Tuneboy experter sökes

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Hejsan, (skriver pa tyskt tangentbord)

Har precis skaffat Tuneboy till min Aprilia RST Futura (sagem 1000)
Kör nu sista versionen av Tuneboy 3.5.5.
Har fatt koder och allt sa jag tänkte börja mappa om eftersom min wideband sensor säger att jag ligger fett nästan överallt.

Det verkar vara vissa funktioner som nu inte existerar längre i Tuneboy.
"Off idle trim" tex verkar inte finnas längre.
Varför?

I TuneEdit när jag öppnar trotteln till 100% TP indikerat, sa är det ca 10% ytterligare jag kan öppna trotteln tills jag nar WOT.
Är detta normalt?

Troligen beror det pa att min sensor reference voltage inte är korrekt, men jag hittar inget ställe att ändra detta.
Jag tror att det gick att göra i de äldre versionerna av Tuneboy.

Tänkte ocksa använda loggnings funktionen men den var inte tillgänglig.
Funkar det inte för Sagem 1000 eller?

Dokumentationen har helt klart inte hängt med bland versions bytena och kunde förbättras.

Har fragat Wayne pa Tuneboy men är inte säker pa att han kommer att svara pa mina fragor sa jag hoppas pa hjälp härifran.

Hej!

Expert är jag väl inte men jag har mappat min Trajja en del med Tuneboy och indata från bredbandslambda. Peppe här på sporthoj är en expert och kör 955 (Sagem) och Gtyni har ju erfa från Guzzi.

Då samma ECU finns på de äldre triumph kan Du hitta en hel del info här: http://www.t595.net/messageboard/forum/EFI-and-TunesMappings/15.aspx

Bl a diskuteras "felvisningen" av TP i denna tråd http://www.t595.net/messageboard/thread/DATALOGGER/66940.aspx , det ska tydligen vara normalt enligt Paul.

Vill Du använda TuneEdits inbyggda loggning eller den externa Datalogger? Den externa har ingen bra samplingshastighet, då är den programvara som levererades med lambdan bättre. Vilken lambda använder Du? Wayne verkar förbereda TE för Innovatives LC-1... Datalogger.* filerna finns i det gamla 2.4-paketet Du kan ladda ned från hemsidan.

Senaste versionen Du kan ladda ned är faktiskt 3.5.7 (står dock inte i filbeskrivningen) så det kan vara en bra ide.

PM:a Peppe och länka till denna tråd så kan han säkert ge mer Sagem-specifika svar på Dina frågor.

Lycka till med Ditt projekt!

Last edited:
Hejsan o tack för lite input.

Jag fick ordning pa mitt TPS problem genom att göra TP reset även i TuneEdit.
Hade bara gjort det i tuneboy först och da var WOT 77.6% TP

Efter den nya reseten ändrade sig WOT till 68.2% TP.

I tuneEdit verkar nu 100% TP vara väldigt nära äkta WOT.

Det roliga var att när trottlen var stängd visades det rätta värdet 0 % sa inte misstänkte jag att jag behöve göra en TP reset även i TuneEdit.

Har en Innovate LM-1 men inte ännu lma-2 (rpm, TP position) sa jag kan bara logga lamba värdena för tillfället.

Nu kan jag istället inte utföra en download fran tuneEdit till ECU´n eftersom jag far "timed out" hela tiden. Ska prova med lite andra settings för com porten m.m och ska prova ikväll igen.

...Nu kan jag istället inte utföra en download fran tuneEdit till ECU´n eftersom jag far "timed out" hela tiden. Ska prova med lite andra settings för com porten m.m och ska prova ikväll igen.

Yepp - Det idiotsäkra sättet är att välja "options - slow download mode", det har alltid funkat för mig. Annars rekommenderar manualen värdet 25 i meny "options - properties", ruta "wait time" längst ned till höger. På nyare maskiner verkar 15-20 fungera bättre, jag hade 17 på min ett år gamla HP lap-top. En brasklapp för att detta gäller Keihin ECU är väl på sin plats...

Last edited:
Yepp - Det idiotsäkra sättet är att välja "options - slow download mode", det har alltid funkat för mig. Annars rekommenderar manualen värdet 25 i meny "options - properties", ruta "wait time" längst ned till höger. På nyare maskiner verkar 15-20 fungera bättre, jag hade 17 på min ett år gamla HP lap-top. En brasklapp för att detta gäller Keihin ECU är väl på sin plats...

Mitt problem är att den inte ens kommer sa langt att nedladdning börjar. Jag far timed out nästan direkt. Har provat värde mellan 7 upp till 47 samt slow down load utan att hittills lyckats.

Nu ska jag prova med "precision timer" avstängd samt har ändrat en parameter i COM porten.

...Jag far timed out nästan direkt. Har provat värde mellan 7 upp till 47 samt slow down load utan att hittills lyckats.

Nu ska jag prova med "precision timer" avstängd samt har ändrat en parameter i COM porten.

Hmmm - någonstans i bakhuvudet ringer det en klocka, men det kan iofs vara från min egen WBO2-lambda så ta det med en nypa salt. Vanliga portinställningar som 57.6kBaud, 8+1 bitar, ingen paritet eller flödeshantering borde väl funka?

Jag är tyvärr bortrest annars hade jag kollat med min nya lap så att allt funkar hos mig och gett Dig värdena. Hemma igen under helgen, men annars kanske någon annan här kan kolla sin burk?

Hmmm - någonstans i bakhuvudet ringer det en klocka, men det kan iofs vara från min egen WBO2-lambda så ta det med en nypa salt. Vanliga portinställningar som 57.6kBaud, 8+1 bitar, ingen paritet eller flödeshantering borde väl funka?

Jag är tyvärr bortrest annars hade jag kollat med min nya lap så att allt funkar hos mig och gett Dig värdena. Hemma igen under helgen, men annars kanske någon annan här kan kolla sin burk?

Har fått det att lira nu. Jag läste ut mappen i ECU´n sparade den och provade att ladda in den igen och då funkade det!
Har provat att använda denna mapp för att göra mina ändringar ifrån och det är testat och klart.

Det är möjligt att jag fortfarande har problem egentligen, för jag ska kunna ladda in alla mappar som är för min hoj, men det får duga för tillfället.

Jag fick ordning pa mitt TPS problem genom att göra TP reset även i TuneEdit.
Hade bara gjort det i tuneboy först och da var WOT 77.6% TP

Efter den nya reseten ändrade sig WOT till 68.2% TP.

I tuneEdit verkar nu 100% TP vara väldigt nära äkta WOT.

Det roliga var att när trottlen var stängd visades det rätta värdet 0 % sa inte misstänkte jag att jag behöve göra en TP reset även i TuneEdit.

Har en Innovate LM-1 men inte ännu lma-2 (rpm, TP position) sa jag kan bara logga lamba värdena för tillfället.

Nu kan jag istället inte utföra en download fran tuneEdit till ECU´n eftersom jag far "timed out" hela tiden. Ska prova med lite andra settings för com porten m.m och ska prova ikväll igen.

Det var ingen långvarig glädje... Upptäckte att efter en motorstart hade skett så ändrade sig mitt WOT värde från 68.2% tillbaks till 77.6%:mad:

Fick svar från Wayne på Tuneboy angående mina download problem iallafall och han sa att det kan vara en bugg i senaste TuneEdit. Har ni en funkade TuneEdit nu så uppgradera inte är mitt tips.

Hej Deefred, trist att det strular litegrann för Dig. Jag kollade min TE v 3.5.7 tidigare ikväll på min nya Acer-laptop, och download funkade bra med wait time 25.

