Aprilia-tråden

ok ,, då kan det ju vara batteriet som är boven.
jag har ett beg batteri från min -04:a som jag bytte i tron om att det var dåligt,det var generatorn som hade brunnit,så det kan du få för billiga slantar om du inte vill köpa nytt.
eller om någon annan behöver.

mvh jocke

Knappt!

Laddade upp batteriet o sedan testade, då går den runt iallafall, men sedan var batteriet helt slut så det byter jag självklart.
 
Tänkte bara ställa en fråga i denna tråden ang en tuono 1000 r -07.
Hade tänkt att kolla på en sådan idag.Det är en -07:a som har rullat 200 mil
som demo hoj.Den är utrustad med leo vince och är även mappad.Begärt pris för denna är 104.900:-,är det ett bra pris eller?Finns det något som man ska kolla extra noga för jag kan tänka mig att efter endast 200 mil så ska det nog inte vara några större fel.Kåpan som sitter där passageraren egentligen ska sitta,är den avtagbar?och isåfall sitter det någon sadel där?
Tacksam för snabba svar/Micke
 
Priset är inget att säga om tycker jag,
och det ska finnas med en sadel istället för
plastkåpan till passageragen,
i detta forum kan du hitta en del info om tuono,,
men som vanligt får man sålla lite i info flödet.
http://www.apriliaforum.com/forums/index.php

lycka till med hojjen.
// Jocke

Tänkte bara ställa en fråga i denna tråden ang en tuono 1000 r -07.
Hade tänkt att kolla på en sådan idag.Det är en -07:a som har rullat 200 mil
som demo hoj.Den är utrustad med leo vince och är även mappad.Begärt pris för denna är 104.900:-,är det ett bra pris eller?Finns det något som man ska kolla extra noga för jag kan tänka mig att efter endast 200 mil så ska det nog inte vara några större fel.Kåpan som sitter där passageraren egentligen ska sitta,är den avtagbar?och isåfall sitter det någon sadel där?
Tacksam för snabba svar/Micke
 
Vurpklossar till Falco

Är det någon som har koll på vilka man bör välja? Lämplig placering? Bakre motorfästet eller längre fram på hojen?
 
Någon som kan svara på vart jag kan hitta vilka färgtyper/koder det är på sidokåporna på en Mille R -04 (dom mattsvarta nedre kåporna)? Har tittat men inte sett någon tydlig färgkant, börjar nästan fundera om det bara är plasten man ser?
 
Är det det mattsvarta du menar ?
i så fall så är det bara en svart matt färg ,,
jag personligen tycker det ser skabbigt ut med mattsvart så jag klarlackade
dom och dom blev blanksvarta o fina.

// Jocke

Någon som kan svara på vart jag kan hitta vilka färgtyper/koder det är på sidokåporna på en Mille R -04 (dom mattsvarta nedre kåporna)? Har tittat men inte sett någon tydlig färgkant, börjar nästan fundera om det bara är plasten man ser?
 
Hur stor är skillnaden mellan Renegade's utbytbara e-prom och Dynojet PC3? PC3 är mer än dubbelt så dyrt, är det värt pengarna?
 
Hur stor är skillnaden mellan Renegade's utbytbara e-prom och Dynojet PC3? PC3 är mer än dubbelt så dyrt, är det värt pengarna?

Allmänt sägs väl att PC3 är bättre men till inköpspriset skall man ju då även lägga till en bänkning för att det skall bli riktigt anpassat efter just din motor. Samtidigt justerar inte PC3 tändningen vilket många chip gör. Den bästa kombinationen är nog chip med tändförställning + PC3 + bänkning men då drar ju slantarna iväg...

Vet inte hur stor skillnad just Renegade chippet gör men jag kastade ut PC3:an och stoppade i ett Gabro chip istället och tycker att det går minst lika bra om inte bättre. Att jag tog ur PC3:an berodde mest på att jag inte kunde hålla fingrarna i styr utan pillade och testade olika mappar hela tiden vilket gjorde att man var helt lost till slut :D . Men det är ju jag det...

Gabro är en italienare på AFI forumet som verkar kunna sina saker, han anpassar chippet (tändning och bränsle) efter årsmodell och eventuella moddar. Jag betalade 50 euro vilket jag tyckte var prisvärt. :yoparty

/R
 
Last edited:
Allmänt sägs väl att PC3 är bättre men till inköpspriset skall man ju då även lägga till en bänkning för att det skall bli riktigt anpassat efter just din motor. Samtidigt justerar inte PC3 tändningen vilket många chip gör. Den bästa kombinationen är nog chip med tändförställning + PC3 + bänkning men då drar ju slantarna iväg...

Vet inte hur stor skillnad just Renegade chippet gör men jag kastade ut PC3:an och stoppade i ett Gabro chip istället och tycker att det går minst lika bra om inte bättre. Att jag tog ur PC3:an berodde mest på att jag inte kunde hålla fingrarna i styr utan pillade och testade olika mappar hela tiden vilket gjorde att man var helt lost till slut :D . Men det är ju jag det...

Gabro är en italienare på AFI forumet som verkar kunna sina saker, han anpassar chippet (tändning och bränsle) efter årsmodell och eventuella moddar. Jag betalade 50 euro vilket jag tyckte var prisvärt. :yoparty

/R

OK, tack för svaret. Då dunkar jag in en beställning till Renegade och plannerar sen in en bänkning i sommar för justering.

Cheers!
 
Vafan! Jag betalade 75 euro för mitt Gabro-chip! :lurad
Jag är dessutom inte helt nöjd med det än så länge, bakre cylindern går fortfarande lite snålt (helsystem) och hojen är ryckigare på låga varv numera. Två saker som Gabro påstod skulle fixas med hans chip...:gnissla

Allmänt sägs väl att PC3 är bättre men till inköpspriset skall man ju då även lägga till en bänkning för att det skall bli riktigt anpassat efter just din motor. Samtidigt justerar inte PC3 tändningen vilket många chip gör. Den bästa kombinationen är nog chip med tändförställning + PC3 + bänkning men då drar ju slantarna iväg...

Vet inte hur stor skillnad just Renegade chippet gör men jag kastade ut PC3:an och stoppade i ett Gabro chip istället och tycker att det går minst lika bra om inte bättre. Att jag tog ur PC3:an berodde mest på att jag inte kunde hålla fingrarna i styr utan pillade och testade olika mappar hela tiden vilket gjorde att man var helt lost till slut :D . Men det är ju jag det...

Gabro är en italienare på AFI forumet som verkar kunna sina saker, han anpassar chippet (tändning och bränsle) efter årsmodell och eventuella moddar. Jag betalade 50 euro vilket jag tyckte var prisvärt. :yoparty

/R
 
OK, tack för svaret. Då dunkar jag in en beställning till Renegade och plannerar sen in en bänkning i sommar för justering.

Cheers!

Njaa, nu var jag kanske lite otydlig men om du bara byter chip så kan du inte justera något i bänken. Chipet är ett eprom med inbänd mapp för bränsle och tändning. Skall du justera något i bänken så måste du ha en PC3, men endast då för bränslet. Om det nu inte finns någon med bänk som kan bränna aprilia chip men jag har inte hört om någon sådan i sverige men det kanske finns?

De flesta seriösa chip har en mapp som passar de förutsättningar som de är gjorda för, oftast ett öppnare avgas och luft men ändå en generell inställning som skall passa flera. Om du skall ha en exakt justering på just din hoj så måste du ha en PC3. Det är väl där frågan om det är prisvärt... några hästar mer kanske det ger men...

Alltså:

Endast ett (bra) chip: Hyffsad förbättring men inga justeringsmöjlighet = billigt

Endast PC3: Möjlighet att ställa in en bränslemap för just din hoj, dock ej tändning = dyrare (inköp av PC3 + bänkning)

Ett bra chip + PC3: Optimalt för just din hoj och förmodligen bäst resultat men också dyrast (inköp av chip + PC3 + bänkning)

Är du med så jag inte lurar in dig på något dumt? :D

/R

Vafan! Jag betalade 75 euro för mitt Gabro-chip! :lurad
Jag är dessutom inte helt nöjd med det än så länge, bakre cylindern går fortfarande lite snålt (helsystem) och hojen är ryckigare på låga varv numera. Två saker som Gabro påstod skulle fixas med hans chip...:gnissla

Åfan, har han höjt priset den spjuvern. Jag köpte mitt förra sommarn och är tvärtemot jäkligt nöjd. Har inte helsystem dock utan endast cross over rör på grenröret. Betydligt mjukare gång över hela registret med en bra topp.

Men som sagt det är väl risken man får ta med att endast byta chip. Några underverk skall man nog inte räkna med men det blir ju billigare...

/R
 
Last edited:
Är du med så jag inte lurar in dig på något dumt? :D

/R

Tack för klargörandet, nu är jag med på noterna. Jag fick ett prisförslag från en firma på mappning, PC3, K&N luftfilter, modifiering av luftfilterboxen samt bortplockning av elektrisk och mekanisk strypning. Skillnaden mot Renegade luftfilter + Renegade eprom är 3500kr extra och med tanke på osäkerheten kring chippen är det kanske värt de extra slantarna.

Cheers!
 
För er som kör Tuono så finns det numera ett nystartat Tuono specifikt forum. :)

http://www.tuonozone.com/

Inte så mycket ännu, men kolla in det, och sprid ordet, så att säga så kommer det nog lite mer matnyttigt dit.
De flesta Tuono ägare får ju hanka runt på Mille forum :tungan

:hej
 
Tänkte bara ställa en fråga i denna tråden ang en tuono 1000 r -07.
Hade tänkt att kolla på en sådan idag.Det är en -07:a som har rullat 200 mil
som demo hoj.Den är utrustad med leo vince och är även mappad.Begärt pris för denna är 104.900:-,är det ett bra pris eller?Finns det något som man ska kolla extra noga för jag kan tänka mig att efter endast 200 mil så ska det nog inte vara några större fel.Kåpan som sitter där passageraren egentligen ska sitta,är den avtagbar?och isåfall sitter det någon sadel där?
Tacksam för snabba svar/Micke
Du kan få en sprillans -07'a för 109.900:-.

Leo Vince går väl löst på runt 10k och mappningen nå'nstans mellan 0-500 beroende på hur snäll/elak handlar'n är.
Se'n har den ju gått 200 demo-mil och då kanske man kan hävda att den nog gått lite hårt under inkörningen.
Det spelar nog inte någon roll men kan kanske användas som argument i en prutsväng.

Priset är nog ok egentligen men gör ett stöddigt försök att få ned den till 100k jämnt.
Räntan går upp och hojmarknaden är lite pressad vettu:tummenupp
Den har ju faktiskt stått å samlat damm i över ett år så dom är nog lite sugna
på att bli av med den. Kostar inget att försöka och kan ge dig 5k att göra nå't kul för.
Allra minst ska du snacka till dig lite utrustning (skor, handskar eller dylikt).
Det finns det garanterat utrymme för.

Go for it! Lycka till!
 
Samma motor ?

Någon som vet om det är samma motor på Caponord 1000 som på min Falco ? jag vet att det ska vara mer eller mindre samma på Falcon och millen från -00

//Patrik
 
Hmm. Är handledsbrott en epedemi bland oss mille ägare :va
Bröt höger handled för två månader sen. Inte sköj :huvet


Jaha, då var det dags att leta lite delar :näsblod . En rejäl vurpa på Sviestad på kvalet inför BoTT-tävling gör att jag söker efter en tank till en -00:a mille. Vilka årsmodeller passar och är det någon som sitter och håller på en :rolleyes: .
Dessutom behöver jag fotbromspinnen? vet inte den rätta benämningen. Alla tips mottages.

Om någon har en hel vänster handled tar jag gärna emot det också då min just nu är i gips :tungan .

det enda jag kan bistå med är en vänster handled,om jag får din högra,,den är kass efter ett äventyr på gelleråsen för 4 år sedan.
 

Bifogat

  • 20080507083.jpg
    20080507083.jpg
    5.3 KB · Visningar: 57
handledsbrott på högern beror med största sannolikhet på att vi vrider av den i vår frustration över att inte hinna med radfyrorna på rakorna:D :D
 
Hmm. Är handledsbrott en epedemi bland oss mille ägare :va
Bröt höger handled för två månader sen. Inte sköj :huvet

Ajaj! Det där såg värre ut än mitt. Mitt brott låg fint så jag behövde inga skruvar. Hur långe måste du gå så där?

Dom biter ifrån hårt Millarna :D .

Krya på dig!
 
Jag kan hålla med om att millarna 99-03 saknar lite mos i motorn, men det tar man igen med sköna chassit :tummenupp
Min sp-2 har säkert 20hästar mer å det märks när man vrider på rullen...
Min handled bröt jag nere i marrocko på en ktm.
Det var en ganska ful fraktur, jag hade först gips en vecka ungefär.
Efter det var det dags att sövas ien å få lite spik och skruvar.
Ställningen hade jag ca 6 veckor. Nu har det gått 4 veckor sen dom tog bort den, kommer inte kunna köra hoj på miiinst 6 veckor till.
Tänker slänga ut min mille och ktm på blocket och sporthoj till helgen.
 
Jag kan hålla med om att millarna 99-03 saknar lite mos i motorn, men det tar man igen med sköna chassit :tummenupp
Min sp-2 har säkert 20hästar mer å det märks när man vrider på rullen...
Min handled bröt jag nere i marrocko på en ktm.
Det var en ganska ful fraktur, jag hade först gips en vecka ungefär.
Efter det var det dags att sövas ien å få lite spik och skruvar.
Ställningen hade jag ca 6 veckor. Nu har det gått 4 veckor sen dom tog bort den, kommer inte kunna köra hoj på miiinst 6 veckor till.
Tänker slänga ut min mille och ktm på blocket och sporthoj till helgen.

Glöm inte att Millens 98-03 mätare vissar nästan exakt riktig hastighet :) , sen så har de lika bra top hastighet som gam rettorna om man jämför i riktig hastighet :)

Nu säger jag inte att Sp1/Sp2 går likvärdigt med Millen men glöm inte bort glädjemätren vs en nästan korrekt mätare.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top