Suzuki Bandit 1200-tråden

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
sådär nu börjar det snart likna ngt efter vinterns plock.
Har blivit öhlins fjädrar i fram o gixxer i bak, blir lite bellypan med när jag lackar färdigt, så snart e de bara o plocka ihop. Nån som vet om det funkar bra att sätta såna där separata luftfilter på varje förknasare eller om det bara blir knas? ;-)

Pratade med en dragracing mekaniker (duktig en), som kör katana + bandit 1200. Han sa att med original förgasarna ska man EJ sätta separata filter, men om man byter till tex RS36:eek:r då kan man göra det.
Original förgasarna ska ha ett visst vacuum för att funka om jag förstått det rätt...
 

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Nordvästra Skåne
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Dum fråga detta kanske men men, Fick rådet av Mc affären jag köpte min bandit i att när jag ska starta den varm som kall så ska jag absolut inte röra gasen, men i instruktionsboken står det att vid varm motor så ska man gasa ca 1/8,, vilket är det rätta?
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Last edited:

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Nordvästra Skåne
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Nä, det tar oljan 30 sekunder för att nå kamaxlarna när hojen har stått still över natten. Det är den tunna befintliga oljefilmen som bryts igenom när man kör på ett för lågt tomgångsvarvtal. Med choken brukar den hamna närmare 1800 vid kallstarter, ett alldeles lagom varvtal när motorn är kall. Ger man sig sen ut och kör lugnt direkt (varva max ca 3k och lätt gas) utan att vänta på att motorn ska bli uppvärmd mår motorn bäst.

Om det e detta svar du hänvisar till så är detta knappast något svar på min fråga!!!!
Min fråga löd som så här vid START ska man ge gas eller ej för försäljaren påstod att dom lätt kan sura igen om den ej starta direkt, eller är det för oljan ska hinna upp till ventilerna??
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Om det e detta svar du hänvisar till så är detta knappast något svar på min fråga!!!!
Min fråga löd som så här vid START ska man ge gas eller ej för försäljaren påstod att dom lätt kan sura igen om den ej starta direkt, eller är det för oljan ska hinna upp till ventilerna??

God morgon, var frågan så lätt :va Antar att hojen är ny i Din ägo då, lär Dig känna den hur/när den startar, hur den beter sig vid start, testa Dig fram en dag -alla ottomotorer ÄR olika. Du förstör inget i den motorn, kan sura ner oljan i långa loppet men hör/lär Dig hur hojen beter sig så lugnt. Har Du start problem? I övrigt så är Brinkens ord lag här :hej

..såg två sidor bak att Du var ny här, Welcome! :yoparty
 
Last edited:

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Nordvästra Skåne
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Jo det kommer väl har bara haft den i 2veckor än :tummenupp Nej inga start problem, jag bara reflektera över vad försäljaren sade sen att det stog annat i instruktionsboken :va
Måste bara på peka att fan va ja e nöjd med mitt bandit köp köpte den innan jag ens tetsat en :D Fastna för designen direkt det måtte för övrigt vara den Snyggaste motorn som någonsin tillverkats :yoparty
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Jo det kommer väl har bara haft den i 2veckor än :tummenupp Nej inga start problem, jag bara reflektera över vad försäljaren sade sen att det stog annat i instruktionsboken :va
Måste bara på peka att fan va ja e nöjd med mitt bandit köp köpte den innan jag ens tetsat en :D Fastna för designen direkt det måtte för övrigt vara den Snyggaste motorn som någonsin tillverkats :yoparty

När min är kall så behöver jag ingen gas, men däremot när den är varm så startar den mycket lättare om jag håller lite gas. Så om den startar lättare med gas, då tycker jag att du ska hålla lite gas.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Japp, då har man plockat isär lite mer. Nu ska cylinderraden lämnas iväg för borrning :tuttar
Snart får jag min portade GSX-R topp samt RS förgasarna också.... :tummenupp

Känns bra att det börjat snöa...... :D
 

Bifogat

  • DSCN0261.JPG
    DSCN0261.JPG
    211.9 KB · Visningar: 113

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Hej, har en B12 från -02 där jag tycker att bromsarna bör vara lite mer distinkta än dom är.

Hojen är som sagt ett antal år gammal men har bara gått 900 mil så allt är orginal.

Är tipset att skaffa stålomspunnet eller är det en onödig investering?
Vart köper man det bäst och vad brukar man hamna på i pris?

Lite enkelt hemmapill klarar jag men det får inte var allt för krångligt.......byte till stålomspunnet kan väl inte vara särkilt svårt??:confused:

Någon som har koll på detta?:va
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Någon som har koll på detta?:va

Ja. Vad vill du veta?
Jag har bytt alla slangarna till stålomspunnet och det hjälper både fram och bak. Sedan tar man kopplingslangen bara för att det skall matcha vid styret och se bättre ut. Krångligt är det inte men det tar tid, speciellt luftningen efteråt. En sk Mityvac hjälper men är inte nödvändig.
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Ja. Vad vill du veta?
Jag har bytt alla slangarna till stålomspunnet och det hjälper både fram och bak. Sedan tar man kopplingslangen bara för att det skall matcha vid styret och se bättre ut. Krångligt är det inte men det tar tid, speciellt luftningen efteråt. En sk Mityvac hjälper men är inte nödvändig.

Jag tycker också att bromsarna är lite tröga speciellt fram, har ju monterat bort slangarna till frambromsen nu när man byggt om till streetfighter. Ska ta bort den där fördelaren som sitter på gaffelbenen, funderar på att dra 2st nya slangar direkt från bromscylindern på styret. Så när man andå ska göra nytt så funderar jag på att sätta stålomspunnet, men gör det stor skillnad eller? :va
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Sänkning

:) Hej.Jag har SÄNKT min bandit 1200 med 25 mm genom att förlänga hundbenen 5 mm.Vad tror ni det kan göra på vägegenskaperna förutom något långsammare styregenskap?Har inte hunnit prova än,det blir nog nästa vecka!

:tuttar :tungan holm:tungan :tuttar
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jag tycker också att bromsarna är lite tröga speciellt fram, har ju monterat bort slangarna till frambromsen nu när man byggt om till streetfighter. Ska ta bort den där fördelaren som sitter på gaffelbenen, funderar på att dra 2st nya slangar direkt från bromscylindern på styret. Så när man andå ska göra nytt så funderar jag på att sätta stålomspunnet, men gör det stor skillnad eller? :va

Det är så mitt "kit" ser ut dvs dubbel banjobult uppe vid bromspumpen och separata slangar till oken. Fördelaren som satt på nedre stryrkronan är historia. Om dina bromsar känns tröga tror jag inte det är slangrelaterat, men börja med att byta till stålomspunnet. Känslan blir bättre oavsett. Nästa grej att kolla är naturligtsvis, löper kolvarna i oken lätt? Bromsbelägg skiftar också. Just nu kör jag med ferodo som man får ta i lite mer med än orginal resp Carbon Lorraine(ett nytt sådant par ligger därhemma)
 

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Ort
Älvsbyn
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Det är så mitt "kit" ser ut dvs dubbel banjobult uppe vid bromspumpen och separata slangar till oken. Fördelaren som satt på nedre stryrkronan är historia. Om dina bromsar känns tröga tror jag inte det är slangrelaterat, men börja med att byta till stålomspunnet. Känslan blir bättre oavsett. Nästa grej att kolla är naturligtsvis, löper kolvarna i oken lätt? Bromsbelägg skiftar också. Just nu kör jag med ferodo som man får ta i lite mer med än orginal resp Carbon Lorraine(ett nytt sådant par ligger därhemma)

Har du köpt ett färdigt kit eller bara mätt upp slangarna och beställt av någon?
Ska kolla upp oken också...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det var så länge sedan (2001 - 2002) att jag var bekväm och beställde rubbet via Schneiders. Fabrikat BF-goodridge. Ett kit för Frambroms, ett för bakbroms samt ett för kopplingen. Stålomspunnet med mörkt (nästan svart) genomskinligt skyddshölje. Banjobultarna stämmer inte med gen1 (före 2000). Det är blandat m10*1,25 resp M10*1,00, men vilken som är vad har jag inte i minnet. Jag har för mig att det står i microfichen men jag har inte tillgång till den just nu. Alla banjobultar utom bulten vid bromspumpen går att återanvända, där sätter man en dubbel, men brickorna bör/skall bytas.
 

fa83

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
00 Suzuki gsx 750
attachment.php


I want a bike like this!

Riktigt snygg, Den tydligen ha till köpt motor kåpa. Hur ser modellen ut orginal, vad är det för års modell, och vad säger ni som äger bandit 1200 är det något att rekommendera till en lång kille som har tröttnat på sin Suzuki GSX750 pga lågmodell och lite för tråkig.

Och framför allt var får jag tag i kåpan och vilka modeller passar kåporna till och är det svårt att montera ?

Många frågor från en sugen bandit köpare


attachment.php
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är min hoj och det är jag som har tagit bilden ute på svartsjölandet. Det är en 2001:a med en powerbronze underkåpa köpt via S-racing. Kåpan passar 2001 - 2005 men måste lackeras då den levereras svart. Monteringen är enkel
går på ca 30 min. Bifogar en sämre bild från 2002 som den såg ut då. Benställningen är bekväm och den passar långa personer. Gott om vrid och lätttrimmad.
 

Bifogat

  • vanstersida.jpg
    vanstersida.jpg
    95.5 KB · Visningar: 122

fa83

Ny medlem
Gick med
2 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
00 Suzuki gsx 750
Det är min hoj och det är jag som har tagit bilden ute på svartsjölandet. Det är en 2001:a med en powerbronze underkåpa köpt via S-racing. Kåpan passar 2001 - 2005 men måste lackeras då den levereras svart. Monteringen är enkel
går på ca 30 min. Bifogar en sämre bild från 2002 som den såg ut då. Benställningen är bekväm och den passar långa personer. Gott om vrid och lätttrimmad.

Mmm såg att du hade skrivit en del i forumet, Hoppades att du skulle svara. :tummenupp

Men vadå kåpan lev. svart är inte hojen svart eller är den mörkblå? Vad kostade kåpan med lack. Ca?

Har hittat en bandit 600S på blocket som ligger rimligt i pris. Passar kåpan på den med ? Den blev ju sååå mycket snyggare med den lilla flärpen!

Annars hur mycket skilljer det på 600 och 1200, förstår att det är rätt mycket mer fläsk i den. Men ni som har erfarenhet vad säger ni.
Kan det vara skillnad i storlek för långeman?

Har som sagt bara kört min GSX750.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mörkblå lack resp kåpa ca 2500:- så totalt ca 5000:-. Annars köp en svart bandit så slipper du lacka alls. Ergonomi och storlek skiljer sig inte alls mellan 600 och 1200 modellerna endast 6 kg i vikt och 22 pappershästar(ca 30 i verkligheten) och en massa vridmoment, kåporna passar även 600 årsmodeller 2000-2004.
600an blir en besvikelse jämfört med din 750 i prestanda så glöm den.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top