Aprilia-tråden

Hej och välkommen in i Aprilia träsket :tummenupp
det enklaste är om föregående ägare kan tala om vilken
mc firma som gjort jobbet,då kan du kolla med dom om det verkligen är gjort,
i mitt fall så kontaktade Italia Bike Center i Arboga mig och berättade att hojjen dom sålt skulle in för ett svingbyte,så fungerade det för mig.


lycka tlll.
// jocke


Hej, då har man köpt sig en RSV Mille 04:a. Min fråga är säkerligen redan ställd, men hur kan man se om hojen har fått svingen utbytt enligt http://www.automotive.com/motorcycle-recalls/145/2004/aprilia/rsv-1000/18947.html ?

//N

Tjenare !
du var mig en snabb rackare ,, bra med bild o allt.
blir det något åkande åt köping/arboga till snart då ?
kunde ju vara kul o åka sammen tänkte jag.
jag är ju inte så ofta i falun numera men det händer ju.
pm:a nummer så kan vi ju höras.

 
Last edited:
Gotland Ring

Fem härliga dagar med både blöta vägar och Torra.
Ha en trevlig midsommar.

:D :D :D :D
 

Bifogat

  • 7X4H3625_1.jpg
    7X4H3625_1.jpg
    72.6 KB · Visningar: 48
  • dsc_0155_8_20080618_1520025561.jpg 6.jpg
    dsc_0155_8_20080618_1520025561.jpg 6.jpg
    78.5 KB · Visningar: 55
Är det inte samma sak ? :va

Nja,mja.... Evo luftkitet brukar läcka in skit m.m tyvär, Ironbite kitet håller mer tätt....mitt har inte släpt in något damm,sand eller dylikt när jag har lyft tanken och kollat(Ironbite)

Sen om det är värt pengarna låter jag säga o sakt...Sitter smaltmoto helsystem, Ironbite luftkit, Kolfiber snorkel , afrtuner och två kuggar störe bakdrev på min nu, den rör ju på sig :)
 
Last edited:
Nja,mja.... Evo luftkitet brukar läcka in skit m.m tyvär, Ironbite kitet håller mer tätt....mitt har inte släpt in något damm,sand eller dylikt när jag har lyft tanken och kollat(Ironbite)

Sen om det är värt pengarna låter jag säga o sakt...Sitter smaltmoto helsystem, Ironbite luftkit, Kolfiber snorkel , afrtuner och två kuggar störe bakdrev på min nu, den rör ju på sig :)

Tackar! ---hmm, AFRtuner? Motty? Nöjd med funktionen?
 
Tackar! ---hmm, AFRtuner? Motty? Nöjd med funktionen?

Jodå värkar funka bra...har inte hunnit kört så mycket med den än, är den första som testar motty på aprilian :) , skulle helst vilja ha en afrtuner som kan läsa från båda cylindrarna och mapa dem separat men i nulägget går det inte med mottyn, men det kan komma bli möjligt i framtiden.

Här är vad den har mapat hittils...det blir bättre mapat mer man kör i de olika varvtalen + olika tps lägen.

mapningdel3f34ab9d.jpg

mapningdel479b9361.jpg
 
Jodå värkar funka bra...har inte hunnit kört så mycket med den än, är den första som testar motty på aprilian :) , skulle helst vilja ha en afrtuner som kan läsa från båda cylindrarna och mapa dem separat men i nulägget går det inte med mottyn, men det kan komma bli möjligt i framtiden.

Här är vad den har mapat hittils...det blir bättre mapat mer man kör i de olika varvtalen + olika tps lägen.
Det där ser jäkligt intressant ut. Kollade deras hemsida men saknade lite info...du kanske vet?
Såg inte några kontakter för inkoppling till spridarna men antar att det ser ut ungefär som PCIII..eller?
Kan man använda den befintliga O2-sensorn eller måste man montera en "wideband"-sensor?
Rent generellt - knepigt att få den att funka?
 
Mätarreparation

Har som en del andra lite pixelfel på instrumenteringen till Prillan. Eftersom det är halvkass väder ute, cykeln står på depåstöden och de envisas med att köra reklam under MotoGP:t så blev det lite extra fix idag.

Man tar av instrumentpanelen genom att ta bort frontkåpan, därefter lossa kontaktstycket till mätaren och de tre 10mm muttrarna med brickor.

Sen har man det ungefär såhär i handen


Man behöver en stjärnmejsel (philips) modell lite mindre, bomullspinnar samt lite elektronikrengöring.

Skruva bort de 8 stjärnskruvarna som håller ihop skalet.

Lyft bort skalet;


4 skruv håller frontglastet på plats, skruvat inifrån så att säga. Bort med dem

Såja!

Nu skruvar man bort den panel som bråkar, i mitt fall hastighetsmätarsidan.
4st mindre stjärnskruvar från kretskortssidan håller resp. display. Bort med dem


Här är displayen borttagen, kontaktytorna på kretskortet pekas på med mejseln, motsvarande är "gummilisten" på displayen till höger.


Det är dessa två kontaktytor som rengörs med bomullspinne(tops). Ta lite elektronikrengöring på ena änden, gnid över kontaktytan. Torka av med den andra änden(torra). Gör om samma procedur för nästa kontaktyta.

USCH! Smuts!

Montera ihop i omvänd ordning. Nu funkar iaf min mätare som den ska :yoparty
 
Det där ser jäkligt intressant ut. Kollade deras hemsida men saknade lite info...du kanske vet?
Såg inte några kontakter för inkoppling till spridarna men antar att det ser ut ungefär som PCIII..eller?
Kan man använda den befintliga O2-sensorn eller måste man montera en "wideband"-sensor?
Rent generellt - knepigt att få den att funka?

Tyvär så följer det inte med några plugin kontakter....så man får antingen göra som mig, ta av lite skydds tejp på kablarna som går till ECU boxen bak i hojen sen antingen löda fast kablarna i de som går till ECU eller göra som jag och monterar ditt "Förgreningsklämma" som finns lite var stans att köpa(art nr 48-245-04 på elfa.se) , tyvär så måste två kablar klipas och det e de som går till spridarna(visst det går göra som på pc3n också om man får tag i såna kopplingar)

Sen har vi nästa krux det är att byta ut orginal lambdan och sätt ditt en bosch lambda som man köper på motty och kopplar den till Motty boxen...tyvär så gör det att man måste koppla ur orginal lambdan och det gör att det blir error på dashen. Fick tips om att testa att sätta en resistor mellan heater kontaktern som går till ECUn av han på motty, tänkter testa det när jag får tid...kan bli efter semestern eftersom jag inte vill riskera att bränna något så hojen inte funkar på semester turen. (hojen funkar ju bra ändå fast det är error på dashen man får hålla kolla på att allt annat ser bra ut bara, olja, kylar vätska m.m)


Ingen som är sugen på att hänga med till åland till helgen?(bella åland)
 
En fråga om Motty´n, kan man bara mappa mot ett lambda målvärde?

Läste lite snabbt i Motty´s beskrivning och hittade inget om detta.

Vid normal cruise will man ju ligga nära lambda 1 men vid full gas ett lägre lambda värde.
 
Tyvär så följer det inte med några plugin kontakter....så man får antingen göra som mig, ta av lite skydds tejp på kablarna som går till ECU boxen bak i hojen sen antingen löda fast kablarna i de som går till ECU eller göra som jag och monterar ditt "Förgreningsklämma" som finns lite var stans att köpa(art nr 48-245-04 på elfa.se) , tyvär så måste två kablar klipas och det e de som går till spridarna(visst det går göra som på pc3n också om man får tag i såna kopplingar)

Sen har vi nästa krux det är att byta ut orginal lambdan och sätt ditt en bosch lambda som man köper på motty och kopplar den till Motty boxen...tyvär så gör det att man måste koppla ur orginal lambdan och det gör att det blir error på dashen. Fick tips om att testa att sätta en resistor mellan heater kontaktern som går till ECUn av han på motty, tänkter testa det när jag får tid...kan bli efter semestern eftersom jag inte vill riskera att bränna något så hojen inte funkar på semester turen. (hojen funkar ju bra ändå fast det är error på dashen man får hålla kolla på att allt annat ser bra ut bara, olja, kylar vätska m.m)


Ingen som är sugen på att hänga med till åland till helgen?(bella åland)
Ok, man får va lite hem-elektriker då men det låter inte allt för bökigt.

Det går att koppla ur original-lambdan mha Axone. Används för att kunna ta bort den helt när man kör på map2.
Bara att åka till din mek och leta runt i menyerna lite grann.
 
En fråga om Motty´n, kan man bara mappa mot ett lambda målvärde?

Läste lite snabbt i Motty´s beskrivning och hittade inget om detta.

Vid normal cruise will man ju ligga nära lambda 1 men vid full gas ett lägre lambda värde.

Du ser bilden som jag skickade innan med mapen som mottyn har mapat... alla dessa värden som vissas kan du justera själv hur mycket du vill att han ska ha som mål värde just där.. nu har jag lagt 13 på alla men man kan ha 13 på några 14 på några om man vill, och då försöker mottyn anpassa avgasvärden så de blir så nära det värdet som möjligt.

Jag hoppas det gav dig lite klarhet :)

För mera snabba frågor m.m så kan ni adda min msn lam-kaka@hotmail.com så hjälper jag gärna till.

Ok, man får va lite hem-elektriker då men det låter inte allt för bökigt.

Det går att koppla ur original-lambdan mha Axone. Används för att kunna ta bort den helt när man kör på map2.
Bara att åka till din mek och leta runt i menyerna lite grann.

Tack för infon det hade jag ingen aning om :tummenupp , trode bara det gick göra så han inte justerade efter den(disabla"map2") hmmm...nu blir jag osäker är du säker det går disabla så man kan dra ur den? utan att ge fel kodd?
 
Last edited:
Montera ihop i omvänd ordning. Nu funkar iaf min mätare som den ska :yoparty

Va skönt!
Du var ett par steg djupare på instrumentpanelen än mig, då jag var o grävde i min. Inte alla gånger det verkligen FUNKAR med att bara rengöra, alltid lika nervöst att sätta ihop elprylar man haft isär :D
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top