Ny hoj med trasig kickaxel, Gäller garantin?

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Det är så att jag köpte en FYM 125cc fiddy som var lv reggad för 2-3 månader sedan och när jag skulle kicka igång kinesen häromdagen så gick kickaxeln av. Vi har ringt men utan att kunnat nå någon på företaget så vi lämnade ett meddelande om vad som hänt, senare på kvällen hade en kille ringt upp min fars arbete och lämnat ett meddelande att dem inte skulle reparera eller skicka oss någon ny kickaxel. Problemet är att vi bor i Västerås och företaget ligger i Stockholm så jag vill inte sitta och åka dit och träffa någon sur kewk i onödan:rolleyes:

Kan dem bara skita i att åtgärda felet? Rätta mig om jag har fel men är det inte lagstadgad garanti på 3 år efter 2005? Jag ska ringa imorrn och försöka få tag i någon vettig att prata med men vad exakt ska man säga så dem fixar en sådan här skit sak?:confused:

Japp, konsumentköplagen gäller såvida du inte skrivit under något kontrakt där du avsäger dig den.

Bara ringa ARN direkt och be dem ta kontakt med företaget så blir det nog ändring.

Inte direkt ovanligt med kina-skit som pajjar och affärer som vägrar ta tillbaka dem eller reparera.
Hände i västerås också, du vet superbilligt som det stod i tidningen om.
Skicka in din berättelse till deras lokaltidning det tar bara 1 minut att skriva ett mail och om det blir publicerat orsakar det maximal skada :D

Last edited:
Japp, konsumentköplagen gäller såvida du inte skrivit under något kontrakt där du avsäger dig den.

Bara ringa ARN direkt och be dem ta kontakt med företaget så blir det nog ändring.

Njaäää
Konsumentköplagen är inte disputativ, d.v.s. den är en lag och går inte att förhandla bort i ett avtal. Detta för att skydda konsument mot stora elaka företag :pannkyss

I övrigt stämde det, men KKL säger att du skall ge säljaren en rimlig chans till åtgärd eller reparation så jag rekomenderar att du väntar med ARN tills du snackat med säljaren. Skulle däremot säljaren trots kontakt och från din sida försök att låta honom åtgärda felet, så kasta han till hajarna, flåt ARN och SH :D

Inte direkt ovanligt med kina-skit som pajjar och affärer som vägrar ta tillbaka dem eller reparera.
Skicka in din berättelse till deras lokaltidning det tar bara 1 minut att skriva ett mail och om det blir publicerat orsakar det maximal skada :D

Japp superbilligt är också riktiga skojare, men det är nästan varje företag som säljer kina hojar:mad:

Det blir till att ringa och skrika lite på dem imorgon så ska det förhoppningsvis ordna sig annars gör jag som rekommenderat och kontaktar ARN.

Tror du att Jan Guillous snubbar fixar det? (Kvällens sämsta skämt!) :rolleyes:

2 år enligt konsumentköplagen.

Jag har för mig att kkl inte behandlar garantiernas tidsbegränsing utan
mer kundens rätt att häva köp och få pengar tillbaka (alt få vara reparead efter garanti men då är det upp till kund att bevisa att det är ett fabrikationsfel) . Jag vet att de förlängde den möjligheten för kund från 2 år till 3 år för något/några år sedan.

Rätta mig om jag har fel

Blanda bara inte ihop Garanti med konsumentköplagen
Garant är ett friviligt åtagande från säljaren där Du inte behöver visa att felet fanns från början vilket Du behöver göra vid konsumentköplagen (om jag mins rätt)

Last edited:
För att slippa missuppfattningar..

Konsumentköplagen är indispositiv, vilket innebär att den är strikt. Den går alltså inte att avtala bort. Friskrivningsklausuler är verkningslösa gentemot konsumenter.

Lagen stipulerar tre års reklamationsrätt (sedan 2005). De första sex månaderna ligger bevisbördan på försäljaren, dvs denne måste visa att felet inte beror på honom/produkten. Utgångspunkten är att felet, om det visar sig inom sex månader, fanns på produkten när den såldes. Efter sex månader vänder bevisbördan, dvs du måste som konsument visa att felet inte beror på dig.

I det aktuella fallet är det bara att reklamera. Om de fortfarande strular, hota med stämning. Det brukar lösa de flesta knutar.

Vad gäller garanti är det en förlängning av sexmånadersregeln, kan man säga. Om du t.ex. har ett års garanti innebär det att alla fel som innefattas av garantin och uppkommer inom ett års tid presumeras (förutsätts) ha funnits från början. Bevisbördan ligger på försäljaren.

Varför åka tillbaka till affären o klabba.
Skulle dom inte kunna skicka en ny kickaxel på posten bara så är det problemet ur världen.

Klassas väll som tävlingsfordon = Ingen Garanti

Så du menar att supermotarder,sporthojar,bla,bla inte har någon som helst garanti?:confused: Vad är skillnaden på en lv reggad fiddy och en lv reggad sporthoj förutom storleken i princip?

För att slippa missuppfattningar..

Konsumentköplagen är indispositiv, vilket innebär att den är strikt. Den går alltså inte att avtala bort. Friskrivningsklausuler är verkningslösa gentemot konsumenter.

Lagen stipulerar tre års reklamationsrätt (sedan 2005). De första sex månaderna ligger bevisbördan på försäljaren, dvs denne måste visa att felet inte beror på honom/produkten. Utgångspunkten är att felet, om det visar sig inom sex månader, fanns på produkten när den såldes. Efter sex månader vänder bevisbördan, dvs du måste som konsument visa att felet inte beror på dig.

I det aktuella fallet är det bara att reklamera. Om de fortfarande strular, hota med stämning. Det brukar lösa de flesta knutar.

Vad gäller garanti är det en förlängning av sexmånadersregeln, kan man säga. Om du t.ex. har ett års garanti innebär det att alla fel som innefattas av garantin och uppkommer inom ett års tid presumeras (förutsätts) ha funnits från början. Bevisbördan ligger på försäljaren.

:Bugar

Så du menar att supermotarder,sporthojar,bla,bla inte har någon som helst garanti?:confused: Vad är skillnaden på en lv reggad fiddy och en lv reggad sporthoj förutom storleken i princip?

:Bugar

Om den är reggad så blir det väll skillnad, jag trodde den var oreggad.
Edit: Såg att du gjorde en edit.

Saxat från en Importfirmas hemsida.
Produktinformation

Vidareutvecklingen av vår 125cc Dirtbike är utrustad med många bra komponenter som man bara hittar på betydligt dyrare maskiner. Nu uppdaterad med nya kraftiga aluminium fälgar (enligt närbild) och förstärkt ram. Deltaboxram, beprövad hydraulisk upsidedown gaffel (Inverted Hydraulic Forks), gasdämpare, eloxerade aluminiumfälgar samt hydraliska bromsar med Waveskivor.

Denna modell är dessutom mer påkostad med bl a motor från Loncin samt förbättrad lösning för fotpinnarna.
I övrigt har denna modell hasplåt, fotpinnar, fägar och styre i aluminium samt eloxerat tanklock i aluminium.

Denna modell finns i följande färger:

1. Svart färg (Svarta kåpor, svart eloxerade aluminiumfälgar samt svart eloxerad framgaffel, tanklock, hasplåt)

2. Svart färg (Limegröna kåpor, gröneloxerade aluminiumfälgar samt grön eloxerad framgaffel, tanklock, hasplåt)

Du kan beställa extra kåpset i valfri färg för endast 349,00kr Se här...

Denna produkt tolkas utifrån konsumentköpslagen på följande sätt:
Alla fordon som är avsedda för racingverksamhet dvs. som endast skall beträdas på bana, belastas med orimligt högt slitage att någon garanti inte ges, utan endast funktionsgaranti!

Maskinen får ej framföras på allmän väg.

Last edited:

Denna produkt tolkas utifrån konsumentköpslagen på följande sätt:
Alla fordon som är avsedda för racingverksamhet dvs. som endast skall beträdas på bana, belastas med orimligt högt slitage att någon garanti inte ges, utan endast funktionsgaranti!
Det spelar som sagt ingen roll vad de skriver, konsumentköplagen gäller. Även om du skrivit på ett avtal där det står att den inte gäller.

Japp superbilligt är också riktiga skojare, men det är nästan varje företag som säljer kina hojar:mad:

Det blir till att ringa och skrika lite på dem imorgon så ska det förhoppningsvis ordna sig annars gör jag som rekommenderat och kontaktar ARN.

Jag antar att du köpt den hos asiengrossisten?

Jag antar att du köpt den hos asiengrossisten?

Nope,det var hos fordonskamaren jag köpte den.

Pratade med dem nyss och deras ståndpunkt är att dem har en egen så kallad "funktions garanti" som gäller inom dem närmaste dagarna och att dem inte skulle göra något åt mitt problem eftersom den har gått hela 9 mil strax, samt var 2-3 månader gammal. Jag sa att dem har skylldighet att åtgärda felet på ett eller annat sätt och att det inte gick att bluffa sig bort med någon "funktions garanti" eller annat avtal enligt lag. Då bad dem mig återkomma i nästa vecka eftersom det skulle komma in några nya killar och arbeta där(:va :confused: ).

Killen sitter ju och pratar skit verkar det som:rolleyes:

Han pratar skit. Lagen är indispositiv; de kan inte hitta på några egna begränsande garantier eller avtal.

Om de fortfarande vägrar ge med sig imorgon, säg till mig. Jag vettefan om jag har tid att stämma dem själv, men någon av mina vänner kanske har det. Eftersom det är så uppenbart att de har fel så kommer det ändå bara leda till förlikning (om det ens går så långt, vilket jag ställer mig klart tveksam till).

Fordonskammaren. Är inte det en sånn där auktionsoututlet för diverse konkursbon och grejer. Då gäller inga garantier om det är auktion.

Rätta mig om jag har fel, för jag är inte alls säker, men visst är det så att om man köper hem och säljer nya produkter löpande som affärsverksamhet är man ändå skyldig att följa konsumentköplagen, även om det är "auktion"?

Jag har för mig att det är prövat med värmepumpar nyligen, men hittar inget när jag googlar.

Fordonskammaren. Är inte det en sånn där auktionsoututlet för diverse konkursbon och grejer. Då gäller inga garantier om det är auktion.

Jo till viss del är det, dock säljer dem fordon vid sidan om också och det är via en blocket annons som jag fann den, helt ny från företaget. Fordonskammaren importerade dem från Dealy om jag minns rätt.

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...