HJÄLP. Bränsleläckage och GARANTIFRÅGA

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej..

Nu är det så att jag märkte idag att det har blivit en stor bubbla på min endurohoj och från den bubblan läcker det bensin den är ce 2 cm i diameter och sen märkte jag också att bränslekranen läcker också pga en fusklagning med typ silikon.

Det positiva är att jag har garanti på hojen typ en vecka till så jag ska väl snacka med företaget som jag köpte den ifrån.

Det jag inte riktigt förstår är hur ska du laga tanken man kan väl inte svetsa i en bränsletank och den tanken finns inte att köpa längre och jag vill fan inte att de ska fucklaga det med typ kemiskmetal eller liknande skit hur får man detta fixat på ett bra sätt?:va

Man svetsar så klart?

Allt annat är fusklagning.
Om dom inte byter till en begad tank från skroten.

ny från skroten,, annars lagar man(svetsar) o tätar med kemsmörja.. men om den läcker där nu så lär den läcka igen då de förmodligen är ett rosthål.. de finns då fler rosthål.. men kemsmörjan kanske klarar av o hålla bensinen borta..

ny från skroten,, annars lagar man(svetsar) o tätar med kemsmörja.. men om den läcker där nu så lär den läcka igen då de förmodligen är ett rosthål.. de finns då fler rosthål.. men kemsmörjan kanske klarar av o hålla bensinen borta..
Varför kemisk metall? Borde det inte funka minst lika bra om man värmer upp tanken med en varmluftspistol å smälter i tenn? :va

från skroten är ingen ide för denna model är väldigt ovanlig och svårhittad. Den finns inga fler rost hål bara detta men jag antar att ett stenskott gjort att det har rostat och blivit ett hål. De får någ svetsa den hoppas att det håller annars får jag reklamera och lämna tilbaka den helt enkelt. Har ju garanti i 8 dagar kvar. Kanske gör jag det redan på måndag dvs lämnar tillbaka skrället. visst jag tror att man får lägga ut 10% av vad hojen kostade men den kostade mig 15 lax.

Varför kemisk metall? Borde det inte funka minst lika bra om man värmer upp tanken med en varmluftspistol å smälter i tenn? :va

har aldrig sagt kemisk metall.. de den gäggan man håller i tanken o ruskar om som finns... bra vid rostiga tankar.

från skroten är ingen ide för denna model är väldigt ovanlig och svårhittad. Den finns inga fler rost hål bara detta men jag antar att ett stenskott gjort att det har rostat och blivit ett hål. De får någ svetsa den hoppas att det håller annars får jag reklamera och lämna tilbaka den helt enkelt. Har ju garanti i 8 dagar kvar. Kanske gör jag det redan på måndag dvs lämnar tillbaka skrället. visst jag tror att man får lägga ut 10% av vad hojen kostade men den kostade mig 15 lax.

dom rostar invändigt.. de syns aldrig.. små små prickar,

Last edited:
Var inne idag och kollade läget men blv verkligen illa bemött. de sa att de skulle fixa problemet ocha tt de skulle svetsa den. Jag skiter i vilket bara det blir riktigt bra gjort. Om man svetsar håller detta då?:va

Självklart håller det, om det görs rätt!

På vilket sätt blev du dåligt bemött?
Fick du inte lämmna igen motorcykeln som du har köpt och användt?

okej..skiter nog i allt detta lämnar tillbaka den om det går på måndag.
Garantiåtagandet innebär att säljaren (sannolikt) har skyldighet att åtgärda felet, men returrätt eller återköp är en helt annan sak. Det kan bara bli aktuellt om säljaren upprepade tillfällen misslyckats med att åtgärda felet.

De var arroganta som fan och sa att de aldrig lagat en rostig tank innan. Sen frågade jag om jag kunde ta en annan hoj som var lika dyr men då ville han helt plötsligt ha 12.000 kr till. det är inte så att jag har haft denna hoj i flera år utan jag har haft den i drygt 20 dagar och det enda jag har kört med den är att jag har kört hem den från affären där jag köpt en ca 3 km. Dessutom så har jag köpt 4 hojar av de innan och en helt ny senast ca 70 lax. lite förstålse får de väl ha,

------------------------------------------------
okej. men hur stor sannolikhet är det att han kommer att reparera en rosig tank så bra att det kommer att hålla flera år framöver utan att byta ut tanken. Sen är det så att denna tank till just denna model finns inte att få tag på. Rost hålet är relativt litet Typ lika stort som ---> ¤

sen ska han ju också reparera bränslekranen som börjat läcka detta märkte jag när jag såg vaxliknande gegga på golvet (vit hård sörja) Sen när jag tittade närmare så var hela kranen tätad med en massa skit.:va

Last edited:
:( Finns det någon reaktion från någon?

¨
vit hård smörja i samband med tank får mig att tänka på Kreem tanktätning.
Man häller det i tanken så att det bildar en typ av vit plasthinna inuti tanken för att täta/förhindra vidare rostangrepp... Borde gå se i tanken om den beläggningen finns... Är det så blir nog svetsningen svårare, jag menar att det förmodligen smälter eller börjar brinna.

Edit: angående svetsningen tycker jag att det inte ska vara något som helst problem att fixa till en sån skada, sen återstår ju frågan om det är det enda angreppet.... om krämen ovan är använd har ju föregående ägare också haft problem (tar för givet att det är en beghoj). Ring honom och hör om han vill berätta lite historik, har du tur får du svaret där.

Last edited:
nu var jag och kollade upp hojen för att se läget och se om de har fixat tanken och bränslekranen. Tydligen ska de använda något medel i den som Harley Davidsson använder för att täta tankar med. Vad är detta för meddel.:va

Snälla nu. Kan inte någon berätta för mig hur detta går till med denna process jag jag evt vad de håller på med och om detta kommer att hålla?

De sa att de skulle ge mig ett års garanti på detta.

HOPPAS ATT DET BLI BRA.

Ja, det var väl bra, du köper en beg hoj, får problem, säljaren fixar?

Sen att du har ångrat köpet och vill att dom ska ta tillbaka den, det är en annan sak.

Tjenare,
Du kan ta det lugnt, se till att dom gör ett riktigt svets jobb. Dessutom så har du 6 månaders garanti enl. konsument lagen och dom har 3ggr på sig att laga eventuella fel sedan har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaks.

Mvh
Rickard

Vad är det för endurohoj egentligen? Det var väl ett tag sen det var plåttankar på dom? :rolleyes:

Vad är det för endurohoj egentligen? Det var väl ett tag sen det var plåttankar på dom? :rolleyes:

Ja jag antar att det är den hoj som det står att han har. Kanske ingen endurohoj men det är nog den.

Köper man en hoj för 15" och får den lagad efter 20 dgr ska man väl vara glad? Inte orolig. Får man dessutom ETT ÅRS garanti på reparationen ska man väl vara själaglad, eller? Den är ju sexton år gammal så alla reparationer är bara till det bättre:)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard