TL-tråden - v2 !

Du kan ha fått fel packnig.

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm...207/Model/TL1000R/GroupID/252206/Group/CLUTCH

Part 32 har två olika parts nummer.
32-1 09285-06015 SEAL,OIL 6X34X5
32-2 09283-06007 SEAL,6X34X5.5

Och om mitt minne inte sviker mig (händer då och då, att det inte sviker alltså...) så skiljer det YTTERST lite (0.5 mm) mellan dem två, men, tillräckligt för att det inte ska funka.

Vilken av dem köpte du?

Hmm kan mycket väl stämma det du säger, för om jag inte missminer mig så var det "32-1" som jag beställde...
Fast 5 och 5.5 borde väl stå för hålet där pinen går igenom?
Då borde de ju inte läcka om jag haft den med mindre hål.

När man kollar på 09283-06007, så säger den...
"This item has be Superseded to a new part number: 09285-06015 "
Borde ju betyda att det bara finns en typ av packing ändå.

Last edited:
Hmm kan mycket väl stämma det du säger, för om jag inte missminer mig så var det "32-1" som jag beställde...
Fast 5 och 5.5 borde väl stå för hålet där pinen går igenom?
Då borde de ju inte läcka om jag haft den med mindre hål.

När man kollar på 09283-06007, så säger den...
"This item has be Superseded to a new part number: 09285-06015 "
Borde ju betyda att det bara finns en typ av packing ändå.
Näe, det är tjockleken på packningen, så det ska inte göra nån skillnad för dig. Tror nog mer på Ricken att du har haft otur när du monterat, eller att du har nån skada eller nån hård smuts på pinnen. Se till att den är len som en babystjärt :arsele när du sätter tillbaks den lätt inoljad.

Hej!

Tänkte höra om vi har någon Tl pulare här i Linköping som är sugen på att byta vattenpumps packningar på min TLR ?
Vet inte om jag vågar ge mig på de själv har ingen bra plats att vara på

så nu undrar jag om de finns nån i Linköpings trakten som har lust att meka lite :D

/Martin
Lite långt till Uppsala va? ;)

Last edited:
Nu behöver jag lite Bil-hjälp. :gnissla

Vad ska ett friskt batteri hålla för spänning med motorn avstängd??
Ledande fråga. Ska den hålla 13.8V?

I drift (motorn igång) hållder den strax över 14V.
Men, med motorn avslagen så håller batteriet ca 13.06, efter en stunds körning. Och den höll ca 12.88V efter 6 timmars parkering.

Är det batteriet kört? Eller har jag krypströmmar som drar ur batteriet?

Jag kom nämligen ut till en STENDÖD bil i morse (OK, bilen hade stått i 2 v...).
Nu funkar inte alla elektriska pryttlar längre... gillade visst inte att batteriet gick ut 99.99%
Det enda som det fanns ström till var att tända larmdioden. :hihi :rolleyes:

:gnissla
Jag har fan inte råd att slänga ut ÄNNU mer pengar... :gnissla
Va fan har jag gjort för ONT? :(
7k för nya glasögon, 2.5k för ny bilnyckel (men, det kanske är något ÄNNU dyrare eftersom inte ens reservnycklen funkar nu...), och så gick &¤/% k*k Arai hjälmk*kfanskapet sönder på dagens TT... :mad:

:mad: <--- Pissed Putte

---------------------------

PS.

Hittade följande på ett forum. (som visserligen handlar om militära saker... )

Ett fulladdat batteri håller vilospänningen ca 12.7V. Vilospänningen skall mätas minimum 30 minuter efter det att eventuella förbrukare stängts av.
Är vilospänningen under 12.5V är SOC ( State Of Charge ) under 50%.
Då måste batteriet laddas omedelbart i annat fall sulfaterar det och batteriet blir efter en tid förstört.
Ett helt utladdat batteri kan eventuellt laddas upp igen, men detta tar mycket lång tid och kräver initialt stora laddningsströmmar. Se också upp för gasning.

:va Där säger de att 12.7 V är OK. Så, då skulle mitt batteri var OK.
Jag "laddade" upp mitt bilbatteri genom att köra till jobbet, som tar ca 50 minuter, mest motorväg.
Jag har ju även en batteriladdare, och med lite tur skulle jag nog till och med kunna hitta krokodilklämmorna så jag kan kolla om det från "TL mode" till "bil-mode".

:mad: <-- Putte hatar bilar

Last edited:
Hej!

Tänkte höra om vi har någon Tl pulare här i Linköping som är sugen på att byta vattenpumps packningar på min TLR ?
Vet inte om jag vågar ge mig på de själv har ingen bra plats att vara på

så nu undrar jag om de finns nån i Linköpings trakten som har lust att meka lite :D

/Martin

Jag har väldigt liten mekkunskap men vill du ha ett tomt huvud till som tittar på så hör av dig via pm så byter vi uppgifter ;)

2 tomma huvuden måste ju va bättre än 1 ? :confused:

/Stefan

Putte: Vem försökte du skalla den här gången då?

:gnissla

meh, visirmekanismen gick sönder i 150km/h... :rolleyes:

Nu ska jag leta upp kvittot och se om de kan byta eller laga hjälmen. (Mindre än 1 år gammal)
Annars blir det silvertejpad Arai... :rolleyes:

Gällande packningen för tryckstången,så har den packningen från SV-1000 2003 en ny variant med 2 st "tätläppar" enligt gälland källor. mycket bättre med andra ord,då fabriken försökt att åtgärda detta krypfel.:glömdet

Öppnade tråden med spänning (...) för att se om någon gett någon input på Batteritjafset. Men icke. :(

I alla fall så höll batteriet 11.88V i morse... :gnissla

Och, eftersom ni alla är outbildade :tungan
så LÄS PÅ...
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

:tungan

PS. Man kan får MASSOR med konstiga följdfel med att köra med kasst batteri. De flesta "läker" sig själva när batteriet når rätt spänning, och en omstart av bilen. Skulle inte förvåna mig om Audi har Windows 98 i styrenehten... :gnissla
(Bland annat så har jag nu testat hur det känns när ESP'n går in och begränsar framfarten. Rakt fram i motorvägsfart... :rolleyes: Och farthållaren behöver visst också ett friskt batteri...)

PPS. Jag hatar fortfarande bilar :mad:

Last edited:
Öppnade tråden med spänning (...) för att se om någon gett någon input på Batteritjafset. Men icke. :(

I alla fall så höll batteriet 11.88V i morse... :gnissla

Och, eftersom ni alla är outbildade :tungan
så LÄS PÅ...
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

:tungan

PS. Man kan får MASSOR med konstiga följdfel med att köra med kasst batteri. De flesta "läker" sig själva när batteriet når rätt spänning, och en omstart av bilen. Skulle inte förvåna mig om Audi har Windows 98 i styrenehten... :gnissla
(Bland annat så har jag nu testat hur det känns när ESP'n går in och begränsar framfarten. Rakt fram i motorvägsfart... :rolleyes: Och farthållaren behöver visst också ett friskt batteri...)

PPS. Jag hatar fortfarande bilar :mad:

ja tror att din bil drar tjuvström... något som ligger o drar när tändningen är avslagen...

Fel svar... :gnissla

LaLaLaLa *bankar öronen* LaLa *inte höra krypstöm* La La LALALA... :gnissla :rolleyes:

---

PS. Kan man mäta sig till krypströmmar på något enkelt sätt? Eller något jobbigt sätt?

Last edited:
Näe, det är tjockleken så det ska inte göra nån skillnad för dig eller att du har nån skada eller nån hård smuts på pinnen. Se till att den är len som en babystjärt :arsele när du sätter tillbaks den lätt inoljad.

det måste vara helt omöjligt att vara mera gay än du :arsele

LaLaLaLa *bankar öronen* LaLa *inte höra krypstöm* La La LALALA... :gnissla :rolleyes:

---

PS. Kan man mäta sig till krypströmmar på något enkelt sätt? Eller något jobbigt sätt?

enkel lösning lossa pluskabeln från baterriet varje gång du stannar :rolleyes:

Last edited:
Böt lameller och fjädrar i helgen och när jag skulle dra åt skruvarna som håller fjädrarna på plats så krävdes det inte mkt kraft innan huvudet på en av dom gick av. Skruvarna är slut hos de lokala susukiåterförsäljarna och finns inte hos suzuki i Sverige heller tydligen.

Tror ni det går att ta andra lika långa skruvar och lika tjocka brickor eller är det vikigt med rätt hårdhet i metallen så de inte sträcks och går av? De ska endast dras med 10Nm, men jag tycker det känns som om skruvskallen utsätts för hög belastning av fjädern.

Grattis Rickar :)

Hej på er...

En del av er vet ju att jag gått i väntans tider så...

... jag ville bara meddela att jag i fredags blev far (för andra gången)... det blev en tös (en till).

(Hon har redan sett sitt första Superbike-sammandrag på TV :tummenupp )

/

Rickar
Grattis!

Det är alltid skönt o slippa sitta o glo på hoj åkningen själv. :)

Böt lameller och fjädrar i helgen och när jag skulle dra åt skruvarna som håller fjädrarna på plats så krävdes det inte mkt kraft innan huvudet på en av dom gick av. Skruvarna är slut hos de lokala susukiåterförsäljarna och finns inte hos suzuki i Sverige heller tydligen.

Tror ni det går att ta andra lika långa skruvar och lika tjocka brickor eller är det vikigt med rätt hårdhet i metallen så de inte sträcks och går av? De ska endast dras med 10Nm, men jag tycker det känns som om skruvskallen utsätts för hög belastning av fjädern.

Skallen på en bult kommer inte o ge med sig på grund av tryck i den riktningen. Är det en bult med rätt längd så ska inte gängorna heller ge med sig.

Tar du med en av bultarna till en järn handlare så bör dom kunna ta fram en med rätt hårdhet.

Men jag ser inga problem med det, nån som har en annan åsikt?

Last edited:
Precis.....

Tror de e en vanlig mm-gänga på de där skruvarna.

Kan ju åka till din lokal järnhandel, så kan de plocka fram ett par skruvar till dej.

O grattis på re Rickar

Last edited:
Hej på er...

En del av er vet ju att jag gått i väntans tider så...

... jag ville bara meddela att jag i fredags blev far (för andra gången)... det blev en tös (en till).

(Hon har redan sett sitt första Superbike-sammandrag på TV :tummenupp )

/

Rickar

GRATTIS!!! :yoparty :yoparty

En tös till. Jaja, du har väll redan ett Spaz 12 och licens för att avärja alla finniga fjortisas som vill dejta henne (om några år då alltså, bara förvarnar vad som kommer... :hihi ) :hej

---

Jag har ett tips... (gudarna skall veta att jag inte är någon mekaniker men...)

... jag hade samma problem med en Citroen jag hade.

Mäta krypström är enkelt. Skaffa en multimeter (300:- på biltema) och koppla av plus-kabeln på batteriet. Sätt multimetern på Volt och lägg klämmorna mellan plus-kabeln och plus-polen. Det skall visa noll (eller i princip noll, du kanske har klocka och sådant som drar lite, lite ström).

Om du har krypström så visar det sig direkt...

... nu till det tråkiga... hitta krypströmmen :huvet

... be en polare kolla multimetern medans du plockar säkringarna, en i taget... Stannar multimetern så har du ringat in felet :tummenupp

I mitt fall var det ett dörrlås till centrallåset som drog ström så jag lyfte ur den säkringen och slutade låsa bilen....

Lycka till :näsblod

/ Rickar

Grattis Rickar!

Man kan ju inte låta bli att fundera vart Pan the man har tagit vägen...

Vi vill se bilder på det som enligt uppgift skulle bli 2008:as snygaste TL!!!!!!!!

.......

Tror ni det går att ta andra lika långa skruvar och lika tjocka brickor eller är det vikigt med rätt hårdhet i metallen så de inte sträcks och går av?....

Det går bra med vanliga, jag körde med svarta insex innan jag fick mina
betydligt sexigare ifrån Vandriver. Vanligt M gänga.

Spänn dom inte så jävla hårt denna gången bara.... :D

Putteliten, har hittat en TLR som är om möjligt långsammare än din!!
Samma färg... kanske det som gör det? :va

Gummianka och hans kompis fick följa med på en riktig runda i
Lördags.... fan... jag är ju inte hemma förrän nu så långsamt det gick!

:arsele

R

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC