Hur många mil håller en sporthojsmotor?

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.
 
Zee skrev:
Ja, vad säger ni?

Vågar man köpa en sporthoj som gått mer än 4000 mil? Det är ju inte helt ovanligt med rasade motorer runt 4000 mil.

Jag är främst intresserad av Fireblade-motorn och Gixxer 750 -97 -->.

Fireblade kommer alla att säga att den bara går o går, vilket jag tror på. Men Gixxern då?

Vi kan ju iofs hålla diskussionen generell så gott det går.
Min höll 6'400 mil... Yamaha FZR 1000 91'a.
 
min ena R1a har gått 5500mil, funkar bra. Drar dock kanske lite mera olja än normalt, men det är bara fylla på o vara glad! =)
 
campar skrev:
min ena R1a har gått 5500mil, funkar bra. Drar dock kanske lite mera olja än normalt, men det är bara fylla på o vara glad! =)

4500 mil. Varav 3500 racemil...... Så är olja bytt som den ska behöver du inte va orolig, sen händer det ju att oljepump, koppling osv går men det får man se som slitagedelar. /H
 
Motorn i min ZXR har vart med 4000 mil och den snurrar på bra. Hojen har nyligen passerat 9000 mil, och det mesta är faktiskt i bra skick. Iofs har väl hjullager och sånt bytts en eller ett par gånger, men ändå. :)
 
köpte min då hadde den gått 4492mil och nu ligger den väll på ca 5200 mil
och fungerar fint än så länge.
 
Jåke skrev:
Jag säjer som radioreklamen: Hur långt är ett snöre?

:rolleyes:


Tack för det bidraget och :rolleyes: på dig själv.

Att en motor håller hur långt som helst om den sköts rätt är vi kanske överens om, men i normalfallet så vårdas ju kanske en hoj inte perfekt av alla sina ägare.
 
Tja du...hur vit är en isbjörn?? :rolleyes:

Alltså, det är ju enormt olika beroende på hur hojen skötts. Har en kompis som klämt ur 8600 mil ur sin gixxer 1100 -88 och den går som en (törstig) klocka medan en annan blåste toppen på en R6 -01 med 960 mil på mätaren...
jag köper hellre en välskött hoj med 4000 mil på mätaren än en misskött som rullat 1000.

Som gixxerfan så finns det ingen som kan rubba min övertygelse att de luft/oljekylda motorerna tillhör de mest slitstarka som byggts, i synnerhet 1100-spisarna. Då var inte viktoptimering prio ett utan rå effekt vilket gör att det mesta är överdimensionerat för att tåla hårda tag. Så hur längre håller de? 15000? 20000? Beats me....

Hondas kvalitet är ju välkänd, inte minst på motorsidan. Men skiter du i att underhålla en hoj och drar den gång på gång till varvstopp direkt från start, ja då knäcker du vilken motor som helst, oavsett om den sitter på en Blade, R1 eller Gixxer.
 
Last edited:
Man kan ju diskutera när en motor är "slut" också. Är det till exempel när det kostar mer att fixa den än att köpa en nyare typ? Alla delar finns ju i regel att få tag på, på något sätt menar jag, så det går ju alltid att renovera en kass motor om blocket är helt och så.
 
PacMan skrev:
Man kan ju diskutera när en motor är "slut" också. Är det till exempel när det kostar mer att fixa den än att köpa en nyare typ? Alla delar finns ju i regel att få tag på, på något sätt menar jag, så det går ju alltid att renovera en kass motor om blocket är helt och så.


Går o går.. det är ju ngt man vill undvika, helt enkelt.

Frågan är väl vilken risk det är att köpa en sporthoj som gått 4000+ mil...
 
Zee skrev:
Tack för det bidraget och :rolleyes: på dig själv.

Att en motor håller hur långt som helst om den sköts rätt är vi kanske överens om, men i normalfallet så vårdas ju kanske en hoj inte perfekt av alla sina ägare.
Sant, men vi säger såhär då: Räkna med att få byta kolvringar och göra en översyn av toppen vid 6-7000 mil. Då blir du åtminstone inte besviken om det inte skulle behövas.

Det finns ju som sagt folk som kört jorden runt med tidiga gsx-r1100...
 
Jåke skrev:
Sant, men vi säger såhär då: Räkna med att få byta kolvringar och göra en översyn av toppen vid 6-7000 mil. Då blir du åtminstone inte besviken om det inte skulle behövas.

Det finns ju som sagt folk som kört jorden runt med tidiga gsx-r1100...


En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!
 
knippe skrev:
En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!

Gsxr1100as 1100 är väll snart vid 14000mil. Lätt renoverad vid 11 tror jag det va. En ägare, körd på landsväg och bana. Gick nog mer hårt förr än vad den gör idag. Jag gissar att den är hyffsat servad.
 
knippe skrev:
En kille på tappen hemma hävdar att hans förra Gsx-R750 -85 hade gått över 24 000mil utan att va speciellt välservad, (men han e från stenungssund) LJUGBÄLTET!!
Va fan snackar du för skit jävla Uddevalla-bo :kocko
 
Räknas en Goldwing som motorcykel grannes har gått strax över 15.000mil och den funkar fortfarande som den ska.

Min FZR har gått +5200mil och går som en klocka.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top