Keramiska ramlager

Jo men en 600cc 4T hoj har ju glidlager, det är ju en helt annan friktion i dom.

Här snackar vi ju att byta från ett kanske vanligt C3 eller C4 lager till ett keramiskt sådant.

Teoretiskt sett har glidlager ingen anläggningsyta mellan lagerbanorna, dvs ingen metall mot metall, vid stabil belastning (dvs oändlig livslängd). Men iom att man startar/stänger av och ökar/minskar varv på motorn så ändras belastningen som gör oljefilmen mellan anläggningsytorna den "bärande" kraften och skiljer lagerbanorna åt. Det blir då oljans viskositet som talar om vilken friktion man får via lagret. Att då byta material på anläggningsytorna bör enbart påverka livslängden och inte effekten.

Jo men en 600cc 4T hoj har ju glidlager, det är ju en helt annan friktion i dom

Tyvär så har bara en enstonka glidlagrat i veven och det är bmws 650 motor. Skulle fler tillverkare efterapa detta så skulle motorerna hålla bättre. man måste upp i 4 cyllar för att vara säker på att det är glidlagrat!!

Rullager går betydligt lättare än glid men håller sämmre, pga att rullager kan nästan gå utan olja. Rullagrat Går sönder pga liten yta som tar upp kraften, det är där jag har problem med att motorerna går väck för mig med turbo:gnissla jag krossar lagren även utan turbo kom jag på:rolleyes:

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret