Keramiska ramlager

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Är det nån som kör med keramiska ramlager och kan ge nån info om det är värt det lr inte...?:va

Bifogat

• ceramic_balls_steel_rings_hybrid_bearing.jpg
    ceramic_balls_steel_rings_hybrid_bearing.jpg
    42.6 KB · Visningar: 109
  • 070729_hybrid_ceramic_balls_7835.jpg
    070729_hybrid_ceramic_balls_7835.jpg
    27.3 KB · Visningar: 118
Det räcker med en keramisk kula för att ge avsevärt bättre livslängd. Det beror på att den hårda keramiska kulan trycker ner partiklar i lagerbanan så att dom inte gör någon skada längre.

Vet inte vad dom kostar men jag tror inte dom är värda pengarna om du ska ha dom på din KX500. Du har ju fortfarande orginal bytesintervall på vevstakslagret så då åker du ändå på att dela motorn.

Det räcker med en keramisk kula för att ge avsevärt bättre livslängd. Det beror på att den hårda keramiska kulan trycker ner partiklar i lagerbanan så att dom inte gör någon skada längre.

Vet inte vad dom kostar men jag tror inte dom är värda pengarna om du ska ha dom på din KX500. Du har ju fortfarande orginal bytesintervall på vevstakslagret så då åker du ändå på att dela motorn.

Jag antar att han är ute efter effekt för att de rullar lättare, inte livslängd.

Jag antar att han är ute efter effekt för att de rullar lättare, inte livslängd.

Där är svaret definitivt nej.

Rullmotståndet i vilket kullager som helst är ju knappt mätbart jämfört med övriga friktionsförluster i motorn.

Även om du skulle lyckas få mer lagerförlusterna till noll är det tveksamt om det skulle märkas i en bromsbänk.

Provat SKF´s TN9 med plasthållare ?

500:an är så lågvarvad så det spelar troligtvis ingen roll med keramiska lager om man tänker på varvtalet dvs.

Kermaiska tåler kanske mer belastning det är jag inte insatt i.

Där är svaret definitivt nej.

Rullmotståndet i vilket kullager som helst är ju knappt mätbart jämfört med övriga friktionsförluster i motorn.

Även om du skulle lyckas få mer lagerförlusterna till noll är det tveksamt om det skulle märkas i en bromsbänk.

så fel du har... med dessa lager i en 600cc motor och hjullager kan du få ca
9hk extra utan att trimma, vilket jag tror skulle märkas fett på tex Anderstorp

Du kan ju alltid fråga Tony Rickardsson, tror han fick 5 VM guld......

Last edited:
Tack för svaren,hmmm ska ta mig en funderare på ramlagerfrågan,men definitivt byta hjullagren till keramiska.
Effekt är det primära för min del,siktar på 75hkr på bakhjulet med Lectron 44mm!
Totalt okörbart,men så kul att iaf axa ifån alla briggs&stratton hojar.
Sen finns ju compositstaken att tillgå på MX-Composite.....

Jo men en 600cc 4T hoj har ju glidlager, det är ju en helt annan friktion i dom.

Här snackar vi ju att byta från ett kanske vanligt C3 eller C4 lager till ett keramiskt sådant.

Sitter oxå och funderar på lite keramiska lager att sätta i min rd350, mindre vikt är aldrig fel. kostar en hög med tusenlappar men lite roligt får man ju ha.
För övrigt kör jag oxå med Lectronare (36mm), en lysande förgasare!
Med lite portning, 75hk på slangen och ett väldigt brett o fint register.
http://lasse2t.bravehost.com/bilder_350/insug_lectron.JPG

:D

Säkert! Det skulle alltså ge 8% mer effekt?
Har du någon aning om hur stora dom totala effektförlusterna i en motor som är pga friktionsförluster?

Förstår att du inte har det för dom är i den storleksordning på en modern motor med full gas. Och större delen av friktionsförlusterna är från kolvringarna.

Ja det är väl pga dessa lager som Tony tog sina VM-guld?

Skulle det gå att få 9hk ur en 600 med endast byte av lager runtom så skulle det rakt av vara värt minst 10000 att lägga på dessa lager ..1000kr hk är ju vanligt trim. Nä tror inte mycket på detta ,, 2hk möjligtvis:rolleyes:

10 000 räcker tyvärr inte, men visst har man fått ut 9hk mer ur en supersport 600 med enbart reducerad inre friktion.

Skulle det gå att få 9hk ur en 600 med endast byte av lager runtom så skulle det rakt av vara värt minst 10000 att lägga på dessa lager ..1000kr hk är ju vanligt trim. Nä tror inte mycket på detta ,, 2hk möjligtvis:rolleyes:

Skulle skillnaden vara så stor skulle dom sitta på varenda djäkla motor redan från fabriken.

Det skulle ge 20-30% lägre bränsleförbrukning vid normal körning.

Det är en prisfråga. Vore det inte det var det väl kolfiberchassin och berylliumkomponenter i varenda fordon, eller?

10 000 räcker tyvärr inte, men visst har man fått ut 9hk mer ur en supersport 600 med enbart reducerad inre friktion.

Ja, men inte genom att enbart montera keramiska lager. Då jobbar man med all friktion, i lager till kammar, vev, kolvbultslager, osv. Michael Jansberg jobbar mycket med friktion när han trimmar, det är effektivt och gör att hållbarheten bibehålls om man gör rätt.

Exakt!! Jag vet att riktiga nogrannhetsfarbröder är så noga att det inte duger med vanlig nikasil.. Dom ska ha den finaste kornstorlek på nikasilen och ett väldigt nogrannt spel mellan cylindervägg o kolv. Ex,,,Jag kör med oljeskrapringen bortagenför att få några kusar extra:tummenupp

Exakt!! Jag vet att riktiga nogrannhetsfarbröder är så noga att det inte duger med vanlig nikasil.. Dom ska ha den finaste kornstorlek på nikasilen och ett väldigt nogrannt spel mellan cylindervägg o kolv. Ex,,,Jag kör med oljeskrapringen bortagenför att få några kusar extra:tummenupp

Hur funkar det då? Blir det inte jeffla stor påfrestning på den andra ringen o måste byttas väldigt ofta?

lågfriktion kullager tillverkare -länk

vet inte om de hjälper, men här är en annan "leverantör" av low friktion bearings!--checkitout!-de verkar ha hyfsade priser..!?..

http://www.microblueracing.com/bearing_central/bearing_central.php

för övrigt kör jag en små preppad 340cc tvin suzuki motor bromsad till över 100hp vid 10.600 rpm!..den är 30 år gammal har VM 40 mikunis och har inte ..low friktions kullager i veven!..nu till i år så har vi portat blocket o med lite höjt komp o lite mod på piperna förväntar vi o ta oss en bit över 110HP!.vid 10.400rpm dvs +320hp/liter :)

Hur funkar det då? Blir det inte jeffla stor påfrestning på den andra ringen o måste byttas väldigt ofta?
Mer påfrestning uppifrån får den inte, men nerifrån så kommer ju oljan gå hårdare åt ringen, för ringen är ju inte gjord för att skrapa olja!!
Jag hann inte utforska hållbarheten motorn exploderade efter någon timma (vevstake small av) Enda nackdel jag såg var att den rök något när motorn var kall men sedan rök inget trotts stenhård körning med tvärgassläpp!! Och någon oljeförbrukning såg jag inte. Men crf 450 har väl kolv med en ring, och i roadracing förekommer enringkörning även F1 och andra högprestandamotorer.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda