Triumph Speed Triple-tråden.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Var och besiktigade hojen för första gången idag. Enda anmärkningen var att halvljuset var ställt för lågt och den justeringen gör jag gärna. :)

Kollade oljan idag när ja tvättade hojen nere på under mini och nästan under igen bara 1 vecka sen det var så sisst och då hälde jag på nästan 1 liter och har kört 90 mil sedan dess. Ingen bakhjuls körning eller liknanade och den har dragit så mycket normalt ? Inte som jag kan se det iaf någon som har eller haft samma problem här.

Fan jag blir ju mer och mer negativ till detta och jag får höra av dom som kör japse hojar vad var det jag sa
jaja den ska in på måndag för genomgång hos triumph iaf
Min är visserligen av den äldre modellen men som jämförelse så kan jag säga att jag bara fyllt på olja en gång utöver service under fyra säsonger och det var frågan om 2-3 deciliter, mer för min skull än hojens. 1 liter på 90 mil låter inte rätt.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Har fyllt på ca 1,5 L på 2500 mil utöver servicarna 160/1000/2000 mil så jag håller med att 1 liter på 90 mil låter djävligt mycke
 

CER

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Eksjö
Hoj
SPEED TRIPLE 955 -02
laddar ur batteriet ibland...

Tjena...

Köpte en Speed Triple 955i -02 förra våren en jävligt skön hoj, men har ett litet problem.

problemet är att batteriet laddas ur när man kör hojen o det händer bara ibland.
kan det va så att det är glapp i generatorn så den laddar ibland men inte ibland.
idag körde jag tre mil slog av hojen i ca tio min sen ville den inte starta, den drog runt motorn ca tre varv sen va det dött (blev lite mobban av polaren som kör japps).
startade med startkablar.
körde 15 mil efter de, efter de har jag inte haft några problem idag.

detta är andra gången detta händer den här veckan.

någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...
 
Last edited:

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Du kommer att älska hojen med 17/45 de blir nåt helt annat än det var innan,
jag har haft så i flera år och har rekommenderat det till alla Trajjakunder jag har och alla är nöjda:)

Från en dåligt insatt:
Vad blir skillnaden? Snabbare acc eller högre topphastighet?

- Martin
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Learn by error var ordet. Drog på mitt 3-1 system i veckan men fipplade till det lite och krökte det ena stålomspunna oljeröret, inte mycket men en aning.

Någon som vet konkreta följden av detta, och eventuella reparationskostnader? Tänkte kontakta en handlare, men börjar här.

Tacksam för svar!
E

En helt annan fråga. Köpte du din hojj mattsvart eller har du lackat den själv? Håller på att leta ny i veckan och din är nog något av det vackraste jag sett. :tummenupp
 

Bajjkarn

Sveriges hopp i Erotik-OS -08
Gick med
26 May 2006
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Hayabusa K8
Drevning

Från en dåligt insatt:
Vad blir skillnaden? Snabbare acc eller högre topphastighet?

- Martin

Du får mycket bättre acc och lite lägre toppfart men det är ganska ointressant när man åker kåplöst, följden blir intressanta wheelisar både på tvan och trean i vissa fall :D

Learn by error var ordet. Drog på mitt 3-1 system i veckan men fipplade till det lite och krökte det ena stålomspunna oljeröret, inte mycket men en aning.

Någon som vet konkreta följden av detta, och eventuella reparationskostnader? Tänkte kontakta en handlare, men börjar här.

Tacksam för svar!
E

Det är lugnt, håll bara koll ett tag på rören så det inte börjar läka med tiden,
risken kan vara att det uppstår sprickor och att det börjar läka av vibrationer, men de visar sig typ direkt,
Jag har kallbockat om mina ca 25 grader mer och har då aldrig haft några problem, så andas ut och åk på bakslangen :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Du kommer att älska hojen med 17/45 de blir nåt helt annat än det var innan,
jag har haft så i flera år och har rekommenderat det till alla Trajjakunder jag har och alla är nöjda:)

Ska nog handla in ett 45 kugg då! :)

Fråga, någon som har koll på JT kugg och beteckningar?

Jag brukar beställa från maxmc och där finns följande: JTR2010 45T eller (2010/45T) men det framgår inte om det passar s3an. Verkar vara standard till 1200 Daytona och 1200 Trophy.

S3 och 955 kuggen heter 2011/42T resp 2011/43T...

Kommentarer nå´n? Vad har ni beställt? :va Tackar! :tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena...