Om jag förstod inlägget jag länkade till från D595.net rätt så ska ECU själv kunna konvertera den felaktiga WOT-angivelsen i Tuneboy, och det viktiga är vilka rutor som är gulmarkerade i TuneEdits huvudsoppamapp när Du håller full gas.

Du ska väl logga med Innovatives program så konsten är väl mera att få trottelvärdena i TuneEditmappen och loggprogrammets notering att matcha varandra.

Några tankar och erfarenheter - Du får säga till om Du tycker jag svamlar om banala saker:) : Jag tror att om gulmarkeringen hamnar i översta rutan vid WOT är allt OK i ECU:n, och att Du nu ska kalibrera in avläsningen på WB:n så att de läser samma värden i bägge programmen vid några värden, ex, 25%, 50% 75% och 100% TP. Gör förslagsvis första kollen med avstängd motor, sedan gör Du en liten koll med motorn igång så att inte den digitala jorden i lambdan eller ECU stökar till kalibreringen.

När jag hjälpte en kompis att koppla in WB för att mappa med PCIII i sin Warrior strulade just jordvärdet en del och vi fick en liten ändring i 0-avläsningen när motorn var igång.

Jag hoppas att Du nu får rätt TP-värde gulmarkerat i TE -mappen(100%) så att Du snabbt kommer vidare.

Ha De! /Roffe

...ändrade sig mitt WOT värde från 68.2% tillbaks till 77.6%:mad: ...

Last edited:
Hejsan Roffe,
Jag kan köra download om det bara är "map" delen men inte hela programmet.
Eftersom jag har senaste programmet redan i ECU´n så kan jag fibbla med mappen åtminstone.

Jag är oroad över att ECU använder sig av fel celler i mappen nu när jag vet att after TP reset före motorstart så stämmer allt men efter motorstart så verkar allt förskjuta sig. Gör jag en en ny mapp med fel värde så är det inget roligt om det korrigeras i framtiden.
Vet du var jag kan ladda ner tex V2.4 av TuneEdit?
Funkar inte att ladda ner på Tuneboys hemsida.
Skulle villja prova en annan version och se om jag får samma resultat innan jag lägger ned möda på en egen mappning.

Hejsan Roffe,
Jag kan köra download om det bara är "map" delen men inte hela programmet.
Eftersom jag har senaste programmet redan i ECU´n så kan jag fibbla med mappen åtminstone.

...Skulle villja prova en annan version och se om jag får samma resultat innan jag lägger ned möda på en egen mappning.

OK - Då förstår jag lite bättre. PM:a Din mailaddress till mig - jag har nämligen back-up på en massa versioner (av TuneEdit i alla fall). En tidig 3.0x kanske vore en bra test? Jag skickar några varianter när jag har Din adress.

OK - Då förstår jag lite bättre. PM:a Din mailaddress till mig - jag har nämligen back-up på en massa versioner (av TuneEdit i alla fall). En tidig 3.0x kanske vore en bra test? Jag skickar några varianter när jag har Din adress.

Tackar o bugar,

Har fått en äldre version av Wayne nu och ska prova den när jag är tillbaka från IoM.

Vill inte riskera något innan avfärd:tungan

Halloj!
Hoppas det är okay att jag lånar tråden lite. Jag behöver oxå råd av TB experter.

Jag ska mappa min Superduke (Keihin) i bromsbänk snart och behöver lite info.
Några tjommar utomlands har använt PC3 O2 eliminators med sina Tuneboy. Är detta korrekt? Jag tycker att O2 sensorerna borde vara kvar. Men någon här kanske vet bättre?

Vilka förberedelser bör man göra innan man kommer till de som ska mappa hojen? De har ingen vana vid Tuneboy, men är vana vid en massa andra mappningssystem.
I den här tråden läste jag om TP reset, och det verkar ju vara vettigt att ha klart innan man kommer dit. Jag gör hellre saker jag kan göra själv på min tid, än betalar någon 750 kr/timme för att göra det åt mig...
Något annat jag bör förbereda?

Tar gärna emot alla slags tips, hur banala ni än tycker att de är. Även tips för själva mappningen.

Mvh,
Nicke

Hej Nicke. Jag kan svara noggrannare lite senare - ska på middag nu. Men jag gjorde en bänksejour hos MCX som jag skrev lite grand om i bloggen för några veckor sedan. Fungerade finfint, och kanske kan ge något tips? Har killen en Dynojet 250i (med automatik mot PCIII) eller en vanlig hederlig bänk?

Med automatiken kan det vara lite knepigt enligt en tråd på www.triumph675.net men manuell tuning lika enkelt som dom är vana vid.

Vi höres senare...

Hej Roffe,

Tackar för det. Jag har mailat o frågat vad de har för bänk. Återkommer om det när jag fått svar.
Hur hittar man din blogg? Låter som att det kan vara intressant läsning...
Smaklig måltid.

Det blev visst lite sent...:näsblod

Nåja till bloggen - tryck bara på lilla grå knappen nere till höger i denna post så hittar Du nog rätt:) .

Några tips:
* Skriv ut manualen för TuneEdit och ta med. Kan hjälpa Dig och bänkkillarna lite grann.

* Ta med egen dator som Du vet funkar ihop med hojen och med färdig installation.

* Resonera ihop Er om en strategi för att hitta rätt. T.ex:
1 - justera mappen så den ligger jämt runt t ex AFR 13.
2 - kör ett par repor med t ex +5% och -5% för att hitta bästa effekt.
3 - Prova att höja/sänka förtändningen ett par grader och kolla om det påverkar effekten. Brukar ge någon hk på topp på våra trajjor i a f.
4 - Finjustera AF efter ev förändringar i tändmappen.

* Skit i 0%-raden. Dessutom används "L-fuel tables" som indexeras av Manifold Air Pressure under 6% gas i ställer för "F-tables". Vill Du justera upp motorbromsen - kolla vilket MAP den ligger på när Du kör på bänken. Du ser värdet i Tuneboy-fönstret under tabellen om Du låter Tuneboy vara igång under körningen.

* Du använder "fuel % trim"-tabellen för att justera soppan upp eller ned. Menyn "tools-commit changes to fuel table" multiplicerar in förändringar i bränsletabellerna och nollställer "fuel % trim"-tabellen. Detta behöver Du inte göra för varje justering av mapp (soppan justeras ändå om Du behåller inställningarna i "fuel % trim".

* Några odokumenterade funktioner som kan vara bra att veta om:
Trycker Du "Ctrl" + "C" -knapparna samtidigt får Du möjlighet att justera cylindrarna en och en under tools menyn.

Markerar Du ett område i Din soppa-mapp och trycker "F8" kan Du direkt mata in en %-siffra för önskad förändring. "F9" gör att Du kan knappa in dels uppmätt AF, dels målvärde så justeras soppavärdet i mappen.

Detta var några hastigt påkomna råd. Lycka till:tummenupp

Wow Roffe! Imponerande! :bow
Jag bugar o bockar för alla tips, jag ska försöka följa så många som möjligt. Jag återkommer med en rapport efter bänkningen.
De (Effektbolaget) har en Dynojet, de har Load Control, men inte Tuning Link för tillfället. Det är Tuning Link som står för automatiken va? :va
Load Control verkar dock vara en bra funktionalitet enligt deras beskrivning.

...De (Effektbolaget) har en Dynojet, de har Load Control, men inte Tuning Link för tillfället. Det är Tuning Link som står för automatiken va? :va
Load Control verkar dock vara en bra funktionalitet enligt deras beskrivning.

Yepp, lika bra kanske att inte krångla med Tuning Link första gången:näsblod .

Det kommer nog att bli bra, jag ska kolla lite på någon KTM-tune och se om jag hittar några större skillnader.

Lycka till!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...