Kjell-Anders
Medlem
På senaste bankörningen på Tuvängen fick min grupp en sträng tillsägelse om att många hade alldeles för hög ljudnivå, en bra bit över 100 db, vilket inte kommer att accepteras i framtiden. Risken är stor att man annars kan tvingas sluta med dessa uppskattade arrangemang, vilket vore mycket tråkigt. Ännu värre är det ute i trafiken, där det är försvinnande få som uppskattar vårt motorbuller, vilket ökar risken för restriktioner.
För den med dåligt avgassystem gavs två alternativ: Gasa mindre (och förlora nyttan av eventuell effekthöjning) eller byt system.
Vid ett samtal efteråt med den mycket kompetente instruktören, menade denne att det är mycket placebo i mixtrandet med avgassystemen. Den bästa prestandahöjningen uppnår man normalt genom att se över fjädringskomponenterna samt förkovra sig som förare.
Jag kan bara hålla med.
Hellre en hoj där man kan utnyttja effekten utan att störa, än att reta upp allmänheten och i förlängningen lagstiftaren.
För den med dåligt avgassystem gavs två alternativ: Gasa mindre (och förlora nyttan av eventuell effekthöjning) eller byt system.
Vid ett samtal efteråt med den mycket kompetente instruktören, menade denne att det är mycket placebo i mixtrandet med avgassystemen. Den bästa prestandahöjningen uppnår man normalt genom att se över fjädringskomponenterna samt förkovra sig som förare.
Jag kan bara hålla med.
Hellre en hoj där man kan utnyttja effekten utan att störa, än att reta upp allmänheten och i förlängningen lagstiftaren.
Last edited:
Där hade jag iofs privilegiet att få extra pållat på köpet med lägre ljudnivå.
Veronica