Båttråd på sh..

Det är så skönt att bara tuffa fram en härlig sommardag :)

[YOUTUBE-ID]ZBfQnLEKNmM[/YOUTUBE-ID]

Jupp 850 kilo tändkula, 4000 kilo svensk ek, en burk sardinproppade oliver, tre flak öl och Bordellmammans visor är det som gäller för gamla flottmaskinister.
http://www.youtube.com/watch?v=z1mq822mW3I

Gästhamnens drömbesökare! Då den frireligiösa familjen "Borséns" böner om en lyckad semester inte besvaras smyger sig Djürwgens tändkuleskorv in genom vikens mynning likt ett spökskepp. Förmågan att lukta sig till sköra själar tar honom med bestämda kolvslag fram till den solblekta Maxi77:an. Ljudet av tunga kättingar och uppkorkandet av propelleraxelfettsburkar håller fam "Borséns" skräck i ett järngrepp fram till gryningen.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Apac...233832200QQcmdZViewItem?hash=item230233832200

Något som detta Teo är ute efter?

Har just nu två båtar i familjen, en Weedo 17 (gammal roslagsloppsbåt) och en Renken - nå amerikanskt 20 fotsbåt. Sitter en B20 med dubbla webrar 40, k-kam, och nå annat i Weedon och en imponerande Mercruser 3,7 liters 4-cylindrig 165 hk järn i Renken.
Trevliga båda två.

Cool båt, dock lite kort.

denna vore nåt, tyvärr lite dyr men fasen vikken båt! Det blir cheyer på motorluckan per automatik med sånna båtar...

http://www.powerboatlistings.com/view/3940

Haha där har vi ett frö till en extremsportsfilm... Vi trär på dig en NoFeartröja och så vänder du runt henne inne I Berg på Möja under industrisemestern medelst den metoden. Sen klipper vi ihop det med hardcoremusik.

Den borde vara någon släktings skorv. HAr inte klarhet vilka som har vilka båtar men ska kolla lite.
Gamla Tillsyningsmannen hetter Gunnar och hans fiskeskorv hette "Vänta lite":D Nya Tillsyningsmannen är hans bror (och den karl som förhoppningsvis kan leverera enrisrökt flundra/sik) Jag vet inte om Gunnar fortfarande Jobbade -03 men det var där nånstans han la av. Kul att du åkt dit lite. Ska hänga mer där i sommar har Jag tänkt.
Ska bli kul att smyga in en pastellfärgad powerboat bland alla marinblåa targor..
Hoho den filmen skulle jag betala för inte för att jag tvivla på att jurgen klarar det utan för att se allas miner :hihi dom va oroliga nog när 4 ungdomar kommer in med en 36 fots kanalbåt konstaterar att det inte finns plats och kör ut igen så om dom förstår vad som är på gång lär dom ju bli hisspiga värre

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Apac...233832200QQcmdZViewItem?hash=item230233832200

Något som detta Teo är ute efter?

Har just nu två båtar i familjen, en Weedo 17 (gammal roslagsloppsbåt) och en Renken - nå amerikanskt 20 fotsbåt. Sitter en B20 med dubbla webrar 40, k-kam, och nå annat i Weedon och en imponerande Mercruser 3,7 liters 4-cylindrig 165 hk järn i Renken.
Trevliga båda två.
Coolt! vad petar du upp den i då? Jag sålde min weedo i sommras eftersom jag insåg att jag inte hade råd att köra med den, den va varken eller, svårt att få över 50 knop (och vetefan om man vill det heller) drar mkt soppa går inte att sova i och åka vattenskider ska man vara miljonär för att göra när båten drar styvt 25 liter timmen. Hade en mercurry 45a på den med för lång rigg, fick bygga hisningar som fan till den gick söligt ändå så motorn såldes till fördel för en 125:a (kosta typ 3 gånger så mycket med alla reservdelar som soppan...)
Planer fans dock på rover v8a eller fattigmans varianten b23 turbo (Inte optimalt men billig motor)

Last edited:
Coolt! vad petar du upp den i då? Jag sålde min weedo i sommras eftersom jag insåg att jag inte hade råd att köra med den, den va varken eller, svårt att få över 50 knop (och vetefan om man vill det heller) drar mkt soppa går inte att sova i och åka vattenskider ska man vara miljonär för att göra när båten drar styvt 25 liter timmen. Hade en mercurry 45a på den med för lång rigg, fick bygga hisningar som fan till den gick söligt ändå så motorn såldes till fördel för en 125:a (kosta typ 3 gånger så mycket med alla reservdelar som soppan...)
Planer fans dock på rover v8a eller fattigmans varianten b23 turbo (Inte optimalt men billig motor)

Ja du..Bra fråga. 40 knop kanske inte är långt från sanningen.

Båt har man inte för att det är billigt. Så är det.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1984...222383296QQcmdZViewItem?hash=item260222383296

En lite längre skapelse. Inte efterfrågad men själv gillar jag den lite kantigare designen på äldre offshorebåtarna. De innan 90-talet slog in med neon.

Jag förstår och håller till viss del med men Jag är ju svag för neonfärger, dessutom så är Jag lite mot dubbla motorer, inplastad marinplyfa och div kök och toaletter i båten.

Bajerna kan man få med portapott i kabyssen då diskret undanstoppad men skulle en sådan vara instalerad skulle Jag slänga den åt helsike. De lite nyare skroven är betydligt lättare. Jag vill ha.

Nä det sitter en Yanmar Diesel på över 400 hp i den snipan så den tar nog vad den ska. Fast per distans så är den nog inte så törstig, man ser ju på det ringa svallet att den är mer lättdriven än tupperwarebåtarna som den kör om.

Det är ganska lite "orginalfiskarbåt" kvar på Fanny om man bortser från utseendet ovanför vattenlinjen, han är väl sponsrad av Yanmar har jag förstått...ni kan ju titta på videosnuttarna, det är rätt komiskt att se en fiskarbåt som "ligger i ytterfil" förbi de snabba jänkarmusklerna. Dock finns det ju lite mera teknik under vattenlinjen än normalt plus att båten är förstärkt i botten med järnbalkar/profiler. Notera särskilt kylvattenstrålen från avgasröret! Det passerar några liter per minut på full kula!

Lånat från ägarens sidor:

"Träfiskarbåten Fanny:

Byggnadsår:
1958
Modell:
Pellinge-modell
Material:
Trä-kravellbyggd
Längd:
9 m
Motor:
6-cylindrig YANMAR-turbodiesel, 440 hk (2006 byts till större 480 hk motor)
Fart:
Otroligt snabb för att vara fiskarbåt, över 40 knop med passagerare (max 7 passagerare)

Fanny är besiktigad och godkänd av Sjöfartsverket

Båtens grundbottenkonstruktion är av "Sibbo-modell" och specialgjort med metallbalksförstärkning. Trimplanen har bakre ändan hydrauliskt styrd. Rodret är också av specialtillverkning. Växellådan är av 2-steg ZF-modell"

Lite bilder för att förlänga tråden:

Även till lands fraktas båten med hög klass:
IMG_3589.jpg

Ser ut som något inte riktigt stämer på denna bild eller..:) ?
IMG_3653.jpg

Här ser man de speciella trimplanerna med hydrauler:
IMG_3729.jpg

Båthuset avspegar stilen på båten:
IMG_3793.jpg

IMG_3773.jpg

IMG_3775.jpg

IMG_3770.jpg

SIST MEN INTE MINST (för att om inte annat lyckas skapa forumets längsta tråd):

Har ni kollat in herr Hilmersson's Jetbåtbygge? Här talar vi skapandeglädje och ingenjörskonst:

http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e

Träbåten i inlägget ovan är grotesk, har sett filmsnuttar med den från PokerRun m.m

Själv har jag ingen raket maskin, men den gör väl en 40 Knop.
En Ockelbo T17 Deluxe.
Mycket nöjd med den, kanon att ta en dags tur till ngn kobbe och bada. :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon