TL-tråden - v2 !

Hej!

Har lite TLR strul.

Upptäckte idag att den läcker lite kylvätska från ett litet hål framtill på vattenpumpen.
hålet är litet kanske 4mm i dia och sitter högt upp frammåt under översta skruven.

Ska det vara hål där?
Tips om varför det läcker där??

Tog sedan av oljelocket och såg att det var grå sörja där så är lite orolig att topplockspackningen har gått eller börjar gå.
Eller om det bara är att jag kört korta sträckor med hojen så fukt samlads där.

Vad har ni för tips att kolla?


/Martin
 
Hej!

Har lite TLR strul.

Upptäckte idag att den läcker lite kylvätska från ett litet hål framtill på vattenpumpen.
hålet är litet kanske 4mm i dia och sitter högt upp frammåt under översta skruven.

Ska det vara hål där?
Tips om varför det läcker där??

Tog sedan av oljelocket och såg att det var grå sörja där så är lite orolig att topplockspackningen har gått eller börjar gå.
Eller om det bara är att jag kört korta sträckor med hojen så fukt samlads där.

Vad har ni för tips att kolla?


/Martin
Det läcker vatten för att den inre tätningen vid vattenpumpen har gett upp. Hålet är där just för att berätta det för dig.

Det blir lätt kondens i motorn, kör ur den ordentligt till helgen och kolla igen.
 
Det läcker vatten för att den inre tätningen vid vattenpumpen har gett upp. Hålet är där just för att berätta det för dig.

Det blir lätt kondens i motorn, kör ur den ordentligt till helgen och kolla igen.

Ok det låter ju bättre iallfall än toppackningen :)

ska sota ur hojen i helgen så får vi se

tackar för svaret så länge
 
Ok det låter ju bättre iallfall än toppackningen :)

ska sota ur hojen i helgen så får vi se

tackar för svaret så länge
Det är lite halvmeckigt första gången man byter de där packningarna, men när man väl gjort det så går det bättre senare. Den går med lite halvjämna ojämna mellanrum.

Som Ricken sa så är hålet till för att man ska se att nåt gått fel, men också för att om vattentätningen pajjar så rinner kylarvätskan ut istället för att pressas in i motorn till oljan...


Du behöver åtminstone 4, 3 och 10 från bilden. Tror dock att 3 har fått nytt artikelnummer.

Hör av dig när det är dags ska du få lite tips. :)
 
Hej hej.....

Lite undran här...

E de någon som har en TFI-box på sin cykel?
Någon som har någon erfarenhet av sån box???
 
Knackande koppling !

Någon som vet råd på detta.

Min koppling knackar HÅRT.

Har jag kopplingen intryckt så låter motorn som den ska men när jag släpper ut kopplingen så börjar det knacka ganska hårt, det är så att man känner det i hojen & hör det. (Växeln i friläge)

Skulle mappa hojen idag men Suzuki-meken vågade sig inte på att pressa hojen i bänken för knackandet var alldeles för hårt.
Visst ska TL knacka,rassla & ticka men INTE SÅ HÅRT sa han.

Tog hem hojen & rev kopplingen & har inte kunnat hitta ngt speciellt som ser VÄLDIGT onormalt ut. (Vet inte riktigt hur allt SKA se ut)

Det enda jag misstänker är att kopplingskorgen satt löst/glappt.
Centrum muttern satt fast men ändå kunde man känna tydligt glapp som jag inbillar mig att det kanske är för stort... Eller? (Svårt att förklara tydligt)

Ska kopplingskorgen sitta fast helt utan glapp (Ej rotations riktningen) eller skall det vara lite "glappt" ?

I övrigt har jag mätt upp lameller, stålskivor & fjädrar & allt ligger inom angivna toleranser.

Ngn som har förslag på vad det kan vara eller är det så att jag råkar ha fått en STORknackare till TL?

Jag har haft hojen 1.5 år & detta blir min 2:a hela säsong på hojen & den har knackat hela tiden & jag tycker inte att det har blivit värre men jag vill ändå inte strunta i Suzuki-mekens uppmaning att kolla upp knackandet.

Som sagt, ngn som vet råd på detta ?
 
Få se om jag kommer ihåg rätt nu.

Den mekanismen som sitter innanför muttern är rörlig. Men den ska inte röra sig så att den ligger o slår.

Det skulle ju innebära att något i växellådan låg och drog mot motorns rotationsriktning och försöker få kopplingskorgen åt andra hållet.

Du har inget problem med lådan?
 
Få se om jag kommer ihåg rätt nu.

Den mekanismen som sitter innanför muttern är rörlig. Men den ska inte röra sig så att den ligger o slår.

Det skulle ju innebära att något i växellådan låg och drog mot motorns rotationsriktning och försöker få kopplingskorgen åt andra hållet.

Du har inget problem med lådan?


Näää
Inge problem med lådan & inte med kopplingens funktion heller
 
Om du tar en pinne och håller mot motorn och lyssnar på den. Då kan du lokalisera vartifrån ljudet kommer. Det hjälper en del.
 
Om du tar en pinne och håller mot motorn och lyssnar på den. Då kan du lokalisera vartifrån ljudet kommer. Det hjälper en del.

Jag skall prova det om jag inte hittar ngt annat innan jag plockar ihop kopplingen igen.
 
byta luftfilter

Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte
 
Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte

Ta fram pinnen som ska ligga bak i lådan, ta bort sitsen, ta bort skruvarna fram på tanken, nu kan du lyfta upp tanken i fram kant.
sen tar du pinnen o stoppar i de ena hållet på tanken där skruvarna satt, du kan oxo ta bort denna andra stålbrickan som skruven går igenom, så att den inte trillar ner....
De gjorde de för mej, fick köpa ny...

Nu e de e bara att ta bort kåporna till luftburken...
 
Ska byta luftfiltret och undrar hur omständigt det är att lyfta tanken, antar att det är en hel del slangar å sånt som går in i tanken pga soppapump osv...

vilka grejjor behövs?

Är det någon som vet av nån mekbok i pdf som det är bra kvalla på, har bara hittat en där man inte har en aning om vad som är på bilderna...
I den stod det något om nån typ av stag som satt på ramen nån stans för att kunna vicka upp tanken, typ som pinnen för att hålla upp huven på gammbilar... men bilden som visade var den satt var kass.

Har inte pdfen på datorn så jag kommer inte riktigt ihåg vad det stog men nånting åt det hållet var det iaf...?

// Matte
PFD'en finns att ladda ner från länkar i första inlägget i den här tråden.

Vilken årsmodell av TLS har du? Har du 98 eller senare så har du ett delat styrdämparfäste, så det är lätt att bara lossa dämparen från sina fästen så att du kommer åt att lossa tankens två främre bultar.
Har du en 97'a måste du plocka bort framkåpan, åtminstone på vänster sida. :huvet

Staget sitter på höger sida av bakramen innanför plastkåpan bak. Du ska kunna komma åt den antingen direkt eller genom att bara lossa kåpan i framkant - den är bara att dra rakt ut där. Har du inget stag, ta en brädbit ca 30cm lång. :tummenupp

Som Dempen sa - ta loss metalldistanserna/brickorna som sitter i gummibussningarna i framkant på tankens fäste så du inte tappar dem.

Inga slangar behöver plockas bort.
 
Det är lite halvmeckigt första gången man byter de där packningarna, men när man väl gjort det så går det bättre senare. Den går med lite halvjämna ojämna mellanrum.

Som Ricken sa så är hålet till för att man ska se att nåt gått fel, men också för att om vattentätningen pajjar så rinner kylarvätskan ut istället för att pressas in i motorn till oljan...


Du behöver åtminstone 4, 3 och 10 från bilden. Tror dock att 3 har fått nytt artikelnummer.

Hör av dig när det är dags ska du få lite tips. :)


Ok men kan de vara så att inre packningen nr 4 oil seal e kass så de runnit in vatten i motor ändå? tänkte på eftersom jag har grå sörja på olje locket??

Behöver man några special verktyg eller något sånt?

nått speciellt man ska tänka på ? :)

får väll gå ut och skruva bort pumpen så får vi se hur det går

/Martin
 
Hallå.

Jag tänkte byta packningen(o-ringen) till den yttre kopplingskåpan. Har rätt vad det var börjat läcka som fan. Ni som gjort det, behöver man tömma ut oljan först eller är det så lite olja därinne så att man ej behöver?
 
Stå på stödet bara så går det bra, vill du vara helt säker ställer du hojen på en planka så lutar det lite extra.


Häääär får ni eextraaa.
 
Min TL rycker till i bland när man vrider på gasenn. Det känns nästan som om den missar att tända på en cylinder.
Jag har bytt till NGK CR9EIX Iridium och det blev inte bättre.
Är det TPS justering som det e dax för?
 
Ok men kan de vara så att inre packningen nr 4 oil seal e kass så de runnit in vatten i motor ändå? tänkte på eftersom jag har grå sörja på olje locket??

Behöver man några special verktyg eller något sånt?

nått speciellt man ska tänka på ? :)

får väll gå ut och skruva bort pumpen så får vi se hur det går

/Martin
Tveksamt. Eftersom du ser kylarvätska rinna ut så har du inget tryck av det mot oljetätningen så inget lär ha pressats in i motorn. Som nån sa tidigare, testa varmkör hojen ordentligt och sen titta igen under locket så ska du se att det nog ser bättre ut. Man får alltid lite kondens i motorn som kondenserar mot kalla metallytor.

Inga specialverktyg behövs, däremot en portion tålamod och försiktighet.

Sammanfattning:
1. Töm oljan.
2. Töm kylarvätskan.
3. Plocka bort vattenpumpkåpan.
4. Ta bort impellern. Det här är det svåra... Den sitter som FAN eftersom den är alu mot en konisk stålaxel. Värm om du kan och bryt försiktigt runt om så att du sakta men säkert lossar den. 556 kan också hjälpa. Impellern är gjord i mjuk alu så den går väldigt lätt sönder om du är hårdhänt. Här får du användning för tålamodet. :)
5. Plocka bort kopplingskåpan och högra motorkåpan nu. En träkloss, gummihammare eller baksidan av en hammare kan vara bra att knacka lite med så den lossnar från packningen.
6. Bryt loss tätningarna. Var försiktig när du knackar loss vattentätningen så du inte skadar mothållet innanför den i kåpan:
IMG_0688.jpg

Se tråd på TLZ: http://www.tlzone.net/forums/tl1000s-tl1000r-forum/95551-did-i-ruin-my-crankcase-cover.html
7. Sätt dit de nya tätningarna i kåpan. Sätt lite fett/olja på oljetätningen. Sätt INTE olja eller nåt på den keramiska tätningen i vattentätningen! Ta inte ens på dess tätningsyta, för då kan du riskera läckage.
8. Ta lite fint sandpapper eller smärgelduk och putsa axeln för impellern så att inte rost eller grader skadar oljetätningen när du styr tillbaks motorkåpan.
Som Ricken kommer tillägga snart så sätt nåt skydd över axeln när du sätter tillbaks kåpan. Lite gladpack eller en kådis funkar bra.
9. Montera tillbaks resten av prylarna.
10. Fyll olja, fyll vatten och lufta kylsystemet ordentligt.

Om nån ser att jag missat nåt, säg till.

Hej å hå. Tänk vad ett glas Dalwhinnie kan göra för en liten tutorial. :)
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top