Triumph Speed Triple-tråden

Var och besiktigade hojen för första gången idag. Enda anmärkningen var att halvljuset var ställt för lågt och den justeringen gör jag gärna. :)

Kollade oljan idag när ja tvättade hojen nere på under mini och nästan under igen bara 1 vecka sen det var så sisst och då hälde jag på nästan 1 liter och har kört 90 mil sedan dess. Ingen bakhjuls körning eller liknanade och den har dragit så mycket normalt ? Inte som jag kan se det iaf någon som har eller haft samma problem här.

Fan jag blir ju mer och mer negativ till detta och jag får höra av dom som kör japse hojar vad var det jag sa
jaja den ska in på måndag för genomgång hos triumph iaf
Min är visserligen av den äldre modellen men som jämförelse så kan jag säga att jag bara fyllt på olja en gång utöver service under fyra säsonger och det var frågan om 2-3 deciliter, mer för min skull än hojens. 1 liter på 90 mil låter inte rätt.
 
Last edited:
Har fyllt på ca 1,5 L på 2500 mil utöver servicarna 160/1000/2000 mil så jag håller med att 1 liter på 90 mil låter djävligt mycke
 
laddar ur batteriet ibland...

Tjena...

Köpte en Speed Triple 955i -02 förra våren en jävligt skön hoj, men har ett litet problem.

problemet är att batteriet laddas ur när man kör hojen o det händer bara ibland.
kan det va så att det är glapp i generatorn så den laddar ibland men inte ibland.
idag körde jag tre mil slog av hojen i ca tio min sen ville den inte starta, den drog runt motorn ca tre varv sen va det dött (blev lite mobban av polaren som kör japps).
startade med startkablar.
körde 15 mil efter de, efter de har jag inte haft några problem idag.

detta är andra gången detta händer den här veckan.

någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...
 
Last edited:
Du kommer att älska hojen med 17/45 de blir nåt helt annat än det var innan,
jag har haft så i flera år och har rekommenderat det till alla Trajjakunder jag har och alla är nöjda:)

Från en dåligt insatt:
Vad blir skillnaden? Snabbare acc eller högre topphastighet?

- Martin
 
Learn by error var ordet. Drog på mitt 3-1 system i veckan men fipplade till det lite och krökte det ena stålomspunna oljeröret, inte mycket men en aning.

Någon som vet konkreta följden av detta, och eventuella reparationskostnader? Tänkte kontakta en handlare, men börjar här.

Tacksam för svar!
E

En helt annan fråga. Köpte du din hojj mattsvart eller har du lackat den själv? Håller på att leta ny i veckan och din är nog något av det vackraste jag sett. :tummenupp
 
Drevning

Från en dåligt insatt:
Vad blir skillnaden? Snabbare acc eller högre topphastighet?

- Martin

Du får mycket bättre acc och lite lägre toppfart men det är ganska ointressant när man åker kåplöst, följden blir intressanta wheelisar både på tvan och trean i vissa fall :D

Learn by error var ordet. Drog på mitt 3-1 system i veckan men fipplade till det lite och krökte det ena stålomspunna oljeröret, inte mycket men en aning.

Någon som vet konkreta följden av detta, och eventuella reparationskostnader? Tänkte kontakta en handlare, men börjar här.

Tacksam för svar!
E

Det är lugnt, håll bara koll ett tag på rören så det inte börjar läka med tiden,
risken kan vara att det uppstår sprickor och att det börjar läka av vibrationer, men de visar sig typ direkt,
Jag har kallbockat om mina ca 25 grader mer och har då aldrig haft några problem, så andas ut och åk på bakslangen :)
 
Last edited:
Du kommer att älska hojen med 17/45 de blir nåt helt annat än det var innan,
jag har haft så i flera år och har rekommenderat det till alla Trajjakunder jag har och alla är nöjda:)

Ska nog handla in ett 45 kugg då! :)

Fråga, någon som har koll på JT kugg och beteckningar?

Jag brukar beställa från maxmc och där finns följande: JTR2010 45T eller (2010/45T) men det framgår inte om det passar s3an. Verkar vara standard till 1200 Daytona och 1200 Trophy.

S3 och 955 kuggen heter 2011/42T resp 2011/43T...

Kommentarer nå´n? Vad har ni beställt? :va Tackar! :tummenupp
 
Tjena...

