Volkswagen drömmer om att tillverka MC:s

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Saxat från Teknikens Värld:

"Volkswagen drömmer om motorcyklar

Volkswagens styrelseordförande Ferdinand Piëch vill att VW-koncernen även ska innefatta ett motorcykelmärke. Piech ångrar djupt att Ducati inte köptes på 80-talet när tillfälle fanns.

Volkswagen-koncernen är redan en av världens mest omfångsrika och mångfacetterade biltillverkare. I familjen finns en mängd olika bilmärken, från spanska Seat till franska Bugatti, men även en svensk lastbilstillverkare vid namn Scania. Nu avslöjar styrelseordföranden Ferdinand Piëch sina drömmar om att utöka familjen ytterligare.

I en intervju med den tyska tidningen Stern säger Piëch att han ångrar djupt att VW inte köpte Ducati när den italienska motorcykelbyggaren var nära konkurs under 80-talet. Piëchs dröm om ett motorcykelmärke inom VW-koncernen har inte dött sedan dess.
– Jag skulle fortfarande vilja ha ett litet och kärnfullt motorcykelmärke. Jag kör själv en Ducati. 180 hästkrafter och mer effekt per kilo än en Bugatti Veyron, säger den 71-årige Piëch i intervjun med Stern.

Ett motorcykelmärke inom VW-koncernen är ingen otänkbar tanke. Ett antal biltillverkare har med stora framgångar lyckats sälja motorcyklar under samma namn, till exempel BMW, Suzuki och inte minst Honda. En VW-motorcykel kan mycket väl vara nästa logiska steg i folkavagnens historia."

Sett ur ett historikt perspektiv så har dem haft motorcyklar tidigare under namnet Nsu.
Spännande vad det kan mynna ut i...

Uppköp på G? De missade precis Husqvarna...
Kanske om Cagiva/MV är på dekis då? Piëch drar sig iaf. inte för exklusiva märken som märkliga Bugatti. Hur går det för de andra märkena, Triumph, Aprilia, Laverda, MZ t.ex.? Det senare är väl kanske troligast?

Ja, det vore verkligen skoj om de kunde få fart på MZ!

Paralleltwinnar är ju dessutom på modet nu :)

Har de Bugatti som utgångspunkt kan det bli hur kul som helst, men jag vettefan om världen vill ha en motorcyklarnas VW bubbla..

Låter verkligen intressant, skulle vara kul med en tysk kvalitets- och prestandamaskin som inte är ful som stryk :)
Troligen är det en motsägelse, jag tror inte det går att göra en hoj som uppfyller både och av; "tysk kvalitets- och prestandamaskin" samt "inte ful som stryk"

Varför inte återuppliva gamla hederliga Norton?

71 år och sitter på en stålhäst om 180 pollar
inte mesigt

Troligen är det en motsägelse, jag tror inte det går att göra en hoj som uppfyller både och av; "tysk kvalitets- och prestandamaskin" samt "inte ful som stryk"
:fakta
bmw-f800gs-2008.jpg

Varför inte dra igång ett helt eget, nytt märke? Borde inte vara svårt för dom att få ihop rätt kompetens, pengar finns det gott om. Börjar bli trött på bilföretag som köper gamla anrika märken och deras historia för att få 'rätt' symbol på sina egenutvecklade produkter ;p

Och då undrar jag... varför köpte de inte Benelli när chansen fanns för inte så länge sedan?!

Varför ska alla enbart prata om utseendet?! :4skrika Jag börjar få intrycket av att dom flesta skulle bli nöjda med en DT50 med skitsnygga kåpor, 220-bakdäck (helst på 4"-fälg) och ett bänkpapper med 240 häst på :rolleyes:
BMW verkar göra väldigt stabila, driftsäkra och bra hojar. Dom jag har kört har kännts väldigt trevliga och i synnerhet K1200S skulle jag gärna ha som semesterhoj. Jag har svårt att se varför VW inte skulle lyckas bygga bra hojar, dom har ju minst sagt gott om teknisk kompetens, och kan nog köpa in det (dom personer) dom saknar. Frågan är ju bara var dom tänker lägga sig i pris, japs-nivån känns ju bättre än den italienska nivån :rolleyes:

Hade VW varit smarta hade de köpt upp Michael Czyszs företag MotoCzysz med C1:an som med pengar kommer bli världens jävla hit!

Kan inte se bilden, men den heter f800gs så.... Den är verkligen inte både och. Den är varken eller. Prestanda/snygg alltså. Tysk definitivt, kvalité åtestår att se.

Hade VW varit smarta hade de köpt upp Michael Czyszs företag MotoCzysz med C1:an som med pengar kommer bli världens jävla hit!
Så du såg också deras reklamfilm på Discovery?
Vet inte varför just den skulle bli en hit, det var ingen objektiv dokumentär. Bara det faktum att de sa att de siktade på MotoGP men helt ignorerade det faktum att de gjorde 990-motorer när reglementet sa 800... VW borde kunna bygga det där själv utan att behöva czysza rumpa :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back