Buller

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Jättegammal R6
På senaste bankörningen på Tuvängen fick min grupp en sträng tillsägelse om att många hade alldeles för hög ljudnivå, en bra bit över 100 db, vilket inte kommer att accepteras i framtiden. Risken är stor att man annars kan tvingas sluta med dessa uppskattade arrangemang, vilket vore mycket tråkigt. Ännu värre är det ute i trafiken, där det är försvinnande få som uppskattar vårt motorbuller, vilket ökar risken för restriktioner.
För den med dåligt avgassystem gavs två alternativ: Gasa mindre (och förlora nyttan av eventuell effekthöjning) eller byt system.
Vid ett samtal efteråt med den mycket kompetente instruktören, menade denne att det är mycket placebo i mixtrandet med avgassystemen. Den bästa prestandahöjningen uppnår man normalt genom att se över fjädringskomponenterna samt förkovra sig som förare.

Jag kan bara hålla med.
Hellre en hoj där man kan utnyttja effekten utan att störa, än att reta upp allmänheten och i förlängningen lagstiftaren.

Last edited:
Jag håller med dig, men undrar varför du har valt att lägga ditt inlägg här?
Borde den inte ha legat i MC relaterat eller i banåkningsdelen av forumet?

En berättigad undran, anledningen till att jag startade tråden här är helt enkelt att det blivit en miss i navigeringen.

Kanske moderatorn/administratören kan flytta tråden till mc-relaterat?

Jag håller med. Visserligen kan jag ibland tycka att min TDM låter lite väl tamt med originalsystemet men jag kommer troligen inte att slänga på något slipon för det. Det är ju inte för ljudet primärt som jag kör motorcykel. Effektvinsten när man slänger på en slipon är inte sådär fruktansvärt stor.
Som jag ser det så är en högljudd slipon ett tecken på att man inte kör motorcykel för motorcykelkörningens skull utan mer gör det för en image och för att synas och höras.

Note to self: Det var INTE smart att ligga kvar på 1:an vid omkörningen ut på rakan. Inte göra om det. Aja baja :-)

Min knarr skulle troligen gå bättre med originalsystemet, tror inte förre ägaren hann ordna ombestyckning efter att helsystemet monterades.

Nä, dags att leta reda på dbkillern och något att borra hål i pipan med så att det går att skruva fast den :-)

Det är en sak som jag funderat på också, ett tag... har vi inte (oftast) alldeles tillräckligt med effekt i hojarna ändå?!? :confused: Byte av slip-on är ju bara för ljudet, för att det låter töntigt, man är fåfäng eller vad man nu har för anledning.

Min sporthoj har världens fulaste slutburk, så ful att jag nästan skäms, men eftersom jag hellre vill köra än stå i depån så får den sitta kvar för då har jag iaf en chans att få köra på banor och gokartbanor som är så vansinnigt roligt och lärorikt.

Min motard bytte jag burk på för att få ner ljudet, det fanns inga ställen at köra på annars. :gnissla Där hade jag iofs privilegiet att få extra pållat på köpet med lägre ljudnivå. :D

Frågan är ändå, räcker inte effekten i hojarna ändå och är utseende så viktigt att man hellre skiter i att köra på kurser/bankörningar? Inte för mig iaf.

Det här känns som ett ganska värdelöst inlägg, men det var skönt att skriva av mig lite.

:krama Veronica

Vet inte riktigt vilka hojar ni kör men hojar med bara slipon klarar alltid våra DB krav på 95db i Falkenberg men om du har helsystem behöver du en db killer monterat.
I Anderstorp verkar det som om DB nivån mäts mitt på start o mål, detta område bar en betongmur eller liknande på ena sidan och läktare på andra, ljudet studsar runt och där blir flera med bara slip on svartflaggade (vad jag hört). Korrigera gärna föregående kommentar om den är fel, har inte kört där med mitt slipon själv.

Det skulle vara otroligt kul att se siffror på hur mycket effekt man vinner med två olika slipon, ett optimerat med lägre ljudnivå än orginal och ett optimerat utan krav på ljudnivån.

Jag tror att man skulle kunna bygga ett snyggt slipon med maffigare ljud (dovare, fylligare eller vad man nu vill kalla det) än orginal, men med lägre ljudnivå, om bara efterfrågan funnits...

Att folk i dag sätter på snyggare rör än orginal förstår jag till fullo, då orginalrören dom senaste åren har sett ut som dammsugare.
Då skulle det inte skada om det fanns snygga tysta rör.

Jag tror att man skulle kunna bygga ett snyggt slipon med maffigare ljud (dovare, fylligare eller vad man nu vill kalla det) än orginal, men med lägre ljudnivå, om bara efterfrågan funnits...

Sätt igång du efterfrågan finns säkert, med tanke på hur hårda kraven på bankörningar verkar bli. Fast jag vet inte, på Sviesta i helgen fick visst bara original ljuddämpare förekomma oberoende av ljudnivå och då är det ju ingen idé. Jag var inte där men hörde att ett par fick åka hem utan körning för att de inte hade originalsystem.

Men det vore ändå skönt med ett hyfsat tyst system som ändå ger bra effekt. :tummenupp

Last edited:
Sätt igång du efterfrågan finns säkert, med tanke på hur hårda kraven på bankörningar verkar bli. Fast jag vet inte, på Sviestad i helgen fick visst bara original ljuddämpare förekomma oberoende av ljudnivå och då är det ju ingen idé. Jag var inte där men hörde att ett par fick åka hem utan körning för att de inte hade originalsystem.

Men det vore ändå skönt med ett hyfsat tyst system som ändå ger bra effekt. :tummenupp

Jadu, hade jag haft dom kunskaperna så...

Men frågan är, skulle det verkligen sälja, är det inte ett jäkla buller folk vill ha?

Det kan inte vara dom där sista hästarna på topp enbart som folk vill åt?
(ofta kanske på bekostnad av övriga registret)
Det kan inte bara vara några kilos bantning av hojen.

Folk måste gilla att det låter (för) mycket.
/Tror jag..

Jadu, hade jag haft dom kunskaperna så...

Men frågan är, skulle det verkligen sälja, är det inte ett jäkla buller folk vill ha?

Det kan inte vara dom där sista hästarna på topp enbart som folk vill åt?
(ofta kanske på bekostnad av övriga registret)
Det kan inte bara vara några kilos bantning av hojen.

Folk måste gilla att det låter (för) mycket.
/Tror jag..

Kan så vara men för egen del skulle jag gärna ha ett system med bra flöde men ändå lågt ljud. Slänga på dubbla akror vore ju något, de låter inte mycket på Millen men 15-20 papp, vete fan...

Min originalburk väger minst 10 kilo och är stort som ett hus, den slipper jag gärna...:D Har ingen större lust att skruva på den för bankörning men blir nog tvungen verkar det som.

/R

Det skulle vara otroligt kul att se siffror på hur mycket effekt man vinner med två olika slipon, ett optimerat med lägre ljudnivå än orginal och ett optimerat utan krav på ljudnivån.

Vi har redan gjort det testet på en av racehojarna. Yoshimura Trioval helsystem gav efter injustering på en K3:a med fulltrimmad motor 173,8 på topp. Efter byte av ljuddämparburken till en originalburk från en kawa ZX12:a och justerat in den igen fick vi en sänkning med 1,5 hk på topp, men en aning bättre mellanregister.

Personligen så tycker jag att ljudet är en skön del av själva körningen. Med orginal burken blir det inte lika roligt, vill höra lite mer än bara vindbrus runt öronen när jag åker.
(Och det ser ju förjävla tråkigt ut med orginal burken! :posör)

Vi har redan gjort det testet på en av racehojarna. Yoshimura Trioval helsystem gav efter injustering på en K3:a med fulltrimmad motor 173,8 på topp. Efter byte av ljuddämparburken till en originalburk från en kawa ZX12:a och justerat in den igen fick vi en sänkning med 1,5 hk på topp, men en aning bättre mellanregister.

Se där, det var ju inte mycket att bråka om!

Är zx12 burken stor och tung? Tyst förutsätter jag att den är?

/R

Jag håller med dig, men undrar varför du har valt att lägga ditt inlägg här?
Borde den inte ha legat i MC relaterat eller i banåkningsdelen av forumet?

Det är inte fel att den ligger här,,, för ska vi ha förmånen kvar att köra gathoj på bana så får vi gilla läget med orginalljuddämpare.

Se där, det var ju inte mycket att bråka om!

Är zx12 burken stor och tung? Tyst förutsätter jag att den är?

/R

89 db vid förbipassering. Burken är stor, det är enda sättet att få en vettig ljudnivå, men den är inte tung. Tillverkad i titan, det håller nere vikten.

Hur brukar motard klara sig i mätningarna? Dom hörs ju på ett annat sätt.. :va

89 db vid förbipassering. Burken är stor, det är enda sättet att få en vettig ljudnivå, men den är inte tung. Tillverkad i titan, det håller nere vikten.

89 db! Det var som f-n! :tummenupp Får hålla lite span efter en sådan kanske. Kan inte väga lika mycket som millens original iaf, den är ett bojsänke av rang.

Vad är det för anslutningsdiameter på den? Är det en lös dämpare eller har den anslutningsrör "inbyggt"?

/R

Det är inte fel att den ligger här,,, för ska vi ha förmånen kvar att köra gathoj på bana så får vi gilla läget med orginalljuddämpare.

Har absolut inget problem med det och har full förståelse för banägarnas och arrangörernas krav på minskat buller för att vi skall kunna köra överhuvudtaget. Bara man inte låser fast sig vid originaldämpare utan att det är ljudnivån som får bestämma. Men det kanske är svårt att mäta varje gång...

Du var ju på Sviesta i lördags West, hur gick snacket och var det många som fick åka hem utan att köra?

/R

Hur brukar motard klara sig i mätningarna? Dom hörs ju på ett annat sätt.. :va

Min KTM 660 klarar inte bullerkraven med acra-burk och dB-killer. Den låter iofs väldigt mycket utan dB-killer oxå. I regel brukar motarder med killers klara sig. Så har det iaf varit där jag har varit.

Nästa gång jag ska köra bana blir det med org. burk :(

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back