Köpte en Speed Triple 955i -02 förra våren en jävligt skön hoj, men har ett litet problem.

problemet är att batteriet laddas ur när man kör hojen o det händer bara ibland.
kan det va så att det är glapp i generatorn så den laddar ibland men inte ibland.
idag körde jag tre mil slog av hojen i ca tio min sen ville den inte starta, den drog runt motorn ca tre varv sen va det dött (blev lite mobban av polaren som kör japps).
startade med startkablar.
körde 15 mil efter de, efter de har jag inte haft några problem idag.

detta är andra gången detta händer den här veckan.

någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...

1. Ta en voltmeter och mät polspänning på batteriet (frånkopplat) det bör vara över 12V (min hoj = 12,7) beroende på hur laddat det är. Om inte kanske batteriet är slut.

2. Ta en voltmeter och mät polspänning på batteriet med motorn igång. Det bör vara över 13,5V beroende på hur laddat det är om det laddar som det skall har jag för mig (testat med laddare på bilbatteri = 14,7V)

3. Koppla in en Amperemeter i serie med batteriet och kolla vad den visar med all el avslagen. Borde visa 0 eller något mycket lågt värde (klocka tex). Om inte så koppla ur en grej itaget.
 
Last edited:
Funderar på att inköpa mig en Triumph Speed Triple 2005:a. Är det nån som kan ge lite feedback på vad man ska titta efter.
 
Ska nog handla in ett 45 kugg då! :)

Fråga, någon som har koll på JT kugg och beteckningar?

Jag brukar beställa från maxmc och där finns följande: JTR2010 45T eller (2010/45T) men det framgår inte om det passar s3an. Verkar vara standard till 1200 Daytona och 1200 Trophy.

S3 och 955 kuggen heter 2011/42T resp 2011/43T...

Kommentarer nå´n? Vad har ni beställt? :va Tackar! :tummenupp

Beställde fråm Lelles:

Art nr:09-0952-45 BAKDREV TRIUMPH 45T 955/SPEED TRIPLE
 
Är specialverktyget ett måste om man vill justera styrlagret eller har någon nåt knep/tips på alternativa sätt att ordna det hela? Jag misstänker att svaret blir "köp verktyg" då momentet det hela ska dras med är förhållandevis högt.

halvljuset var ställt för lågt
Någon som har ett riktvärde på hur högt från marken ljusbilden ska vara cirka en meter eller så framför hojen?
 
Last edited:
Tycker att frambromsarna känns svampigare och svampigare, suger oken luft någonstans eller?

Någon annan som haft "problem" med detta?
 
någon annan som råkat ut för detta eller någon som har någon ide om vad det kan va för fel?

väldigt tacksam för svar...

ey, har en 02:a oxo o denna säsongen har detta även drabbat mig. Ett par gånger endast so far, och har haft turen att första så var det tillräckligt med kräm för o sätta snurr på den, andra gången så hade jag en fin backe att motivera den med. Men ändock lite konfunderad, för jag har i båda fallen dagen innan varit ute på en tur uppåt några mil. Batteriet är nytt från förra året och har haft en cTek inpluggad över vintern.

Har ingen aning vad som kan ligga bakom, men om inte annat så kan vi ge varandra moraliskt stöd iaf ? :confused:
 
Svampiga frambromsar på triplar är vanligt på årsmodellerna 05 och 06. Det brukar Triumph fixa på garantin genom att byta bromscylindern. Vet ej om de gör det gratis när garantin gått ut dock.

Har samma symptom på min 06:a och det ordnar verkstan på servicen i morgon.
 
ey, har en 02:a oxo o denna säsongen har detta även drabbat mig. Ett par gånger endast so far, och har haft turen att första så var det tillräckligt med kräm för o sätta snurr på den, andra gången så hade jag en fin backe att motivera den med. Men ändock lite konfunderad, för jag har i båda fallen dagen innan varit ute på en tur uppåt några mil. Batteriet är nytt från förra året och har haft en cTek inpluggad över vintern.

Har ingen aning vad som kan ligga bakom, men om inte annat så kan vi ge varandra moraliskt stöd iaf ? :confused:

samma här nytt batteri förra året o cTek hela vintern.
jag hade ju ingen backe, lite jobbigt...:mad:
lite jobbigt o behöva ha med sig startkablar vart man än åker.

körde ca 10minuter idag (hojen startade fint) slog av den sen va batteriet dött, startmotorn orkade dra runt tre varv sen va det roliga slut:confused: :mad:
kan laddnings relä"et dra ur batteriet?
är det någon som vet vart laddnings relä"et sitter (finns ju några relä"er)
 
Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top