Tuneboy experter sökes

Tack för det.

Det är väldigt dåligt med KTM tunes. Till min 07'a passar bara (nästan) KM611EU0704530 som är en map som KTM tillhandahåller om man har akra-slipons. Så det är ingen custom mappning.

Jag som har ett akra helsystem har en annan map från KTM. Det finns ingen tune för en 07'a med helsystem, men hade det funnits så hade det varit samma som jag har nu.
Alla KTM's akra mappar suger dock fett! Ska bli skönt att få den custom mappad. Jag ska dessutom plocka bort luftburken o ersätta med ett skojigare filter, så custom mappningen behövs nog ännu mer då.

Kikade på lite KTM-tunes. Liknade rätt mycket Triumphs mappupplägg.

Om Du ska jobba med motorbroms eller ryckighet (om den går för magert) läser Du av MAP-värdet vid tomgång. Grovt sagt ska nu gasavdrag ligga under det värdet, och normalt gångläge över tomgångsvärdet i mappen.

Så t ex om Du vill feta på mappen vid motorbroms markerar Du området från 0 och värdet under motorbroms, trycker F8 och skriver det procentvärde Du vill feta upp området med.

Kom ihåg att Du ju har separata L-mappar så Du får kopiera den Du ändrar till andra cylindern(om dom är lika), alternativt upprepa samma manöver på den andra mappen.

Du vet väl att Du kan använda PCIII-mappar som basmapp också? Hittar Du en bra mapp på http://www.powercommander.com/power...nder_all_downloads.aspx?mk=17&mdl=156&yr=2007 är det bara att öppna rätt basmapp (oftast standardmappen), välja "file-apply PCIII-map",peka på den mappen Du vill ladda in och trycka OK.

Nu kan Du gå till tabellen "fuel % trim" och titta på innehållet i PCIII-mappen. Sedan är det bara att ladda in den och köra.

Så med lite tur kanske Du eller Din Dyno-kille redan har en bra PCIII-basmapp för Din setup. Värt att kolla i alla fall.

Tack för det.

Det är väldigt dåligt med KTM tunes. Till min 07'a passar bara (nästan) KM611EU0704530 som är en map som KTM tillhandahåller om man har akra-slipons. Så det är ingen custom mappning.

Jag som har ett akra helsystem har en annan map från KTM. Det finns ingen tune för en 07'a med helsystem, men hade det funnits så hade det varit samma som jag har nu.
Alla KTM's akra mappar suger dock fett! Ska bli skönt att få den custom mappad. Jag ska dessutom plocka bort luftburken o ersätta med ett skojigare filter, så custom mappningen behövs nog ännu mer då.

Jaså, man kan mappa för motorbroms oxå. Ja, då kanske man kan få bort lite av ryckigheten superdukarna har.

Jag hoppas det går att mappa cylindrarna individuellt, men vi får se vad bänkkillen säger när jag kommer dit. Från vad jag har hört så behöver man slipa bort något vid O2-sensorfästena för att komma åt. Men det kanske inte alls är så...

Angående PC3-mapparna så har jag kikat på dem, men de verkar samtliga vara för 05/06 modellerna. Slår man in ett annat år än 07 så får man upp samma mappar och de är sannolikt inte till 07. Det snackades en del om det på ett engelskt forum och det var 05/06 hojar som mappades i England.
De som provat med en 05/06 mapp på en 07'a säger att hojen går som skit.
Så tyvärr får jag nog börja från scratch...

Tackar så himla mycket för hjälpen. Det är mycket uppskattat. :)

Jag har bokat in hojen för mappning på måndag så jag började leka lite med Tuneboyen. Det går så där...

Till att börja med så kan jag inte ladda ner min nuvarande map från ECU'n. Det fungerar bara med Sagem ECUs. Jag har alltså ingen bra utgångs-tune när vi skall börja med mappningen.

För det andra så kopplade jag upp TuneEdit mot min ECU o när jag vred fullt på rullen så visade TuneEdit att jag hade 96.8% throttle. Det kan ju inte vara rätt, eller? Jag hade inte hojen igång.
Betyder det här att TuneEdit misstolkar signalen, eller betyder det att min ECU ALDRIG får order om att ge full gas hur mycket jag än vrider på rullen?

För det tredje så försökte jag höja mitt varvstopp. Det går inte. Trycker jag PageDown så kan jag minska på det, men trycker jag PageUp så händer ingenting. Jag kan heller inte skriva in något värde med siffertangenterna.
Jag provade detta i en tune som jag laddade ner som är mest nära min ECU's map.

Jag använder version 3.5.7 av TuneEdit.

...Till att börja med så kan jag inte ladda ner min nuvarande map från ECU'n...

...när jag vred fullt på rullen så visade TuneEdit att jag hade 96.8% throttle. Det kan ju inte vara rätt, eller? Jag hade inte hojen igång.
Betyder det här att TuneEdit misstolkar signalen, eller betyder det att min ECU ALDRIG får order om att ge full gas hur mycket jag än vrider på rullen?

...försökte jag höja mitt varvstopp. Det går inte. Trycker jag PageDown så kan jag minska på det, men trycker jag PageUp så händer ingenting. Jag kan heller inte skriva in något värde med siffertangenterna.

...Jag använder version 3.5.7 av TuneEdit.

Hej Nicke. Lycka till med bänkningen! Men jag är lite frågande till vissa delar i det Du skriver - tar det i tur och ordning:

96.8% - Då ligger ECU och tror detsamma. Det kan innebära att Din Throttle Position Sensor ger lite för låg maxspänning till ECU. En justeringssak på min Trajja i alla fall (genom att man roterar sensorn). Ska ligga på 0.60 V +/- 0.02 V. Justeras med tändningen på så Du borde nog försöka få detta fixat.

PgUP funkar för mig både på Trajja- och KTM 990 mapparna i alla fall. Med shift intryckt tar den större kliv. Du har inte "num lock" intryckt eller något annat strul som gör att just "PgUP" inte funkar som Du vill?

Du kör samma version som jag i alla fall.

Hoppas att det löser sig så att bänkningen blir effektiv.

Tack Roffe!

Fyyy faaan! Här har man åkt omkring hur länge som helst utan att kunna ge fullgas. :huvet
Men tänk vad glad jag kommer bli när jag till slut kan ge "rullen". :yoparty
Jag hoppas att bänkkillen kan hjälpa mig att justera den så att det blir rätt. Han har i alla fall en vaccumklocka så att han kan synka mina "throttle bodies" (va fan det nu heter på svenska?).

Konstigt att PageUp fungerar för dig o inte för mig. Jag kan ändra värdena i mappen med PageUp. Ska prova på en annan dator o se ifall det blir någon skillnad. Vet att några Superduke killar hade samma problem med tomgången, de kunde inte justera ner den. Men det var i en tidigare version av TuneEdit o har fixats sen dess.

...Fyyy faaan! Här har man åkt omkring hur länge som helst utan att kunna ge fullgas. :huvet
Men tänk vad glad jag kommer bli när jag till slut kan ge "rullen". :yoparty
Jag hoppas att bänkkillen kan hjälpa mig att justera den så att det blir rätt. Han har i alla fall en vaccumklocka så att han kan synka mina "throttle bodies" (va fan det nu heter på svenska?)...

Det blir säkert bra. En grej dock - på min 675:a använder Du testfönstret i Tuneboy Diagnostics som visas i denna tråd för att synka trottlarna - inte klocka. Har Du en mekhandbok brukar processen beskrivas där och om man använder servicedatorn kör Ni i stället med Tuneboy!

Om Du vill kan Du PM:a Din mailadress så kan jag försöka justera Din basmapp så får Du tillbaka den med önskat tomgångsvärde.

Last edited:
Tuneboy Diagnostics fungerar bara med Triumph. Till Superduken fungerar nästan ingenting i Tuneboy. Man kan bara ändra mapparna o ladda upp dem till ECUn.

Jag har KTM's mekhandbok, men där står ingenting om hur man justerar något på insprutet.
Jag vet att KTM använder sitt serviceprogram för att syncha trottlarna, men andra SD-ägare i USA har gjort det så att det blev bra med klocka.

Du får jättegärna justera min basmapp så att varvstoppet blir 10 000. Jag PMar mailadressen strax. Du har basmappen, eller hur? KM611EU0704530
Det är i alla fall den som är närmast min konfiguration.

Tack för hjälpen. :tummenupp

Tuneboy Diagnostics fungerar bara med Triumph....
...Jag vet att KTM använder sitt serviceprogram för att syncha trottlarna, men andra SD-ägare i USA har gjort det så att det blev bra med klocka.
...Du får jättegärna justera min basmapp så att varvstoppet blir 10 000. Jag PMar mailadressen strax. Du har basmappen, eller hur? KM611EU0704530
Det är i alla fall den som är närmast min konfiguration...

OK - då lärde jag mig något nytt.

Bra - då är det bara att köra med klocka. Men justerar Du TPS-en själv så att Du får 100% gaspådrag eller fixar Ni det också vid bänkningen?

You've got mail:)

Lycka till nu!

Ska prova att fixa det själv nu, men jag vet varken vad jag ska skruva på, eller var jag ska mäta. :skrämd
Det enda jag vet är vilket resultat jag vill ha. :rolleyes:

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...