Hur länge håller en sporthoj?

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Har själv kört nästan 9000 mil på en FZR 1000-87 som jag köpte beg 1993. Det totala antalet mil den cykeln har rullat bör vara nån stans över 10 000.
Den går som en klocka och äter inte mkt bröd. På strippen kan den fortfarande bita ifrån vilket förare med betydligt nyare cyklar har fått erfara.

ZXR750 har gått 0mil sen den totala renoveringen - ALLT nytt. -92
ZXR750R har gått runt 2300mil tror jag det var men är nu nyservad inför 2008, går bra. -92
ZXR400R har gått 1700mil och går kalasbra. -94
ZX7R har gått 1000mil och går som en klocka.

Dessa hojar kommer jag aldrig sälja utan ska ha kvar tills jag dör. De kommer skötas så att de alltid kommer vara brukliga, kosta vad det kosta vill.

Så de kommer nog hålla ett par 70år till :)

Använder du ingen av hojarna aktivt?

Har en FZR1000 -91 som gått 5500 mil. Fungerar mkt bra. Drar ingen olja, går som ett skott! Dock så är den omborrad i loppen plus nya kolvar till 1040cc toppen är även bytt till ett nyare från en Thunderace. Detta gjordes av förra ägaren -04.

A o O är väl ändå service och underhåll som håller saker vid liv, oavsett om det är en högvarvig mcmotor eller en symaskin. Plågar man saker får man också anspassa skötsel och service där efter.

Har kompisar som kör BMW hojar, där är 20000 mil inget att höja ögonbrynen för.

//B

Min gamla Honda CB650 -80, 10 450 mil, har råkat ut för följande missöden (riktigt små, som att handbromskontakten börjat glappa, finns inte med):

Packboxarna till framdämparna började läcka.
Toppackningen började läcka.
Styrlagret började glappa.
Frambromsen blev svampig, så jag bytte till stålomspunna slangar.
Kamkedjan skar in i cylindern så det blev hål, vilket svetsades, och då passade jag på att renovera en hel del annat när jag plockade ner motorn.
Svingarmen har börjat glappa och det ska jag fixa i sommar.

Har aldrig haft något problem att starta motorn och den har gått hur bra som helst! Ska bli spännande att se ifall det fortfarande stämmer när jag ska starta upp den i sommar. :D

Tillägg: Och ja, jag vet att det kanske inte är en riktig sporthoj, men när jag precis köpt den -92 och övningskörde med min far hem, så kändes det som världens snabbaste hoj. :)

Last edited:
Sådär kan du hålla på länge.

Men du fick ju svar på hur länge en bil håller. Var inte det bra?

En mc har väl fler likheter med bilar än snören, kalsonger, symaskiner osv?

Det var jättebra att jag fick svar på hur länge en bil håller, bugar och bockar, vart nog lite paff när jag läste det :näsblod

Suzuki Tls -97 körd 4900mil, still going strong...

Tråkigt att vissa istället för att disskutera ämnet gör sig lustiga. Eller tror sig göra det..

Du säljer inte för att du är orolig för att den skall rasa eller skapa dig andra problem eller?

/D.

Jag kanske kommer sälja om jag får det jag begär för att jag fattat tycke för att åka på långa hojturer och hojsemestrar vilket en R1 är mindre lämpad för. Kanske köper en Triumph Tiger -08 eller BMW. Sen så har jag en känsla av av att i takt med att jag lär mig utnyttja min R1 så stiger farorisken och jag vet inte om jag är beredd på det..

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!