Ny hoj med trasig kickaxel, Gäller garantin?

Fordonskammaren. Är inte det en sånn där auktionsoututlet för diverse konkursbon och grejer. Då gäller inga garantier om det är auktion.

Jorå, det gäller.

Det enda tillfället då den inte gäller är om förhållandet är konsument-konsument, dvs om någon själv t.ex. auktionerar ut sina saker på nätet. Om det sker via ombud gäller kommissionslagen, vilken uttryckligen anger att konsumentköplagen ska gälla. I förevarande fall är det ju dessutom två företag som är involverade på säljsidan, finns ingen som helst anledning att inte använda konsumentköplagen. Dessutom gäller det ju ett nyköp, så all "i befintlig skick"-retorik som, felaktigt bör tilläggas, skulle kunna tas upp är totalt inaktuell.

WestW sade dessutom något väldigt intressant om tillverkargaranti. Finns en sådan?

På fordonskammaren står skyltar överallt att man köper på egen risk osv inga garantier.

Vad som gäller "i verkligenheten" vet jag ej, men min uppfattning är att handlar du där är du rökt ( eller en zigenare, iof rökt ändå ) som ska sälja vidare liket efter att ha tryckt ner en klase bananer i växellådan.

Jag tror att de inte kommer lösa ngt alls tyvärr. Det är lite deras nisch liksom.

Vilket givetvis är bullshit eftersom KKL som, redan nämnts, inte går att förhandla bort.

Bullshit eller inte, ingen börjar processa för en kickaxel till en kinesisk minicross.

Det spelar liksom ingen roll vad lagen säger, fordonskammaren har funnits ett bra tag och eftersom de säljer återtaget skit, överblivna partier och gamla snutbilar så har de lärt sig alla knep, och ringer en kille därifrån och säger att

-Du får inte ett skit!

...Så får du heller inte ett skit. Enkelt. Billigt men dåligt. Life sucks.

Döda inte budbäraren ( jag )

De är som de är, och de gör betydligt större affärer än att de ska orka lägga ner energi på detta tyvärr.

Hade trådstartaren köpt hojen hos en seriös firma som säljer egna grejer hade han fått hjälp.

Senast något liknande hände mig (helt annan kategori av problem, men oväsentligt just nu) så ringde jag tidningen och frågade om de var intresserade av ett litet scoop. Resulterade i ett helsidesreportage och killen blev så smutskastad att företaget som "inte ger ett skit" gick i graven.

Man ska inte kaxa sig med fel konsument. :D

Fortsätt klaga och kör på, ARN är bra grejer.

Bullshit eller inte, ingen börjar processa för en kickaxel till en kinesisk minicross.

Det spelar liksom ingen roll vad lagen säger, fordonskammaren har funnits ett bra tag och eftersom de säljer återtaget skit, överblivna partier och gamla snutbilar så har de lärt sig alla knep, och ringer en kille därifrån och säger att

-Du får inte ett skit!

...Så får du heller inte ett skit. Enkelt. Billigt men dåligt. Life sucks.

Döda inte budbäraren ( jag )

De är som de är, och de gör betydligt större affärer än att de ska orka lägga ner energi på detta tyvärr.

Hade trådstartaren köpt hojen hos en seriös firma som säljer egna grejer hade han fått hjälp.

Du har rätt i att "ingen börjar processa för en kickaxel till en kinesisk minicross", men i övrigt är du ute på hal is.

Ingen börjar processa över en så billig sak av just den anledningen att det kostar betydligt mer med advokatarvoden (det ringa ekonomiska värdet medför att det kommer klassas som ett småmål, vilket innebär att respektive part bär sina egna ), men detta behöver ju knappast vara en nackdel. Eftersom de inte har rätt (i juridisk mening, inte rätt/fel) så är alla processer till nackdel för dem själva. Så hota med stämning. Om de fortfarande inte ger med sig, stäm dem. De kommer inte att processa när de vet att a) de kommer torska och b) det kommer kosta mycket mer än att bara avhjälpa felet.

Sen att du behöver skilja på garanti och reklamationsrätt med bevisbörda på säljaren är en annan sak, men det är å andra sidan få lekmän som känner till skillnaden.

Man ska inte nöja sig med "life sucks". Om inte annat för att det skulle innebära mindre jobb för oss jurister. :näsblod

Senast något liknande hände mig (helt annan kategori av problem, men oväsentligt just nu) så ringde jag tidningen och frågade om de var intresserade av ett litet scoop. Resulterade i ett helsidesreportage och killen blev så smutskastad att företaget som "inte ger ett skit" gick i graven.

Man ska inte kaxa sig med fel konsument. :D

Fortsätt klaga och kör på, ARN är bra grejer.

Också ett bra alternativ. :tummenupp

Last edited:
Nu har jag ringt och pratat med dem igen, till en början så stog dem fast vid att inte laga eller skicka någon ny kickaxel men sen när jag sa att jag skulle bli tvungen att anmäla dem via ARN ifall dem inte hjälpte mig så skulle han kolla vidare ifall dem skulle kunna skicka en axel samt så tog han mitt mobil nummer och sa att han skulle ringa tillbaka på eftermiddagen:)

Ringde han då?

Ringde han då?

Japp han ringde tillbaka och sa att han pratat med general agenten, han skulle skicka en ny kickaxel direkt då han mottaget mitt mail med adress. Han sa att detta redan hade blivit en förlust affär för deras del(:va ) Hur som helst är jag nöjd så länge jag får min kickaxel, jag ska aldrig mer köpa något av dem eller råda någon annan till det:)

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard