ZX10R-tråden

Finns säkert 10000 trådar om detta men tänkte fråga..
Nu när våren nalkas så ska man ju byta motoroljan..
Vad kör ni med för olja i motor? Är helt novis och litar aldrig på försäljare dom vill ju bara ha dollars.

Även lite vårtips vad som ska göras innna första turen jag kör en zx10r -06 som gått ccirka 400 mil (snälla mil).

Bromsvätska är ju självklart, motorolja. Tänkte även passa på att lyxxa till det med nya däck några tips? Fick nämligen sladd på mina förra var inte så himla kul i en kurva va lite fuktigt iof men hört lite si o så om dom orginal däcken som sitter på.

MvH / oscar


Angående däck: Frågan är hur du kör och vad du föredrar. Många mil eller bra fäste? Kör du bana?

Bridgestone har släppt en ny serie BT-018 som fått bra kritik, gatdäck för lite snabbare körning. Metzeler Sportec har alltid varit bra. Kör du mycket bana är det ett mjukt racedäck du ska ha för att inte göra bort dig. Ex. Bridgestone BT-002

Hoppas det hjälpte nåt.

/ Jens
 
vad jag vet så ska dom vara med stål från fabrik..men inte så svårt att kolla..
 
Köpte en -05 förra helgen, blev av med lappen i fre (jävla va den går bra) så jag tjacka lite svarta fotpinnar.. Extra utrustad med Accra slip on o Pc, polerade fälgkanter...
 

Bifogat

  • srfgsregasrgsagsaegsgsg.gif
    srfgsregasrgsagsaegsgsg.gif
    45.3 KB · Visningar: 170
På min -06'a så är det gummi mjukare än postens gummisnoddar (vilket jag surt fick erfara på Sviesta), så jag har uppgraderat till stålslangar och bättre vätska.
Orginalslangarn/vätskan verkar inte tåla bankörning i svensk sommarvärme iaf. Ska inte skylla allt på slangarna, men de kändes allt annat än hårda efter några pass (tur att det finns en avfart till halkbanan efter start/målrakan :)).
 
Nu har vi bänkat vår nya ZX-10 -08:a i standardutförande. Det blev 166hk på bakhjulet. För intresserade finns ett par bilder, bänkningsprotokoll med kurvor samt ett litet filmklipp att avnjuta på vår hemsida.
http://www.n-trade.se/racing
 
Nu har vi bänkat vår nya ZX-10 -08:a i standardutförande. Det blev 166hk på bakhjulet. För intresserade finns ett par bilder, bänkningsprotokoll med kurvor samt ett litet filmklipp att avnjuta på vår hemsida.
http://www.n-trade.se/racing

Hur har ni löst avgasröret? Ni lär väl inte köra med den där stora orginal burken som sitter under !!
 
temperatur

köpte mig en 07. tycker den går upp dåligt i arbetstemperatur (lite över 60 grader) är den inte termostatstyrd? eller är det någon annan som upplevt detta? tacksam för svar:)
 
Min nya bromspump från Performance Tech och fotpinnar från Pnutz...PORR!!!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC03930.jpg
    DSC03930.jpg
    31.2 KB · Visningar: 131
  • DSC03929.jpg
    DSC03929.jpg
    27.1 KB · Visningar: 158
Jag har en uppsättning stålomspunnet till 06/07 liggandes, helt nya i kartong. Säljes till bättre behövande.
 
köpte mig en 07. tycker den går upp dåligt i arbetstemperatur (lite över 60 grader) är den inte termostatstyrd? eller är det någon annan som upplevt detta? tacksam för svar:)

Hallå Johan!
Jag har också en -07 som har gått ca 80mil. Jag köpte den i januari och har bara hunnit åka ett fåtal mil på den. La precis som du märke till den låga temperaturen. Min ligger också på ca 60- 67 grader när man kör, visserligen när det bara varit ca 10 grader ute. Står den på tomgång ett tag går tempen upp, jag åkte när den visade ca 85 grader, därefter sjönk den efter att jag åkt en bit. Ska bli intressant att se var tempen ligger när man kör i lite mer normala sommartemperaturer.
Ruggigt nöjd med hojen hittils i alla fall, den tycks gå nåt helt sjukt!! Har bänkat den nyligen och den gav 160 häst på bakhjulet.
 
Vad kostade fotpinnarna?

/ Jens

Dom finns på www.pnutz.se men sidan är under uppbyggnad så allting funkar inte. Jag gav 2700 inkl frakt och moms. Mejla Peter på info@pnutz.se om vad du vill ha.

Hallå Johan!
Jag har också en -07 som har gått ca 80mil. Jag köpte den i januari och har bara hunnit åka ett fåtal mil på den. La precis som du märke till den låga temperaturen. Min ligger också på ca 60- 67 grader när man kör, visserligen när det bara varit ca 10 grader ute. Står den på tomgång ett tag går tempen upp, jag åkte när den visade ca 85 grader, därefter sjönk den efter att jag åkt en bit. Ska bli intressant att se var tempen ligger när man kör i lite mer normala sommartemperaturer.
Ruggigt nöjd med hojen hittils i alla fall, den tycks gå nåt helt sjukt!! Har bänkat den nyligen och den gav 160 häst på bakhjulet.

På fabrikstrimmade superbikes så brukar man sträva efter 64-65 grader för att motorn skall ge sitt yttersta. Eftersom vi kör fabrikstrimmade superbikes så är ju allting då som det skall vara...:tummenupp :)

Min cykel brukar ligga kring 80 grader när jag kör bana i sommarvärme så dina 67 grader låter helt normalt tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top