Fazer-tråden

Är i färd att skaffa en -01 Fazer 1000, något speciellt jag borde kolla på?
Har hört om växellåds klonkadet mellan ettan och tvåan, och såvitt jag förstått är detta normalt. Något annat som brukar spöka på dessa modeller förutom det vanliga med att kolla lager osv.?
 
Hepp. Ställer frågan igen, kanske har hänt nåt under sommaren. Någon som har ett Double Bubble kåpglas på sin Fazer 98-01 och kan posta en bild så man ser hur det ser ut? Rätt less på vinddraget i 100+ nu men ser det ut som sju svåra år så får man stå ut. Ingen av de butiker jag kollat har haft det i lager då jag velat se det "live".
 
tänkte bara bjuda på lite bilder på min egen fazer 600 -00 håll till godo...!
 

Bifogat

  • DSC00873.JPG
    DSC00873.JPG
    137.5 KB · Visningar: 160
  • DSC00870.JPG
    DSC00870.JPG
    99.2 KB · Visningar: 122
  • DSC00866.JPG
    DSC00866.JPG
    129.7 KB · Visningar: 128
Såg riktigt grymm ut bromsat den något eller?
 
Tjena alla!

Har nyss blivit ägare till en Fazer ;) Tänkte kolla lite om det är någon som har lite erfarenhet om denna hojen. För- och nackdelar!!

Ha det gutt!

/MVH Casper
 
Behöver demontera gaffelbenen och enligt Haynes så skall man använda en lång stång med hylsa längst ned. Någon som har en att låna ut ett litet tag eller vet var man kan få tag på den utan att pröjsa halva skjortan, brallorna och baskern?

Tjena alla!

Har nyss blivit ägare till en Fazer ;) Tänkte kolla lite om det är någon som har lite erfarenhet om denna hojen. För- och nackdelar!!

Ha det gutt!

/MVH Casper

Pja, vad vill du veta lite mer specifikt? Har du kollat på bike.se efter recensioner? Det står en del i den här tråden också.

Skall man bara ha en allroundhoj så är Fazern nog en av de bästa. Med rätt däck (jag har Dunlop 208 istället för original) så känns den rätt go i kurvorna tex. Före 2000 har jag för mig att gaffelbenen inte hade någon justering men efter det kunde man ändra förspänningen lite. En del tycker att den är lite för mjuk fram.

Många byter styre till tex ett crosstyre. Själv tänker jag byta till clip-ons (med lite förhöjning, LSL tex har en modell där handtaget sitter lite högre än själva ringfästet) och göra mig en adapter för att flytta bak fotpinnarna för att inte få så himla touringupprätt körställning. Men en del gillar ju det också.
 
Last edited:
När jag har varit ute och kört så har märkt att så fort jag släpper styret (outlaw va? :tuttar ) så styr cykeln genast åt vänster. Jag har försökt att kompensera det genom att luta mig åt höger, men trots att jag hänger ut så mycket jag vågar så drar den fortfarande till vänster.

Jag har kollat att bakhjulet sitter rakt så det kan jag utesluta. Hur är det på era fazerar? Händer samma sak på dem eller är det kanske så att det här är ett allmänt fenomen på många motorcyklar? Ska kanske tillägga att jag provat detta i farter mellan 30-50.

Egentligen så är det inget problem utan mer en irriterande grej.:)
 
När jag har varit ute och kört så har märkt att så fort jag släpper styret (outlaw va? :tuttar ) så styr cykeln genast åt vänster. Jag har försökt att kompensera det genom att luta mig åt höger, men trots att jag hänger ut så mycket jag vågar så drar den fortfarande till vänster.

Jag har kollat att bakhjulet sitter rakt så det kan jag utesluta. Hur är det på era fazerar? Händer samma sak på dem eller är det kanske så att det här är ett allmänt fenomen på många motorcyklar? Ska kanske tillägga att jag provat detta i farter mellan 30-50.

Egentligen så är det inget problem utan mer en irriterande grej.:)

Inget som händer på min i alla fall, och jag har släppt i betydligt högre farter utan att den drar. Lite sned gaffel? eller dåliga styrlager?
 
När jag har varit ute och kört så har märkt att så fort jag släpper styret (outlaw va? :tuttar ) så styr cykeln genast åt vänster. Jag har försökt att kompensera det genom att luta mig åt höger, men trots att jag hänger ut så mycket jag vågar så drar den fortfarande till vänster.

Jag har kollat att bakhjulet sitter rakt så det kan jag utesluta. Hur är det på era fazerar? Händer samma sak på dem eller är det kanske så att det här är ett allmänt fenomen på många motorcyklar? Ska kanske tillägga att jag provat detta i farter mellan 30-50.

Egentligen så är det inget problem utan mer en irriterande grej.:)

Inga problem för mig heller. Du har inte extremt snedslitna däck eller liknande?
 
Behöver demontera gaffelbenen och enligt Haynes så skall man använda en lång stång med hylsa längst ned. Någon som har en att låna ut ett litet tag eller vet var man kan få tag på den utan att pröjsa halva skjortan, brallorna och baskern?

Ingen som sett detta verktyg någonstans? Plis?

/e
 
Hur bred baksula fås på en 600 av 2003 års modell???
Med bibehållen form och bättre funktion då vill säga!
 
Hur bred baksula fås på en 600 av 2003 års modell???
Med bibehållen form och bättre funktion då vill säga!

Med bibehållen form..............endast orginal.
Bättre funktion............orginaldimension men bättre gummikvalitet.

Hmmm, vad menar du med bättre funktion? Mer livslängd, mer grepp vid vått...torrt...bana...gata??
Det finns inga däck som är ultimata, du får alltid kompromissa lite grann'.
 
OM det är samma fälg som på thundercaten vilket det borde vara så ska det få rum ett 180 däck (har jag hört). Men hojen kommer att bli mera trögsvängd.
 
Med bibehållen form..............endast orginal.
Bättre funktion............orginaldimension men bättre gummikvalitet.

Hmmm, vad menar du med bättre funktion? Mer livslängd, mer grepp vid vått...torrt...bana...gata??
Det finns inga däck som är ultimata, du får alltid kompromissa lite grann'.

Noterade vid bankörning att ja krullade upp kanterna direkt, utan några extrema nedlägg. Tänkte att lite bredare sula skulle ge lite större marginaler (vid bankörning).

Nu har ja docka lagt hojen, så detta har inte längre prio 1. Nu ska det plastas, svetsas, bytas och lackas... Nån som vet något bra ställe att hitta delar så är jag tacksam :tummenupp

EDIT: Nån som vet om en Fazer1000 -03 frontkåpa passar även på 600, menar infästning och strålkastarhål???
 
Last edited:
Alternativt styre till Fazern?

Har en Fazer 600 -98 som jag är jättenöjd med. Men är lite sugen på att få en lite mer ihopkrupen körställning så man inte sitter så där jätte rakt som man gör nu. Har sett att en del bytt till andra styren men inga av de styren som nämnts här har jag lyckats hittat mer info om nånstans... Så om nån har lite mer detaljerad info (namn, pris, inköpsställen osv) så vore jag tacksam. Vill även se bilder på hur det kan se ut med lite moddat styre.
 
Har en Fazer 600 -98 som jag är jättenöjd med. Men är lite sugen på att få en lite mer ihopkrupen körställning så man inte sitter så där jätte rakt som man gör nu. Har sett att en del bytt till andra styren men inga av de styren som nämnts här har jag lyckats hittat mer info om nånstans... Så om nån har lite mer detaljerad info (namn, pris, inköpsställen osv) så vore jag tacksam. Vill även se bilder på hur det kan se ut med lite moddat styre.

Läste du mitt inlägg ovan? Där skrev jag om LSL clip-ons. De ser ut så här och tillverkas i Tyskland har jag för mig. Svensk rep här och tyska siten här.

Jag har letat efter sådana här fotpinnefästen, sett liknande på Touringbutiken men just för Fazer verkar svårt att hitta. Be någon CNC-fräsa verkar vara ett alternativ.

Sen undrar jag om du öht läst tråden eller sökt i tråden, det finns svar på dina frågor nämligen.
 
Last edited:
tänkte bara bjuda på lite bilder på min egen fazer 600 -00 håll till godo...!

Hahahah... först nu ser jag att din heter TEO, lustigt sammanträffande, det gör min med. Av 999 TEO-fordon i sverige är alltså minst två st FZS 600 :D

R6-rumpa? Bökigt att få dit? Står i valet och kvalet om att antingen limma/plasta/smälta/whatever eller skaffa ny vänster bakkåpa, men din så ju snygg ut så nu blev det ett 3:dje alternativ i skallen :)
 
Last edited:
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top