Aprilia-tråden

innan du köper från USA så kolla med Italia Bike center i Arboga http://www.italiabikecenter.com/
hälsa från mig.

har du inte någon som kan hjälpa dig att kolla upp spolen om det verkligen är den som krånglar ?
ingen att switcha spole med bara för en koll ??

// Jocke

Tack men han hade ingen.
Surt men jag får väl köpa en ny tändspole, hoppas bara att det funkar efter det. Börjar bli lite less på min italienska.
Jag kommer beställa från AF1. Så om någon vill vara med å dela på frakten,
hojta till!

Tjena.
Nybliven stolt ägare till en RSV 1000R -01. Har lite fråger som jag hade behövt ha svar på.
1. Var får man tag på en handbok på svenska? Eller verkstadshandbok.
2. Hur byttar man små kåporna som sitter utanpå frontkåpan?
3. Var handlar man delar lämpligast? Typ crachpuckar, cool jacka, what ever?
4. Finns där fler än jag i södra sverige som kör RSV mille? Kanske någon som är sugen på en gemensam tur?

svar på
1: beställ via handlare,om det duger med engelska så finns det att ladda ner lagligt.
2: vindavvisarna menar du ? sitter troligen en bricka på insidan du kan sprätta bort om du inte ser någon infästning från utsidan.
3: eftersom den danska generalagenten är lite klen på att leverera saker i rimlig tid till bra pris så rekommenderar jag faktiskt AF1-Racing i USA.
4:använd sökfunktionen här på forumet o leta rätt på flera sörlänningar att åka med.

lycka till med nya hojjen
// Jocke
 
Last edited:
Nån som har koll på ställen att köpa crashpuckar till Aprilia på nätet?
www.rg-racing.com har ju sina, men andra märken eller billigasre sidor önskas :)

Tänkte köpa de "lägre" puckarna för att slippa borra i kåpan, gör dessa mkt skillnad vid omkullkörning eller är de "övre" att rekommendera?
img52.jpg

Hej hej af1racing.com har en del puckar till hyffsat pris. Rsvr.net tror jag det är, har också en del.

Jag började med att köpa de låga puckarna, de borde skydda motorkåporna (eller om det är kopplingen), kommer att köpa de övre senare.

För att ge bra skydd vid liten vurpa har jag nu: puckar på ram och sving, och ovan nämda "låga" kraschpuckar. Kolfiber skydd på svingen.

Nästa steg kommer vara att skaffa de "övre" puckarna och fasta fotpinnar som skyddar lite då de inte kan vikas upp (och ser fräsigare ut och har mer grepp för stövlarna) och fixa till så jag kan få ramskydden i kolfiber.

Hoppas det var lite råd på vägen.

/Henrik
 
Last edited:
Hej hej af1racing.com har en del puckar till hyffsat pris. Rsvr.net tror jag det är, har också en del.

Jag började med att köpa de låga puckarna, de borde skydda motorkåporna (eller om det är kopplingen), kommer att köpa de övre senare.

För att ge bra skydd vid liten vurpa har jag nu: puckar på ram och sving, och ovan nämda "låga" kraschpuckar. Kolfiber skydd på svingen.

Nästa steg kommer vara att skaffa de "övre" puckarna och fasta fotpinnar som skyddar lite då de inte kan vikas upp (och ser fräsigare ut och har mer grepp för stövlarna) och fixa till så jag kan få ramskydden i kolfiber.

Hoppas det var lite råd på vägen.

/Henrik
tjena och tack för svaren.

Min hoj har varit lätt i backen innan, på avgasrörs-sidan. Det som verkar tagit i är framhjulet, samt att baksvningen fick en liten bula från avgasröret. Så ett kolfiber skydd där bakom vore inte dumt heller.

Tänkte ifall man skulle köpa de LÄGRE puckarna samt styränds-puckar, eller gör de ens nån skillnad tros? De verkar inte va mkt längre än vanliga styrändar. Sen som sagt, framhjulspuckar verkar vara en god idé med...

