Första kraschen

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Kraschade för första gången med tung hoj idag. Körde i ca 80-90 på den lilla vägen mellan Fittja och Alby. Plötsligt kommer en kamikazefågel rak in i överkanten på kåpan och vidare in i min hjälm. Bråkdelen av en sekund senare ser jag att jag närmar mig en långsamt körande bil och klämmer åt på bromsen. Men det var för sent och jag far rakt in i bilen, över styret och in i bakrutan. :näsblod Sedan blev det ambulans till Huddinge sjukhus.

Klarade mig som tur var utan allvarliga skador. Endast hjärnskakning och allmän mörbultning. Har dock våldsamt ont i arslet. Värre gick det för hojen som nog bara är att skrota.

Det var en lånad hoj. Min egen är nämligen på verkstad för tillfället. Har ingen aning om vad självrisken kommer landa på. Dessutom klippte sjukhuspersonalen upp jacka och ryggskydd, hjälmen bör man nog kasta även om den inte har synliga sprickor. Täcker hoj- eller hemförsäkring skyddskläder och hjälm?

Så 1-0 till fåglarna.

10 loppor brukar s.r vara om det är en firma du lånat hojen av.

Hemförsäkringen täcker all skyddsutrustning så det är bara att åka o plocka ut ny hjälm osv...10-20k brukar självrisken vara hos handlare, men iom att det är en lånehoj pga din e på verkstad så vet ja inte va som gäller riktigt?

Annars täcks skyddskläder även av trafikförsäkringen... troligen med lägre självrisk än hemförsäkringen.... (Testade det förra året och då var det iaf inga probs att få ut pengar för skyddsutrustningen via trafikförsäkringen..)

Hej gott folk! Det e på det viset att jag oxå har precis krashat för första gngen. Kan inte hitta en röd toppkåpa till min CBR 600 01/02. E det ngn som vet var man kan få tag i det?
Om man ska köpa en krasch (toppkåpa) var ska man vända sig till? Kan man köpa enskilda kraschkåper?

Tack för tips och stöd. Jag får återkomma när jag vet mer.
I fortsättningen tänker jag köra med en fågelskrämma monterad på hojen.

hehe........du kan få låna min fru då...men hon måste vara tillbaka till påsk...då har hon ett annan möte inbokat på en liten ö i kalmasund :)

Hoppas att det löser sig med självrisker och dyligt.
Det viktiga är ju iallafall att det gick bra till slut :tummenupp

Last edited:
I fortsättningen tänker jag köra med en fågelskrämma monterad på hojen.

En öppning för en helt ny utstyrsel till dig själv? Du kan ju tex fästa en massa fladdrande saker på dig själv och även på hojen i änden på styret och så. Detta tillsammans med en öppen hjälm så du kan visa ett riktigt surt uttryck håller säkert fåglarna borta.

Men vänta nu,,,,,, Det där finns redan va? :va

Last edited:
Jag var nära att krocka med en fågel jag också, helt plötsligt dök den upp från ingenstans och vände om straxt före huvudet, den upplevelsen var otäck.

Huvudsaken att du klarade dig så pass bra ändå! :) Man borde kanske ta som vana att luta sig framåt lite oftare och låta fåglarna krossas emot kåpan istället.

En öppning för en helt ny utstyrsel till dig själv? Du kan ju tex fästa en massa fladdrande saker på dig själv och även på hojen i änden på styret och så. Detta tillsammans med en öppen hjälm så du kan visa ett riktigt surt uttryck håller säkert fåglarna borta.

Men vänta nu,,,,,, Det där finns redan va? :va

:D :D :D
Men har du sett någon sån krocka med en fågel??

Jag föreslår besprutning mot fåglar, kan man bli av med myggen så kan man väl krydda fåglarna med. Vad gör de för nytta förutom att stå utanför Sibylla och vänta på att nån ska kasta en brödbit till dem?

Skönt att du klarade dig iaf!

jävla tur fågeln väckte dig. Annars hade du säkert inte hunnit bromsa alls.

jävla tur fågeln väckte dig. Annars hade du säkert inte hunnit bromsa alls.

Nu var det ju inte riktigt så. Medan jag hade en fågel i ansiktet svängde bilisten in på min väg. Men visst, hade jag hetat Valentino istället hade jag känt av bilen med mitt spindelsinne och hunnit väja.

Följde bilföraren trafikreglerna eller?

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...