TL-tråden - v2 !

Gjorde tps justering på min o fan vilken skillnad de blev.. Omöjlig o starta när den va varm o gick kasst på låga varv.. Men nu går den som en dröm igen...
Gött :tummenupp

Ibland vet Putte vad han pratar om. :hihi
 
Jaha då har man snart äntligen gått och blivit stolt ägaren av en tl1000r. :Tummen upp

visabild.php


Ska åka och hämta den till helgen.
 
Last edited:
Hej hej.

Har ett litet problem med min nya fina blanka underbara tl1000r -00.
Tomgången står väldigt högt (3000rpm).
Har gett mig på tomgångsskriven men den gör inget, har snurrat säkert 20 varv åt vardera hållet utan någon som helst reaktion på varvtalet.

Likaså choken, full eller ingen choke gör ingen skillnad vare sig vid kallstart, varmstart eller tomgång. Går igång fint.

Behöver lite hjälp med felsökningen saknar det fina vtwin puffandet vid rödljusen :D

Tjipp
 
Kolla hjulet på choke sidan då om det har hängt sig på fullt. Kan var där problemet ligger.

Och innan nån annan säger det, det är inte en choke utan en kallstart:)
 
Kolla hjulet på choke sidan då om det har hängt sig på fullt. Kan var där problemet ligger.

Och innan nån annan säger det, det är inte en choke utan en kallstart:)
Kan bara hålla med. Hänger kallstarten så får du inte ner tomgången. Ta och kolla vajern.

Och som sagt, det är ingen choke eftersom den inte alls påverkar bränsleblandningen - vi har insprutare you know. :) Den ställer bara upp tomgången egentligen så det är samma sak som att hålla lite gas.
 
Jag tänkte först dra den vanliga om att det var ett vevstakslager, men jag kände mig på bra humör idag. :D
 
Last edited:
Iofs så är han utloggad, så jag skulle kunna ändra mitt inlägg....
Hmmmmmmmmm.
 
Hej alla, jag har nu hunnit åkt en del med tillern och det verkar vara dags att byta lite kopplingsdelar. Kopplingen slirar ibland och den tar väldigt långt ut så jag tänkte byta både lameller och sätta i hårdare fjädrar då de är orginal. Har läst att barnettfjädrar verkar vara populärt, men är det någon som kör på newfrenlameller/fjädrar?
 
Hej alla, jag har nu hunnit åkt en del med tillern och det verkar vara dags att byta lite kopplingsdelar. Kopplingen slirar ibland och den tar väldigt långt ut så jag tänkte byta både lameller och sätta i hårdare fjädrar då de är orginal. Har läst att barnettfjädrar verkar vara populärt, men är det någon som kör på newfrenlameller/fjädrar?


Hallo, ja byte både lameller och stålskivor o satte på Hayabusa fjädrar.
Mina stålskivor var bra slitna, typ blanka. Rekomenderar att du byter dem med.
Lamellerna vart någe pirat men stålskivorna vart orginal. Fjädrarna fick ja av en jobbakompis.... De fjädrarna e något längre o bredare i matrialet.

Kan kolla på den här länken så ser du skillnaden:http://www.pixbox.se/pic_show_id18091773.html:yoparty

Men svar på dina fråga har ja inte
 
Hej hej.

Har ett litet problem med min nya fina blanka underbara tl1000r -00.
Tomgången står väldigt högt (3000rpm).
Har gett mig på tomgångsskriven men den gör inget, har snurrat säkert 20 varv åt vardera hållet utan någon som helst reaktion på varvtalet.

Likaså choken, full eller ingen choke gör ingen skillnad vare sig vid kallstart, varmstart eller tomgång. Går igång fint.

Behöver lite hjälp med felsökningen saknar det fina vtwin puffandet vid rödljusen :D

Tjipp


Etersom jag mekat lite med denna detaljen så kan jag ge lite tips.

Som Ricken säger, det är ingen choke. "Fast Idle" är orginalnamnet, och allt den gör är att öka tomgången. Rent mekaniskt så är det exakt detsamma som att gasa lite med gashantaget. :fakta


Felkällor.

1).
Man kan skruva så mycket att man skruvar av den tomgångsvajern ur sitt fäste... (rejält korkad konstruktion).

2).
Men jag tror mer på nedanstående, eftersom du inte märker någon skillnad på att justera "Fast Idle" eller tomgångsvajern.

På insprutningsbryggans främre "TB" (Throttle Body - va f-n heter nu det på riks-svenska?) på höger sida så justerar man hela "fast idle" baletten. Bla annat så ställer man vid vilka varvtal den ska funka, och det går alldeles utmärkt att skruva bort sig helt så att den slutar att fungera helt och hållet...
Det blir en del justerande då "Fast Idle" och tomgångs skruven påverkar varanda och man vill ju hitta en balans så att "fast idle" kan justera mellan ca 800- 2000 rpm (ungefär, jag gillar att kunna ställa den lite högre, så min går upp till 3000 rpm)

Det trista med det hela är att allt detta sitter under luftburken...
Och att man måste köra motorn under justeringsfasen, så grannarna kan kanske bli lite purkna om du har väljudande blås på hojen... heh :hihi
Glöm inte att blåsa på lite med gasen ibland så att du inte sotar igen tändstiften... ( ahem... :rolleyes: Iridium stift löser dock igensotningsproblemet permanent... )

Och, när du ändå håller på... :hihi
Så kan jag sätta en slant på att du kommer behöva justera TPS'n. För... det är en "fulfix" att sätta upp tomgången till 3000 rpm när TPS'n är lite ojusterad.


:hej
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top