Köpte en Speed Triple 955i -02 förra våren en jävligt skön hoj, men har ett litet problem.

problemet är att batteriet laddas ur när man kör hojen o det händer bara ibland.
kan det va så att det är glapp i generatorn så den laddar ibland men inte ibland.
idag körde jag tre mil slog av hojen i ca tio min sen ville den inte starta, den drog runt motorn ca tre varv sen va det dött (blev lite mobban av polaren som kör japps).
startade med startkablar.
körde 15 mil efter de, efter de har jag inte haft några problem idag.

detta är andra gången detta händer den här veckan.

någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...

1. Ta en voltmeter och mät polspänning på batteriet (frånkopplat) det bör vara över 12V (min hoj = 12,7) beroende på hur laddat det är. Om inte kanske batteriet är slut.

2. Ta en voltmeter och mät polspänning på batteriet med motorn igång. Det bör vara över 13,5V beroende på hur laddat det är om det laddar som det skall har jag för mig (testat med laddare på bilbatteri = 14,7V)

3. Koppla in en Amperemeter i serie med batteriet och kolla vad den visar med all el avslagen. Borde visa 0 eller något mycket lågt värde (klocka tex). Om inte så koppla ur en grej itaget.
 
Last edited:

Borgan

ojoj
Gick med
16 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z750 -08 ABS
Funderar på att inköpa mig en Triumph Speed Triple 2005:a. Är det nån som kan ge lite feedback på vad man ska titta efter.
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Ska nog handla in ett 45 kugg då! :)

Fråga, någon som har koll på JT kugg och beteckningar?

Jag brukar beställa från maxmc och där finns följande: JTR2010 45T eller (2010/45T) men det framgår inte om det passar s3an. Verkar vara standard till 1200 Daytona och 1200 Trophy.

S3 och 955 kuggen heter 2011/42T resp 2011/43T...

Kommentarer nå´n? Vad har ni beställt? :va Tackar! :tummenupp

Beställde fråm Lelles:

Art nr:09-0952-45 BAKDREV TRIUMPH 45T 955/SPEED TRIPLE
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är specialverktyget ett måste om man vill justera styrlagret eller har någon nåt knep/tips på alternativa sätt att ordna det hela? Jag misstänker att svaret blir "köp verktyg" då momentet det hela ska dras med är förhållandevis högt.

halvljuset var ställt för lågt
Någon som har ett riktvärde på hur högt från marken ljusbilden ska vara cirka en meter eller så framför hojen?
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tycker att frambromsarna känns svampigare och svampigare, suger oken luft någonstans eller?

Någon annan som haft "problem" med detta?
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...

ey, har en 02:a oxo o denna säsongen har detta även drabbat mig. Ett par gånger endast so far, och har haft turen att första så var det tillräckligt med kräm för o sätta snurr på den, andra gången så hade jag en fin backe att motivera den med. Men ändock lite konfunderad, för jag har i båda fallen dagen innan varit ute på en tur uppåt några mil. Batteriet är nytt från förra året och har haft en cTek inpluggad över vintern.

Har ingen aning vad som kan ligga bakom, men om inte annat så kan vi ge varandra moraliskt stöd iaf ? :confused:
 

Prins Blåbär

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Inomtulls
Hoj
06, Triumph Speed triple
Svampiga frambromsar på triplar är vanligt på årsmodellerna 05 och 06. Det brukar Triumph fixa på garantin genom att byta bromscylindern. Vet ej om de gör det gratis när garantin gått ut dock.

Har samma symptom på min 06:a och det ordnar verkstan på servicen i morgon.
 

CER

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Eksjö
Hoj
SPEED TRIPLE 955 -02
ey, har en 02:a oxo o denna säsongen har detta även drabbat mig. Ett par gånger endast so far, och har haft turen att första så var det tillräckligt med kräm för o sätta snurr på den, andra gången så hade jag en fin backe att motivera den med. Men ändock lite konfunderad, för jag har i båda fallen dagen innan varit ute på en tur uppåt några mil. Batteriet är nytt från förra året och har haft en cTek inpluggad över vintern.

Har ingen aning vad som kan ligga bakom, men om inte annat så kan vi ge varandra moraliskt stöd iaf ? :confused:

samma här nytt batteri förra året o cTek hela vintern.
jag hade ju ingen backe, lite jobbigt...:mad:
lite jobbigt o behöva ha med sig startkablar vart man än åker.

körde ca 10minuter idag (hojen startade fint) slog av den sen va batteriet dött, startmotorn orkade dra runt tre varv sen va det roliga slut:confused: :mad:
kan laddnings relä"et dra ur batteriet?
är det någon som vet vart laddnings relä"et sitter (finns ju några relä"er)
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top