Buller

Du var ju på Sviesta i lördags West, hur gick snacket och var det många som fick åka hem utan att köra?/R

Ja det var 3 som fick vända,,,,,,, tråkigt men de sa sedan att ska gatkörningar få finnas så måste det vara så låga bullervärden som möjligt, och då är det ju bekvämt att sätta orginalljudämpare.

Om jag fattade rätt så Slipon av alla typer inte är godkända, även orginaltillbehör får stryka på foten också.

Hur brukar motard klara sig i mätningarna? Dom hörs ju på ett annat sätt.. :va

Ja, dom har lägre frekvens på bullret, men mer energi i varje ljudpuls. Det betyder att ljudet transporteras längre, alltså hörs det tydligare hos grannarna.

Jag kör hoj för att det är kul, pga motorintresse och för helhetsupplevelsen. Ljudet är en del av det och en astmatisk motor som går som en påse nötter, bidrar inte till att förhöja glädjen på något sätt. Men för att få motorn att gå bra och ändå hålla nere ljudet på acceptabla nivåer, krävs - i alla fall på enstånkor - ganska dyra helsystem. Stora dubbla ljuddämpare och väl avstämda rör är inte gratis och ändå är det sällan man kommer under de hårda 95 eller 100dB-kraven vid t.ex. bankörningar (om man ska vara petig).

Och då låter det inte speciellt mycket eller är störande på något sätt, utan det är den taskiga acceptansen för motorljud överlag hos miljönissar, politiker och nyinflyttade "gröna vågare". Ljudet är kanske lägre än de susande träden, men så länge det hörs, innebär det en "störning".

Det är skönt med lite gott ljud, men det som till talar mig är ju en lagom hög nivå på ljudet och framför allt en riktigt välmående motor som har rejält med pulver och går riktigt fint och rent.

Jag tycker det är så konstigt att om man nu vill bygga i närheten av en bullrig miljö så borde det vara skrivet att bullret var där först och därför går det ej att klaga eller sätta stopp för en verksamhet.

Hej TomK:

En definition av buller är att det är oönskade ljud vilket medför att olika människor har olika toleransnivå, en miljöaktivist är säkert känsligare än du, så långt håller jag med dig. Ändå tror jag att även en hängiven roadracingentusiast skulle bli måttligt förtjust om det buskördes med öppna megafoner i hans bostadsområde eller i dess närhet, vad ska då inte andra människor utanför vår (motorcyklisternas) subkultur tycka?
Vi är definitivt inte ensamma här på planeten och måste därför ta ömsesidig hänsyn.

"Den taskiga acceptansen för motorljud" hos icke-motorcyklister ökar troligen föga om vi kör med undermåliga avgassystem och definitivt inte om vi dessutom kör på fel sätt.

Att få köra mc är ingen mänsklig rättighet, det är en förmån som vi måste vara rädda om. Därför tycker jag att det är bra att de ansvariga för bankörningarna tar tag i bullerfrågan.

Last edited:
Ändå tror jag att även en hängiven roadracingentusiast skulle bli måttligt förtjust om det buskördes med öppna megafoner i hans bostadsområde eller i dess närhet, vad ska då inte andra människor utanför vår (motorcyklisternas) subkultur tycka?

Var ju en moppe-klagomålstråd för inte så länge sedan som bekräftar ditt resonemang om att allt ljud inte är ok.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage