Husrannsakan, bara på amerikanska filmer...

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Tja..

Har lite frågetecken efter en liten episod med motorcykeln då polisen stått hemma och skjutit laser på min gata.

Jag har kört förbi polisen, till baksidan på mitt hus och in i garaget.
När jag är på väg in i huset så kommer en polis springandes och frågar efter mitt körkort. Han ber mig sen att följa med till polisbilen.

Sen står vi och diskuterar lite och det slutar med att han vill skriva böter för att jag har skapat onödigt ljud med mitt motorfordon. Jag godtar inte det utan det blir massa pappersskrivande för att det sen skall tas upp i rättegång.

Bla bla bla.... efter pappersarbetet är färdigt så vill han följa med upp till mitt garage och kolla på motorcykeln. Jag frågar då om dom inte måste ha husrannsakan?

Då säger ena polisen:
- Det finns bara i amerikanska filmer

Det måste väl ändå vara fel?
Visst måste han ha en husrannsakan för att kunna tvinga mig att öppna garaget?

Om så är fallet, kan jag göra nånting åt att han har lurat mig att öppna garaget?

Han lura dig o du öppnade självmant o han tittade bara lite utan att röra?
Tror de e en liten fuling men att det nog kan vara godkänt så att säga..

Har man själv öppnat väskan eller dörren eller whatever o visat så tror jag det är okey, polisman får dock inte öppna själv utan husransakan såvitt jag vet..

Du gick helt enkelt på den lätta finten :P

Nån annan me lite större kunskaper får gärna tala om exakt hur det är dock då jag inte är 100...

Enskild polisman kan besluta om husrannsakan på plats om särskilda skäl föreligger.

Att man måste få papper ifrån en dommare etc som på film stämmer ej.

Så vitt jag vet så kan polisen göra en husrannsakan om du är skäligen misstänkt för brott som kan ge fängelse..

Berätta berätta!

Du måste ju berätta lite mer ingående om Hur du lyckades skapa detta onödiga ljud? Låter ju märkligt:pannkyss

Straffsatsen för brottet skall vara minst 2 år.

En polare satt i telefonförhör ang TV innehav (grov brottslighet in Sweden) och frågade då om husransakan.
Polisen sa då som jag skrev ovan.

Så han körde en fuling.
Du skulle kunnat neka.

Hur ska moppen se ut om man får 2års fängelse, stöld? men tycker inte det finns skäliga skäl att tro att den är stulen för att den låter lite mer äns han snutpulka.

Tror nog inte du behöver oroa dig - du råka nog ut för en polisasspirant - överklaga och denna lilla ponke/flicka blir utgallrad och hamnar på nått vaktbolag istället.

I vilket fall lär målet inte gå vidare efter du vunnit.

Polisen får i snabba lägen med risk för liv,lem och förhindrande av grova brott ta sig in i privat område utan kontakt med yttre/inre befäl - tror inte en bullrande mc som går in i ett privat område matchar det...men du släppte ju in dom.

Men det hjälps inte , en nyckläckt i rätten som sitter och tjuter om att han tyckte en mc lät högt kommer bara leda till att domaren kommer o sitta o tugga på ett päron och garva "jaha den lät mycket tyckte du beskriv"

De får inte gå in hur som helst hos folk. För en s.k. husrannsakan krävs åklagarbeslut. Eftersökta personer får dock sökas där de kan antas befinna sig utan åklagarbeslut. Vad de får och inte får står i polislagen: http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/4734/2671/polislagen_pdf.pdf . Vem som sen ska åtala dem när de bryter mot lagen är en annan sak. Utreder man sig själv så kan man ju göra vad som helst. Erland.

Man kan ju lungt säga att det finns vissa personer som inte borde få bli poliser!

Last edited:
Beslut om husrannsakan fattas av åklagaren, förundersökningsledare inom polisen eller av enskild polisman om det är akut (fara i dröjsmål). En vanlig missuppfattning är att polisen måste ha en skrivet dokument att visa upp, så är inte fallet.

Om husis är beslutad av åklagare så finns det en liggare på denna åklagarkammare där beslutet finns nedskrivet.

RB 28 kap
1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om brottet.
Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet må husrannsakan dock företagas, allenast om brottet förövats hos honom eller den misstänkte gripits där eller eljest synnerlig anledning förekommer, att genom rannsakningen föremål, som är underkastat beslag, skall anträffas eller annan utredning om brottet vinnas.
Ej må för husrannsakan hos den misstänkte i något fall åberopas hans samtycke, med mindre han själv begärt åtgärden. Lag (1964:166).

2 § För eftersökande av den som skall gripas, anhållas eller häktas, hämtas till förhör eller till inställelse vid rätten eller underkastas kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får husrannsakan företas hos honom, eller hos någon annan om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte uppehåller sig där. Detsamma gäller i fråga om en tilltalad som söks för delgivning av stämning eller kallelse till förhandling, om försök till delgivning har misslyckats eller bedöms som utsiktslösa. Lag (1995:637).

Detta är reglerna som finns i Rätegångsbalken, sen finns det även regler om Husrannsakan i Polislagen lag (1984:387) §20.

Vem som beslutar?
28 kap
4 § Förordnande om husrannsakan meddelas, utom i fall som avses i tredje stycket, av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Förordnande om husrannsakan för delgivning skall alltid meddelas av rätten. Kan i annat fall husrannsakan antas bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den hos vilken åtgärden företas, bör, om det inte är fara i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens förordnande....

5 § En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål. Detta gäller dock inte husrannsakan för delgivning. Lag (1995:637).

Jag har svårt att se att polismannen hade rätt att gå in i ditt garage, speciellt med tanke på att det INTE förelåg fara i dröjsmål. Sen e det ju tveksamt ändå! Sen är det så som redan är sagt, om det tidigare finns ett beslut om husrannsakan så är det inget som poliserna har papper med sig om. Oftast tas dem besluten över telefon...

Last edited:
Det är den enskilde polisman på plats som får göra bedömningen om det föreligger fara i dröjsmål.

Det är den enskilde polisman på plats som får göra bedömningen om det föreligger fara i dröjsmål.

ja visst e det de!...men jag ser inte att de skulle föreligga...hade han verkligen så bråttom att han inte kunde slå Fu-ledaren eller åklagaren en pling?...tveksamt om JO hade bedömt det som de iaf

FU-ledare? Var en förundersökninginledd eller? Det kanske var polisen som var FU-ledare.

Det kan ju föreligga fara i dröjsmål för under tiden polisen ringer åklagare och får beslutet kan ju killen öppna garaget och sticka eller?

FU-ledare? Var en förundersökninginledd eller? Det kanske var polisen som var FU-ledare.

Det kan ju föreligga fara i dröjsmål för under tiden polisen ringer åklagare och får beslutet kan ju killen öppna garaget och sticka eller?

Haha NEJ ursäkta men husrannsakan är inget man tar lätt på. Det är ett straffproccesuellt tvångsmedel av högsta rang. Svenska polisen är den enda i världen som har tillgång till det utan att behöva gå genom en massa instanser innan. För att fara i dröjsmål skall föreligga så måste syftet med åtgärden gå förlorad om man inte gör husrannsakan direkt.
Ponera detta då alltså, killen skall alltså på något sätt meddela sin sambo som medans polisen står och ringer med killen utanför garaget, skruva bort slip-on:en och sätter på orginal??

Dessutom är det inget fängelse på onödigt buller så detta är kapitalfel av polisen. Samtycke gäller inte eftersom man inte kan styrka samtycke då en polis frågar. Vissa tror jag ju bara att polisen får göra så och därmed är det klart.

Och en FU inleds så fort ett straffproccesuellt tvångsmedel används..

Berätta inte det för mig, jag jobbar med sådana ärenden.

Och det är du ensam om???? Jag ifrågasatte enbart din syn på fara i dröjsmål. Det är väl ett känt faktum att vad lagen säger och vad poliser faktiskt gör ute på fältet är två helt skilda saker? Jag försöker bara förklara för killen, inte läxa upp dig.

Personligen tycker jag poliserna lyckats med något alldeles speciellt i detta fallet? Dom har ju defacto gjort en husrannsakan, på ett o-botsbrott dessutom? Vad har dom tänkt? Tror knappast att dom dokumenterat någon husrannsakan!! Står väl i något PM att garagedörren var öppen.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd