Båttråd på sh..

För några år sedan var jag nära att köpa denna twister. En båt som ska gå sjukt bra i sjön tydligen. 84 knop med en XR2 (2L motor).

Helt plötsligt hade det inte ens tagit en timme till visby ifrån stugan:D

En sån får du köpa teo:D

Nja. at ge sig ut på horisonthav med en sådan när det blåsre sjö är dödsdömt.
Jag vill ha enkelskrov me nen stor jäkla rova i. Det går fortast. och går det inte fort nog tjöper man en kompressor från staterna, eller "over there" som Jag brukar säga.

En sån här skulle smaka fågel tror Jag.
http://www.powerboatlistings.com/view/3400
notera den turquise/violetta graffiken.

En planande snipa! :Rockbanan Ingen tändkulemotor där va.
Hur är det med förbrukningen? Klarar den att hålla jämna steg med amerikanarna i Poker Run så kan man väl kanske möjligen eventuellt inte vara helt säker på att den går på 1,8 liter i timmen.:tungan

Nja 1,8 liter timmen drar den nog knappast såvidare den inte gör 1 knop...
Bra sjömilförbrukning annars om den gör bort åt 50-60 knop:yoparty

Last edited:
Nja. at ge sig ut på horisonthav med en sådan när det blåsre sjö är dödsdömt.
Jag vill ha enkelskrov me nen stor jäkla rova i. Det går fortast. och går det inte fort nog tjöper man en kompressor från staterna, eller "over there" som Jag brukar säga.

En sån här skulle smaka fågel tror Jag.
http://www.powerboatlistings.com/view/3400
notera den turquise/violetta graf

Nja 1,8 liter timmen drar den nog knappast såvidare den inte gör 1 knop...
Bra sjömilförbrukning annars om den gör bort åt 50-60 knop:yoparty

Här har du en,lite dyr kanske :tungan plus att du får öva lite finnspråk :D
Klicka på In english uppe till höger.
http://www.nettivene.com/viewBoat.p...@id_body_material=@posted_by=@new=@update=&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=11@sortCol=price@ord=ASC@sid_boat_type=1@sid_make=@sid_sub_type=@status=F@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=200@pwto=@id_body_material=@posted_by=@new=@update=&sitelang=1

Ah Formulabåtarna är fina men de känns lite sådär plyfainfekterade. Inbyggd toalet, mm. Jag vill ha en clean utan rutor och tjafs. Ett skrov med en brölåtta i.

Var ute idag med en granne med min 9,9 på en Flipper. Ösa båten var det inge snack om mer hacka loss is. Tamparna hade frysit och blivit stela när vi skulle lägga till:tomten :tomten . Det var kallt som f-n. Men första turen är gjord nu:yoparty. SEn vart det kaffe, grogg och öl:tummenupp

Som upväxt vid kusten så har jag haft båtar omkring mig hela tiden, men jag har aldrig haft något större sug efter en själv.

Jag uppskattar dock skönheten i linjerna på en träbåt, men kommer aldrig att skaffa en, jag brukar kika lite på Bo Zollands skisser och inse att även dom skönheterna ska en dag skrapas och målas om... Men snygga är dom!

Som upväxt vid kusten så har jag haft båtar omkring mig hela tiden, men jag har aldrig haft något större sug efter en själv.

Jag uppskattar dock skönheten i linjerna på en träbåt, men kommer aldrig att skaffa en, jag brukar kika lite på Bo Zollands skisser och inse att även dom skönheterna ska en dag skrapas och målas om... Men snygga är dom!

Vi hade en Alusnipa från 60-talet förut med albin o-21 i. Den var lättskött och fin :)

mmm... En mahogny racer hade inte legat helt fel vid bryggan men då både tid och pengar saknas för att äga en sådan båt får jag nöja mig med den jag har idag. D.v.s en fourwinns 210 Horizon med en VP-V8 bensin på 275hk och ett litet fint pynt i form av ett avgas spjäl så man kan välja mellan "tyst och fint" eller rakarör :) F.ö väldigt nöjd med den båten då den går ruskigt fint i sjön.

Mvh Fredric

Slänger upp en bild på min lilla båt, som jag är välldigt stolt över.

Mindre än 3 meter lång och 25 hk (15 är max)
Gäller att lita sej framåt när man ger fullgas, annars så slå den över om man har otur.

Men kul är det :D

Bifogat

• DSC00107l.JPG
    DSC00107l.JPG
    36.9 KB · Visningar: 86
Fan det finns mycket fina båtar och som fd Vilshäradsbo så är man uppväxt med fiske och båtar. Problemet jag har är att jag blir sjösjuk bara jag sitter i en båt. Jag har kämpat länge (20 år) men gett upp att vara ute på havet med samma slutsats - spyor som vrider ur hela tarmsystemet . Jag är inte avundsjuk på era båtar utan mer att ni kan vistas på havet.

Fan det finns mycket fina båtar och som fd Vilshäradsbo så är man uppväxt med fiske och båtar. Problemet jag har är att jag blir sjösjuk bara jag sitter i en båt. Jag har kämpat länge (20 år) men gett upp att vara ute på havet med samma slutsats - spyor som vrider ur hela tarmsystemet . Jag är inte avundsjuk på era båtar utan mer att ni kan vistas på havet.

Det är bara när man gungar runt i en djürwgenbåt man blir sjösjuk. Samma händer med mig. Klapprar man vågtoppar i en powerboat som det står "hustler" på friborden i neonturquise så är det ingen fara på sjön!

KAn inte riktigt brestämma mig för det fortsatta båtlivet skall bedrivas i segel- eller motorbåt. Bränslepriserna är ju sinnessjuka och man kommer inte långt för en tusenlapp i en planande båt.
Snipa kanske?

Har en snipa med:rolleyes: en 27 fotare toppar cirka 9 knop med en md21 i den vill ha en panna distansen den med:rolleyes: O nu e ju dieseln dyrare än bensinen på macken. Fast tar man den till affären så hinner man ju njuta av resan om det e en solig dag. :)

Last edited:
En planande snipa! :Rockbanan Ingen tändkulemotor där va.
Hur är det med förbrukningen? Klarar den att hålla jämna steg med amerikanarna i Poker Run så kan man väl kanske möjligen eventuellt inte vara helt säker på att den går på 1,8 liter i timmen.:tungan

Nä det sitter en Yanmar Diesel på över 400 hp i den snipan så den tar nog vad den ska. Fast per distans så är den nog inte så törstig, man ser ju på det ringa svallet att den är mer lättdriven än tupperwarebåtarna som den kör om.

och sen blir det YMCA så det ekar över skären in på småtimmarna!:D

Ja precis, sist sköt sex tokiga kompisar fyrverkier från sin stora skärgårdskryssare som låg bredvid min båt, när värdshuset hade stängt.... Det slutade med att Möjas byäldste kom nyväckt på sin cykel iförd murarskorta. Han var asförbannad. Då kröp jag över till min båt :gnissla

På morgonen hade de "lånat" min regnbågsflagga och hissat i deras akterstag och låg nakna och bakissolade, spridda överallt på deras båt. Mitt bland alla barnfamiljer i sina båtar. (Alla dessa kompisar är straighta fö.) Det var OCKSÅ en jobbig dag. :hihi

Last edited:
Jag har liksom aldrig riktigt förstått mig på det där med båtar. De är flytande husvagnar som dricker soppa som en snöskoter och kostar hur mycket som helst. Skulle man vilja ha en 20 år gammal liten Buster med 25hk motor för att bara åka ut och fiska med ibland så får man ju ändå slanta upp motsvarande en 10 år gammal motorcykel i hyfsat skick. :va

Jag har liksom aldrig riktigt förstått mig på det där med båtar. De är flytande husvagnar som dricker soppa som en snöskoter och kostar hur mycket som helst. Skulle man vilja ha en 20 år gammal liten Buster med 25hk motor för att bara åka ut och fiska med ibland så får man ju ändå slanta upp motsvarande en 10 år gammal motorcykel i hyfsat skick. :va

JA det är sjukt egentligen. Ja alltså hur någon kunde komma på tanken att sätta ihop en båt av växtdelar.......och sedan installera en tändkulemotor med samma vikten hos en folkvagn. Som får hela båten att sprattla.

Men det är roligt att tuffa runt i skärgården och dricka öl. När man blir för packad är det bara att ankra och sova

Tackar! Har kollat runt som fan och vet lite vad Jag vill ha. Så lång som möjligt men fortfarande med enkel motor. runt 27 fot fore perfa. Tror det finns Panteror som är 28 fot med enkelsnurra i men de är svåra att hitta...

Infra 727 e cool tycker jag vart sugen på en sån länge smal som en sticka o går som en raket:) såg en i senaste båtbörsen som jag hämtade upp på mässan med en gammal 300hp 2 takt evinrude på akterspegeln.. Det stora ?? på den båten e ju motorn:rolleyes: När den ger upp så kostade ju en ny 350hp från yamaha bara 299.000 oprutat på båtmässan:D

Pris 5.500:- SEK
Gratis drivmedel (vindkraft)
Fjärden ser likadan ut oavsett hur mycket/lite man betalar.
5498617362.jpg

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...