TL-tråden - v2 !

Har alltid haft en förkärlek till TL (R framförallt). Är det så att det är en "problemmaskin"?
Anledningen till att jag frågar är för att jag inte direkt är superhändig och har ingen erfarenhet av att mecka hojar.
När man läser hojtrådar kan man ju bli lite avskräckt då man ofta vänder sig till tråden för att söka hjälp just vid problem...

Vad säger ni, är det en hoj med mycket problem?

Tack på förhud
/Johan aka Walle

Nja. Vissa TL's verkar ha haft ett hårt liv och vill ge tillbaka lite, så att säga...
Och sedan kan det ju vara så att tidigare ägaren fick något fel, gjorde en ful-fix, och lät den nya ägaren återupptäcka felet efter 3 månader. :va
Bara en teori...

Men, 90% av en TL motors fel är el-fel (dålig kontakt, korroktion, TPS, etc).
Jag har igentligen bara haft ett fel på min hoj, men det var å andra sidan rätt handikappande. El-fel såklart... :hihi
Och, när jag väl hitade felet, supa enkelt att fixa. Det svåra är oftast att hitta var felet sitter.



Felkoen kommer vid dealer mode.

Gör en sökning om det så ser du vad du ska göra.

Duh... :huvet
Jag glömmer ju alltid att det bara är jag som har en vippkontakt att slå till så jag kan direkt se vid första felet vad FI'n igentligen säger...
(bara att sträcka mig bak, under sadeln och där sitter den... va, skulle jag haft något problem tidigare som rättfärdigade denna modden??... :rolleyes: )
 
Last edited:
ok tack för snabbt svar.

elfel, hujedamig....aja, den dagen den sorgen

mvh
/Johan
 
Hallo...

Skaffade mej en Suzuki Tl 1000R -98 förra hösten har gjort en hel del jobb på den i vintras, var ute o premiärkörde igår körde ca 3 mil med den.
Har bytt olja filter motor,nya tändstift, lammeller stålskivor, fixat p-boxar o lagringarna i frambena, klossar fram o bak, nytt drivpaket, Så e de ny bensin i den o de e 95 oktan

Tyckte att den var jobbig att köra i 50km/h o typ att den surade ner sej i den hastigheten o att den inte gick jämt i den farten. typ som att den hackade.
Men den gick bra om man drog ur den lite...
Sen när man stod på tomgång svartpuffar de ur avgasrören, mest från de högra tror ja.
Man måste åka på lite högre varv för att få den att gå bättre.

Någon som kanske har bra tips på vad ja ska hitta på.

MVH Dempen
Den är inte om-mappad med Yosh-box eller sitter det nån PCII/III på den?
 
Hallo...

Skaffade mej en Suzuki Tl 1000R -98 förra hösten har gjort en hel del jobb på den i vintras, var ute o premiärkörde igår körde ca 3 mil med den.
Har bytt olja filter motor,nya tändstift, lammeller stålskivor, fixat p-boxar o lagringarna i frambena, klossar fram o bak, nytt drivpaket, Så e de ny bensin i den o de e 95 oktan

Tyckte att den var jobbig att köra i 50km/h o typ att den surade ner sej i den hastigheten o att den inte gick jämt i den farten. typ som att den hackade.
Men den gick bra om man drog ur den lite...
Sen när man stod på tomgång svartpuffar de ur avgasrören, mest från de högra tror ja.
Man måste åka på lite högre varv för att få den att gå bättre.

Någon som kanske har bra tips på vad ja ska hitta på.

MVH Dempen

Prova TPS justering och en mappning av sprutet. :tummenupp :tuttar

ok tack för snabbt svar.

elfel, hujedamig....aja, den dagen den sorgen

mvh
/Johan

Tycker verkligen inte det är någon "problemhoj", däremot inbjuder den till en massa fiddlande och moddande och då gäller det ju att det görs bra. Sköt bara om grejerna så tuffar det och går ska du se.

Nån som e bra på gamla bilar?? :s
 
Last edited:
Nu har jag testat hojjen igen.

Laddade upp batteriet och startade hojjen ...allt gick igång som det skulle upp till mellan 60-70 grader i motortemp sen stänger den sig och FI visas.

Jag försökte hitta den vita kontakten som många säger man ska bygla för att komma in i dealer mode men hittade ingen jag kunde vara säker på. Hittade 1 under sadeln med 4 trådar ...2 svarta o 2 röda men kortsluta fas o jord verkar inte vara rätt :D Någon som har en bättre förklaring till hur jag hittar denna kontakt ?

En annan sak jag undrar över är att jag har en PCII ...där finns en rad med dioder. Fuel + till 0 till - typ ....min tända diod står på -minus ..alltså bara 1 diod tänd ..innebär det att den ger minsta mängd möjligt till hojjen eller ?

jättetacksam för svar , funderingar , länkar till bilder så jag kan se.
 
Shims val

Hej på er!

Eftersom det var längesedan jag bjöd på något här så tänkte jag
komma tillbaka med en godbit för alla er som gör er egen ventiljustering!

Jag gjorde en ventiljustering på en Raptor i veckan och skall titta
över mina egna ventiler idag och eftersom jag numera är en slipsnisse
så slängde jag ihop en enkel excel fil för uträkning av shimsval vid
önskade ventilmått.

PICT00180.jpg


Blev irriterad över hur lätt det är att förvirra sig mellan shims och
mått när man står i verkstan även om man är nogrann!

Här kan kan ändra både önskat ventilspel, lämpliga shims och så får man
en lista på vilka shims man behöver.

Hoppas någon av er får nytta av den!

http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10131/Ventiljusteringsmall~0.xls



Frågor eller problem med den så hör av er!


R
 
Last edited:
Nu har jag testat hojjen igen.

Laddade upp batteriet och startade hojjen ...allt gick igång som det skulle upp till mellan 60-70 grader i motortemp sen stänger den sig och FI visas.

Jag försökte hitta den vita kontakten som många säger man ska bygla för att komma in i dealer mode men hittade ingen jag kunde vara säker på. Hittade 1 under sadeln med 4 trådar ...2 svarta o 2 röda men kortsluta fas o jord verkar inte vara rätt :D Någon som har en bättre förklaring till hur jag hittar denna kontakt ?

En annan sak jag undrar över är att jag har en PCII ...där finns en rad med dioder. Fuel + till 0 till - typ ....min tända diod står på -minus ..alltså bara 1 diod tänd ..innebär det att den ger minsta mängd möjligt till hojjen eller ?

jättetacksam för svar , funderingar , länkar till bilder så jag kan se.

Koppla ur PCII'an och testa om den går bättre... :va
 
jo jag ska nog testa koppla ur PC2an ....

var ute igen nu och hittade den lilla kontakten banne mej ....den låg bra gömd. Jag kopplade in mig på dealer mode och fick faktiskt upp C00 ...hmmm vad i helsika kan d vara som spökar månne. Ivilket fall som helst så gick den bättre nu gick över 80 grader i temp och jag tog en liten sväng och allt tycktes funka men ack ...den dör i tomgång efter en stund och då visas återigen FI och blinkande röd kommer fram.

jag ska ut senare igen och koppla ur PC2an samt att kanske ta bort strömmen helt från hojjen ...kanske kan nolla den ordentligt så inget ligger bakom och felar...vad vet jag.
 
Ja så är det.

Du får köra hojen tills den slår av på 60-70 g som du säger,men slå inte av tändningen (nyckeln) då kan du se vilka felkoder som kommer upp när du kortluter kontakten.men var försiktig det funkar på min men kanske inte alls på din. :D

Låter som du kommer få felkod på tempgivaren. Kolla den :tummenupp
 
Last edited:
Räknefel i kalkylen

Hej på er.

Skulle bara berätta att jag var lite snabb efter morgonkaffet, hittade
en del räknefel i min kalkyl när jag testade den i verkligheten i verkstan
idag. Kalkylen är ändrad och uppladdad på nytt.

http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10131/Ventiljusteringsmall~0.xls

Mest om någon har laddat ner den redan så gör det på nytt!
Så inte jag blir hängd när ni stoppar in ett 8 mm tjockt shims någonstans!!

Den fungerarade helt perfekt idag,
mycket skönt att slippa hålla koll på räknebiten utan bara kunna koncentrera
sig på vilka shims som kan bytas mot vilka och var dom skall sitta! :D

R
 
Åh nej, och jag som precis har gjort allt jobb.

Jaja, jag får väl gå ut o riva allt igen då. :hihi
 
Hallo...

Skaffade mej en Suzuki Tl 1000R -98 förra hösten har gjort en hel del jobb på den i vintras, var ute o premiärkörde igår körde ca 3 mil med den.
Har bytt olja filter motor,nya tändstift, lammeller stålskivor, fixat p-boxar o lagringarna i frambena, klossar fram o bak, nytt drivpaket, Så e de ny bensin i den o de e 95 oktan

Tyckte att den var jobbig att köra i 50km/h o typ att den surade ner sej i den hastigheten o att den inte gick jämt i den farten. typ som att den hackade.
Men den gick bra om man drog ur den lite...
Sen när man stod på tomgång svartpuffar de ur avgasrören, mest från de högra tror ja.
Man måste åka på lite högre varv för att få den att gå bättre.

Någon som kanske har bra tips på vad ja ska hitta på.

MVH Dempen


Tjenixen igen.

Jag har funderat lite på detta under dagen, och kom fram till samma sak som Jocke (J-Bone).
Troligen TPS justering.

Att det puffar mer ur det högra är 100% normalt. Det ska vara så.

Min uppträdde likartat som din när min TPS var fel justerad. Över ett visst varvtal (beroende på hur fel TPS'n står -jag gissar på runt 2.5 - 3000rpm för din del...) så går den hur bra som helst, men under så går den skit.
Och jag skulle gissa att du har en rätt markant On-Off känsla på gasen i låga varv. Det är ett typiskt kännetecken på en TPS som är lite ur fas. :)
Med en rätt justerad TPS är on-off på gasen en ganska mjuk historia.

Justera en TPS kan ta 5 minuter om det vill sig bra, men normalt ca 30 minuter om det inte strular extremt.
Ska finnas någon videosnutt på hur man gör bland länkarna i första posen i tråden.
På en skal 1-5 i svårighets grad är det en 1:a (enkelt)

:hej



-------------------------------


Lasse.
Töm din Inbox.... :hej




-------------------------------


Hej på er.

Skulle bara berätta att jag var lite snabb efter morgonkaffet, hittade
en del räknefel i min kalkyl när jag testade den i verkligheten i verkstan
idag. Kalkylen är ändrad och uppladdad på nytt.

http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10131/Ventiljusteringsmall~0.xls

Mest om någon har laddat ner den redan så gör det på nytt!
Så inte jag blir hängd när ni stoppar in ett 8 mm tjockt shims någonstans!!

Den fungerarade helt perfekt idag,
mycket skönt att slippa hålla koll på räknebiten utan bara kunna koncentrera
sig på vilka shims som kan bytas mot vilka och var dom skall sitta! :D

R


:hoppa

Najs!

Ska ladda ner den på jobbe datorn (har ingen excel på min surfdator...)
:)
 
Last edited:
Tja ba.....

Tja hur får ja fram dealer mod på hojen, vart byglar jag???
så ja kan justera min TPS...
 
Last edited:
Under kutsen bak så letar du rätt på den här kontakten:
dm_plug_tlr.jpg


Kortslut mellan stiften med ett gem eller nåt, se bara till att du inte jordar det mot ramen.
 
Gjorde tps justering på min o fan vilken skillnad de blev.. Omöjlig o starta när den va varm o gick kasst på låga varv.. Men nu går den som en dröm igen...
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top