Vi får se, ska börja med en sak i taget, man är ju inte övergödd med pengar ;)
 
Tjena Alla!

Idag har jag monterat en Mivv Gp-dämpare i kolfiber på min Mille :tummenupp ...snacka om ljud! Damn! :yoparty får nog bli att köra med proppar i öronen numera. Kan vara så att grannarna inte bli så glada varannan vecka då jag börjar 05.30!! :D

Funderar på att komplettera upp med ett maffigare luftkit, men jag vet inte vilket...någon som har ett förslag? Har kikat runt lite men blir inte riktigt klok på nått! Hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven...
 
Storlek på mutter?

Hej!

Är det någon som har koll på vilken storlek det är på muttern till framdrevet på 99:a mille? Tänkte ge mig på att byta drivpaket på min imorgon och måste kanske fixa en hylsa om muttern är stor... :va

Något annat man bör tänka på, ingen konstig vänstergäng eller så?

Tack på förhand!
/R
 
På Falcon är det tum som gäller:gnissla stl. är 11/16 sen ska det momentdras typ 50 N-m.
Hade själv inget depåstöd när jag bytte kedja o dreven på min.det hade underlättat nått grymt.Så är det nån vänlig själ som har ett att sälja eller tipsa var man kan köpa ett så skicka ett mail. Olof
 
Ducati-Kaemnas är teh shit:
http://www.ducati-kaemna.com/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=704

Man måste ju inte köpa hela kitet med chip och allt, men av de luftkit jag har sett så är de andra antingen meningslösa (K&N-filter/BMC-filter gör inte ett skit i skillnad) eller så är det jobbig tätning mot tanken som är meckig att få att funka i långa loppet.

Nu har jag ju inte haft mitt luftkit mer än ca 100 mil men jag är nöjd hittills.
Tjena Alla!

Idag har jag monterat en Mivv Gp-dämpare i kolfiber på min Mille :tummenupp ...snacka om ljud! Damn! :yoparty får nog bli att köra med proppar i öronen numera. Kan vara så att grannarna inte bli så glada varannan vecka då jag börjar 05.30!! :D

Funderar på att komplettera upp med ett maffigare luftkit, men jag vet inte vilket...någon som har ett förslag? Har kikat runt lite men blir inte riktigt klok på nått! Hoppas någon kan hjälpa mig lite på traven...

Vem sa förresten att lycka inte kan köpas för pengar?
Igår monterades det sista godiset för den här gången...numera är hon kittad med 2-2 Akra, Ducati-Kaemnas luftkit, Gabro-chip samt stora luftsnorkeln. Nu ska jag bara ha tid att köra också... :gnissla

EDIT: Glömde ju att jag också monterat på ett annat stöd, skönt att slippa vara orolig för att hojen ska välta.
 
Last edited:
På Falcon är det tum som gäller:gnissla stl. är 11/16 sen ska det momentdras typ 50 N-m.
Hade själv inget depåstöd när jag bytte kedja o dreven på min.det hade underlättat nått grymt.Så är det nån vänlig själ som har ett att sälja eller tipsa var man kan köpa ett så skicka ett mail. Olof

Kan jag aldrig tänka mig att Rotax (Österrike)skulle välja tum!

Har haft loss min på Futuran (samma motor) och använde vanlig metrisk hylsa.
Tror det är 17 mm.
Glöm inte gänglåsning med medel loctite.
 
Knackade du på en 17 hylsa är det upp till dej// Mäter du med ett skjutmått så är bulten 17,3 mm.= tum storlek//
 
Ducati-Kaemnas är teh shit:
http://www.ducati-kaemna.com/cms_en/katalog.htm?&view=artikel&artikel=704

Man måste ju inte köpa hela kitet med chip och allt, men av de luftkit jag har sett så är de andra antingen meningslösa (K&N-filter/BMC-filter gör inte ett skit i skillnad) eller så är det jobbig tätning mot tanken som är meckig att få att funka i långa loppet.

Nu har jag ju inte haft mitt luftkit mer än ca 100 mil men jag är nöjd hittills.

Är detta bökigt att montera? Kollar man på länken du skicka så skall man ju helst byta stift för att den skall gå bättre, något man måste eller funkar det med orginalen till man servar hojjen nästa gång?

http://www.italoparts.de/early-model-collector-box-p-113.html

Är detta något att fundera på? Du får ursäkta att jag frågar så mycket men detta är min första V-twin hoj...så jag vet inte riktigt vad man skall köpa för "tuning" grejjer. Har ju märkt nu att det saknas nått när Gp-dämparn är monterad, det måste ju vara ett anpassat chip samt bättre andning genom ett annat luftkit.

Tacksam för svar! :tummenupp
 
Nej, det var tokigt enkelt att montera: Lossa och fäll upp tanken, lossa och plocka bort överdelen av luftburken, plocka bort orginalfilter, smäcka dit nya grejerna, fäll ner och montera fast tanken. Klart!

EDIT: Tändstiften var det ja. Jag har inte bytt tändstift och har heller inte hört talas om att någon annan har gjort det samtidigt. Någon mer erfaren som vet? :va

Ja, det "ska" löna sig med stora luftsnorkeln (den på bilden). Den går ofta att köpa begagnat på ebay eller från amerikanska apriliaforumet (där köpte jag min). Nu monterade jag inte den förrän i förrgår så jag har faktiskt inte hunnit vara ute och provköra ännu...

Chip och/eller PCIII är en djungel men kort sagt så kommer man billigare undan med ett chip men har å andra sidan inga inställningsmöjligheter och det blir inte optimalt för just din hoj. PCIII med en riktigt mappning i bänk är det absolut bästa, kostar dock en slant. Jag valde att denna säsongen köra med ett chip gjort för mina trimprylar. Nästa säsong kan det nog bli PCIII, dock har jag fortfarande nytta av chipet då eftersom just detta chipet även ändrar tändkurvan. Det gör ju inte PCIII:an. En tvåstegsraket helt enkelt, blir lite lättare för plånboken... :gnissla

Det finns folk här med mycket mer erfarenhet av Aprilia än jag så förhoppningsvis kommer du att få fler och mer uttömmande svar! :tummenupp

Är detta bökigt att montera? Kollar man på länken du skicka så skall man ju helst byta stift för att den skall gå bättre, något man måste eller funkar det med orginalen till man servar hojjen nästa gång?

http://www.italoparts.de/early-model-collector-box-p-113.html

Är detta något att fundera på? Du får ursäkta att jag frågar så mycket men detta är min första V-twin hoj...så jag vet inte riktigt vad man skall köpa för "tuning" grejjer. Har ju märkt nu att det saknas nått när Gp-dämparn är monterad, det måste ju vara ett anpassat chip samt bättre andning genom ett annat luftkit.

Tacksam för svar! :tummenupp
 
Last edited:
Startproblem

Har läst runt och jag kan ha missat en simpel manualläsning men ska kolla iaf .... Falcon stod ute i sommarstugan när regnet öste ner igår och lite kallt var det nog...

Imorse när det var dags för jobb så vill den inte tända :mad: jag har gnista och han får soppa... nu läser jag att enl manualen ska det vara "choke" och halvgas när det är kallt ???

Kan det vara något annat som strular ??

Tips mottages mer än gärna ..
 
Det sitter ett reglage på ena styrhalvan som är en sorts förhöjd tomgång som brukar användas vid start,choke är det ju inte i och med att det är insprutning,regnet i går var ju inte nådigt men det borde inte påverka startvilligheten tycker jag,se bara till att du har kräm i batteriet så ska den nog starta tycker jag,.`choka` och starta.
om du har dåligt batteri har jag ett över som jag bytt ut i tron om att det var dåligt,vilket det inte var.det står fulladdat i mitt garage.
bara o ringa om du vill prova.

// jocke

Har läst runt och jag kan ha missat en simpel manualläsning men ska kolla iaf .... Falcon stod ute i sommarstugan när regnet öste ner igår och lite kallt var det nog...

Imorse när det var dags för jobb så vill den inte tända :mad: jag har gnista och han får soppa... nu läser jag att enl manualen ska det vara "choke" och halvgas när det är kallt ???

Kan det vara något annat som strular ??

Tips mottages mer än gärna ..
 
Tack .. men jag har kräm i batteriet ... eller batterierna för jag har gjort som du och trott att jag hade tomt..

Normalt så funkar det med den förhöjda tomgången och start ... och då startar den ... men nu :va jag har gjort allt utom just att ge halvgas och nu laddar jag batteriet till i morgon kväll när jag ska ut och testa igen ... men det borde funka .. i och med att jag har gnista och jag får fram soppa..

Annars kankse jag slår en pling ;-)
Det sitter ett reglage på ena styrhalvan som är en sorts förhöjd tomgång som brukar användas vid start,choke är det ju inte i och med att det är insprutning,regnet i går var ju inte nådigt men det borde inte påverka startvilligheten tycker jag,se bara till att du har kräm i batteriet så ska den nog starta tycker jag,.`choka` och starta.
om du har dåligt batteri har jag ett över som jag bytt ut i tron om att det var dåligt,vilket det inte var.det står fulladdat i mitt garage.
bara o ringa om du vill prova.

// jocke
 
Ok !

I och med att det idiotregnade så kan det ju ha blivit fuktigt där det inte ska vara det och då kan det ju självfallet kinka lite,har läst om detta i denna eminenta tråd förut,några har spolat lite för friskt och haft lite startstrul,
lite sol o värme så spinner den säker igång utan problem i morgon,

Tidigare i veckan så mötte jag dig på Ringvägen o blinkade med helljuset på bilen,du trodde du hade glömt att slå på lyset såg jag för du formeligen kastade dig över ljusreglaget för o se om det var på,, bra reflexer må jag säga
:tummenupp

lycka till i morgon.
// Jocke

Tack .. men jag har kräm i batteriet ... eller batterierna för jag har gjort som du och trott att jag hade tomt..

Normalt så funkar det med den förhöjda tomgången och start ... och då startar den ... men nu :va jag har gjort allt utom just att ge halvgas och nu laddar jag batteriet till i morgon kväll när jag ska ut och testa igen ... men det borde funka .. i och med att jag har gnista och jag får fram soppa..

Annars kankse jag slår en pling ;-)
 
:D snabb ibland ... jo jag tror och hoppas på en del spinnande imorgon ..

Vi måste kunna ordna till en tur när vädret tar sig igen ?

Ok !

I och med att det idiotregnade så kan det ju ha blivit fuktigt där det inte ska vara det och då kan det ju självfallet kinka lite,har läst om detta i denna eminenta tråd förut,några har spolat lite för friskt och haft lite startstrul,
lite sol o värme så spinner den säker igång utan problem i morgon,

Tidigare i veckan så mötte jag dig på Ringvägen o blinkade med helljuset på bilen,du trodde du hade glömt att slå på lyset såg jag för du formeligen kastade dig över ljusreglaget för o se om det var på,, bra reflexer må jag säga
:tummenupp

lycka till i morgon.
// Jocke
 
jag hinner dessvärre inte spinna i morgon men på lördag så kan det gå o köra lite hoppas jag ,, du brukar ju glida omkring med någon customåkare har jag sett :va
är det inte jobbigt för denna att hålla SH tempo ?

lördag kan ju vara en bra dag för en repa ,, troligen inte före 12 för jag ska ta en liten pilsner i morgon em/kväll :yoparty

du verkar ju köra så fort du är ledig så du måste ju ha kört närmare 500 mil nu,, vad gillar du hojjen för övrigt då (om vi bortser från startstrulet) ?

:D snabb ibland ... jo jag tror och hoppas på en del spinnande imorgon ..

Vi måste kunna ordna till en tur när vädret tar sig igen ?
 
Back
Top