R1, så vitt jag kunnat läsa mig till ska de vara litelite "lösa" men mina sitter som berget, kan det vara det som är galet?

När jag läser i verkstadshandboken så ska man mäta bromsskivans "deflection" vad krävs för instrument för det? (bifogar)

Visst är det flytande skivor. Deflection betyder hur pass böjd skivan är. Kallas även warped.

För att mäta detta behöver du ha ett plant underlag, helst en planskiva i granit men något fast underlag som du vet är någorlunda plant.

Därefter kan du mäta skivan med ett höjdmått, helst digitalt så du ser hundradelar.

Eftersom man i regel inte har tillgång till ett sådant så går det även bra med en egglinjal som man stryker över skivans yta. Är den skev så släpper eggen genom ljus.

Tror ni man får se den live innan göteborgsmässan i januari?

Det tror jag nog:) Mässan är väl förresten i Stockholm i år?
 
Last edited:
Halloj!

Tänkte höra om det var någon som hade ett kopplingsschema till en r1 -01 som låg o skräpade? I så fall får ni gärna skicka ett Pm till mig.. :)

Tack tack,

Adam
 
Mässan i stockholm? Är du helt säker? pratar vi om samma mässa? Det är dubbelt så långt till stockholm som till göteborg ju =(
 
Jaha, så var det dags att byta drivpaket. Har aldrig haft en hoj så länge att jag behövt göra det förut så jag har noll koll.

Original på 05 är 17/45. Har hela tiden haft -1 fram, men nu tänkte jag köra orginal fram och +3 bak istället. Nån som har erfarenhet av detta?

Tips på fabrikat mottages tacksamt. Drevet ska vara i stål då det ska lackas. Original kedjelängd borde väl funka?
 
Om det är mässan "På två hjul" som ni tänker på så går den av stapeln 22-25 januari på Stockholmsmässan, nästa år.
 
Litte bilder från dagens upgradering på r1 05

Har haft nöjet att installera en powercommander och pro velocity stacks samt en bmc filter plus litte annat godis, här är litte bilder samt en video så ni kan höra hür den låtter :tummenupp
 

Bifogat

  • r1-01.jpg
    r1-01.jpg
    220.8 KB · Visningar: 101
  • r1-03.jpg
    r1-03.jpg
    235.8 KB · Visningar: 103
  • r1-05.jpg
    r1-05.jpg
    225 KB · Visningar: 125
[YOUTUBE-ID]PHjM1I4nz2k[/YOUTUBE-ID]
 

Bifogat

  • r1-02.jpg
    r1-02.jpg
    215.6 KB · Visningar: 61
  • r1-04.jpg
    r1-04.jpg
    218.8 KB · Visningar: 89
  • r1-06.jpg
    r1-06.jpg
    215.6 KB · Visningar: 64
Last edited:
Error Number 24 : O2 (lambda) sensor error - DIAG mode (none)

Following ERROR codes DO NOT allow engine to run :
11-12-19-30-41-50 and Er-1 to Er-4
Error code 11 allow engine to continue running only if fault appears after engine start.

Following ERROR codes DO allow engine to run but need immediate check because default values are taken by the ECU: 13-14-20-21-22-23-24-24-42-43-44


Är de någon som vet vad felkod 24 innebär?
 
Har en kanske dum fråga, men det är så att jag har blivit kär i R6:ans utsende, -06:ans modell och framåt. Tyvärr så har jag fått gener som har gjort mig ganska stor(bra ibland;)). Är 194cm och väger 105kg. Kommer detta se urfånigt ut på en R6:a? Är det någon som är lite större här som har kört den och har erfarenhet från den. Har en R1:a -01 idag och den sitter jag bra på, inga problem... Kanske är olika för alla men skulle vilja veta. Kommer att åka och prova den på fredag, men vill veta hur det skulle kännas efter ett par timmars åktur på en "liten" hoj.

Tacksam för svar
 
Ställde ner hojen efter ca 2 timmars körning, efter att den stått i ett garage två dagar var det dags att köra igen. Vid första korsningen märker jag att mina blinkers har tackat för sig. Både körriktnings och varningsblinkers. Vad kan det va?

Sen så går den ojämnt ibland på låga varv. När jag ställde ner igår så dog den när jag tryckte in kopplingen när jag skulle stanna.
 
Ställde ner hojen efter ca 2 timmars körning, efter att den stått i ett garage två dagar var det dags att köra igen. Vid första korsningen märker jag att mina blinkers har tackat för sig. Både körriktnings och varningsblinkers. Vad kan det va?

Sen så går den ojämnt ibland på låga varv. När jag ställde ner igår så dog den när jag tryckte in kopplingen när jag skulle stanna.

Kolla säkringarna till blinkerserna & höj tomgången lite.

Förresten, när du kom hem & hojen dog för dig, hade du kört aktivt innan? Dvs gasat på lite? Det kan vara så att det är din TPS - Throttle Position Sensor som strular. Detta är en garantiåtgärd så det är bara att höra av dig till närmsta Yamaha-återförsäljare.
 
Nån som vet var man kan få tag på en schysst yamaha matta att ha under mcn? Jag tänkte ställa in mcn i vardagsrummet "när käringen inte är hemma" och tänkte då att jag skulle ha en fin yamaha matta "blå" Alienmoto har nån men tänkte om det fanns nån mer modell att välja bland nån annanstans?
 
Nån som vet var man kan få tag på en schysst yamaha matta att ha under mcn? Jag tänkte ställa in mcn i vardagsrummet "när käringen inte är hemma" och tänkte då att jag skulle ha en fin yamaha matta "blå" Alienmoto har nån men tänkte om det fanns nån mer modell att välja bland nån annanstans?

Bike Shop har utförsäljning på sina mattor 399kr

http://www.bikeshop.se/cgi-bin/prod...atta1+-+Med+cykel&unikt_falt=5&mall=pr07.html &tillbaka=falt%3D4%26varde%3D016010%26sok%3D%26mall%3Dsub2007%2Ehtml%26sida%3D1%26sortfalt%3D21

Finns även på diverse andra ställen.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top