Husrannsakan, bara på amerikanska filmer...

Dom stod och sköt laser hemma på min väg.
Kände igen den ena polisen sen tidigare, han är en dryg j*vel.
Råkade slå på varvstoppet när jag körde förbi dom, resultatet var att dom hoppade till lite lätt.

Jag gjorde en onödig grej.
Dom följde upp det med utmärkt polisarbete där dom höll en sjukt dryg attityd och gjorde allt för att det skulle ta så lång tid som möjligt och jag skulle få vänta.

Anledningen att dom ville kolla i mitt garage var för att se om motorcykeln såg ut som jag hade beskrivit den när dom skrev sina papper.

Jag ifrågasatte saker som husrannsakan och tyckte att dom borde ju veta hur motorcykeln såg ut, annars kunde dom ju inte vara säkra på att det var jag som körde förbi. Dom förklarade då att dom kanske borde komma och hälsa på mig på jobbet och punktmarkera mig så fort dom såg mig.

Och det är du ensam om???? Jag ifrågasatte enbart din syn på fara i dröjsmål. Det är väl ett känt faktum att vad lagen säger och vad poliser faktiskt gör ute på fältet är två helt skilda saker? Jag försöker bara förklara för killen, inte läxa upp dig.

Personligen tycker jag poliserna lyckats med något alldeles speciellt i detta fallet? Dom har ju defacto gjort en husrannsakan, på ett o-botsbrott dessutom? Vad har dom tänkt? Tror knappast att dom dokumenterat någon husrannsakan!! Står väl i något PM att garagedörren var öppen.

Vi har ju bara hört en sida av historien sanningen brukar väl ligga i mitten mellan två versioner.

Men att en FU skall ha inletts för att få använda sig av straffprocessulle tvångsmedel är det verkligen med sanningenöverensstämmande?

Dom stod och sköt laser hemma på min väg.
Kände igen den ena polisen sen tidigare, han är en dryg j*vel.
Råkade slå på varvstoppet när jag körde förbi dom, resultatet var att dom hoppade till lite lätt.

Jag gjorde en onödig grej.
Dom följde upp det med utmärkt polisarbete där dom höll en sjukt dryg attityd och gjorde allt för att det skulle ta så lång tid som möjligt och jag skulle få vänta.

Anledningen att dom ville kolla i mitt garage var för att se om motorcykeln såg ut som jag hade beskrivit den när dom skrev sina papper.

Jag ifrågasatte saker som husrannsakan och tyckte att dom borde ju veta hur motorcykeln såg ut, annars kunde dom ju inte vara säkra på att det var jag som körde förbi. Dom förklarade då att dom kanske borde komma och hälsa på mig på jobbet och punktmarkera mig så fort dom såg mig.

Men herregud!
Du menar alltså att du har en hoj med ett högljutt slipon och sen varvar du den till varvstoppet precis när du åker förbi en polis som du vet är dryg. Snacka om att få skylla sig själv. Du riktigt bad ju om problem där.

Oavsett om dom skulle ha rätt eller inte att göra husrannsakan hos dig då och där så har dom ju inte gjort det. Du släppte in dom frivilligt. Troligen hade dom behövt fråga ett befäl om tillstånd innan eftersom det inte var något allvarligt brott. Men det hade å andra sidan inte försenat dom mer än några minuter. Det tar inte längre tid än så att ringa eller anropa på radion.

Retas man med polisen så får man skylla sig själv om dom retas tillbaka. Det kanske inte var helt nödvändigt av dom att djävlas så mycket med dig men det var å andra sidan inte helt nödvändigt av dig att tjurvarva hojen där heller. Och du visste säkert redan innan att du djävlades med någon som hade ganska mycket makt att djävlas tillbaka.

Vi har ju bara hört en sida av historien sanningen brukar väl ligga i mitten mellan två versioner.

Men att en FU skall ha inletts för att få använda sig av straffprocessulle tvångsmedel är det verkligen med sanningenöverensstämmande?

Ja?? Utom i vissa fall som t.ex. förenklad brottsutredning som endast kan användas vid bötesbrott. Och då snackar vi enbart om beslag. Men vad snackar vi om? Du jobbar väl med detta?
Att använda straffproccesuella tvångsmedel utan att en FU är inledd eller att den i samma stund inleds med detta och hävda motsatsen är nog inget JO skulle se glatt på??

Men visst vi har enbart hört en sida av historien. Men faktum kvarstår ju dock. Om inte killen är misstänkt för något brott varpå fängelse kan följa så FÅR man inte göra en husrannsakan hemma hos honom!

Och samtycke har inget med saken att göra även om du släppte in dem frivilligt. Det är ändå att anses som husrannsakan. Speciellt eftersom du ifrågasatte deras handlande.

Last edited:
Jag tycker ändå du är cool Lorge som testade med varvstoppet!!:D :D
Var säkert ett par övernitiska trafikare. Händer väl inte så jättemycket i deras vardag!:)

:rofl

Låter ju jävligt begåvat att dra upp till varvstoppet när man kör förbi en kontroll, där man dessutom har känt igen en av poliserna och vet att han är "en dryg jävel". :lol

Ännu roligare blir det när det ska gråtas om det på SH; "buhu, polisen tittade i mitt garage, får dom det?".

:lol

Skärp dig.

Edit:

Fan inte konstigt att man blir fördomsfull.

poliser har inte något vettigt att göra känns det som. alla mord å andra hemska brott saknar de kompetens eller ens ork att ta itu med men att ge sig på en vanligt folk de gör de hela tiden. kompisen hr en bmw å de stoppar honom en minst en gång i veckan baa för att han kör bmw hehe. nä bu för översittande poliser.

poliser har inte något vettigt att göra känns det som.

Ja jag har då svårt att ta Poliser på allvar. Här i Säter så bryter buset sig in hos företag och skolor på ett rullande schema. Ofta hinner de med att förstöra nåt på stan också. Krossa lite rutor, krossa en busshållsplats, tända på nåt, gärna ett mindre hus eller offentliga toan. Spränga saker som toan är också poppis. När polisen var här för en gångs skulle de förhindra att några ungar tippade ett skjul i sjön så smög sig några bus fram och ordnade ny lack på den nya polisbilen så nu törs de nog inte komma tillbaka.... Jaja det är ju bara vardagsbrottslighet och vanligt folk som drabbas,,,,,

Tur nog har vi några "plåtpoliser" efter riksvägen. Sen har de flesta landsvägar omkring Säter helt eller delvis ändrats ifrån 70 till 50 så de har trafikarna lekstuga.

Jag glömde nästan. Polisstationen är nerlagd sedan ett antal år för de i Borlänge säger att vi inte har nåt behov. Däremot har vi en polis mellan 15 och 17 varje torsdag. Vart han sitter vetitusan?

:rofl

Låter ju jävligt begåvat att dra upp till varvstoppet när man kör förbi en kontroll, där man dessutom har känt igen en av poliserna och vet att han är "en dryg jävel". :lol

Ännu roligare blir det när det ska gråtas om det på SH; "buhu, polisen tittade i mitt garage, får dom det?".

:lol

Skärp dig.

Edit:

Fan inte konstigt att man blir fördomsfull.

Jag tyckte det var kul :hihi :hihi

Gråter inte särskilt mycket över det. Även om det kanske var onödigt så känns det som att det var värt 1000 spänn att se dom skita på sig...

Anledningen till att jag funderade kring hur det låg till med husrannsakan var att dom började snacka om att punktmarkera mig samt hälsa på mig på jobbet, rent sagt jävlas med mig. Har jag då möjligheten att göra deras vardag lite surare så..

Och samtycke har inget med saken att göra även om du släppte in dem frivilligt. Det är ändå att anses som husrannsakan. Speciellt eftersom du ifrågasatte deras handlande.

Är detta något jag kan anmäla. Eller är det något jag bör ta upp vid en ev. rättegång?

Rättegång... DÖMD FÖR VARVBRYT... tss

Last edited:
Fan vad färskt med varvstopp förbi polisen, vad är du, arton? Har du aldrig ngt att dölja för polisen?

Det händer mer i trafikpolsersliv än du kan ana, kanske du blir sugen att jobba med det en dag!!:D

Dom gånger jag vart på trafik så har jag väl inte blivit överdrivet sugen men vem vet. Man skall aldrig säga aldrig!:D :D

Men den dagen får du skjuta mig tack...:)

Dom gånger jag vart på trafik så har jag väl inte blivit överdrivet sugen men vem vet. Man skall aldrig säga aldrig!:D :D

Men den dagen får du skjuta mig tack...:)

Den dagen du är trött på att släpa fyllor och bli nedspydd för 22K i månaden, så kommer du nog att se traFIKAre som en bra alternativ.:tummenupp

Åh nja alltså du kan ju JO-anmäla. Men hurvuda det har någon effekt på ett eventuellt domslut vet jag inte. Jag tvivlar på det dock.

I detta fallet så verkar polisen ifråga har en taskig inställning till sitt jobb och hota medborgare hör inte till polisens uppdrag och roll. Jag var ju inte där och jag hör ju bara din version. Men att säga de saker du säger att han sa tycker jag inte är okej.
Och är det så som du säger så har han defacto begått tjänstefel. Sen om du vill knäppa honom på näsan för det är upp till dig.

Den dagen du är trött på att släpa fyllor och bli nedspydd för 22K i månaden, så kommer du nog att se traFIKAre som en bra alternativ.:tummenupp

Haha fyndigt!:D

Nja city har inte varit min grej heller så!:)

Last edited:
Åh nja alltså du kan ju JO-anmäla. Men hurvuda det har någon effekt på ett eventuellt domslut vet jag inte. Jag tvivlar på det dock.

I detta fallet så verkar polisen ifråga har en taskig inställning till sitt jobb och hota medborgare hör inte till polisens uppdrag och roll. Jag var ju inte där och jag hör ju bara din version. Men att säga de saker du säger att han sa tycker jag inte är okej.
Och är det så som du säger så har han defacto begått tjänstefel. Sen om du vill knäppa honom på näsan för det är upp till dig.

Haha fyndigt!:D

Nja city har inte varit min grej heller så!:)

ÅÅåå du ska bli en riktig polis alltså?:D

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...