Köpa motard för ca 70.000kr

Menar att 525an kan vara en handfull att kontrollera och att RXV blir som den fast värre.

Jaja, visst e de så. En 525:a är för mycket för mig med. Men KuntaKen beskrev sig som en "fartdåre" och tyckte att för mycket effekt kunde man inte ha. Därför så tyckte jag att han inte skulle prova en SXV (motarden) eftersom då skulle han nog inte tycka att hans 525:a var så värst effektstark längre.

Däremot som Barret skrev att hälften (dvs 35 hk) skulle räcka håller jag inte riktigt med om. Sisådär 45-50 hk på bakhjulet är rätt lagom i skogen.

Enligt mig alltså.

En 525:a är för mkt, men 45-50 hk är lagom?
Jag vill inte verka dryg, men vad är skillanden?

Men jag kan hålla med om att jag nog gärna hade valt en 450:i framför t.ex. en 250 4-t, trotts att jag sannolikt varit snabbare på det senare.

Det har ju funkat rätt bra för Lappen att med en 250 4T vinna Kåsan, Ränneslätt, GGN, listan kan göras lång.

Bara för att jag åkt Koenigsegg så säljer jag inte min Rover heller. Man måste veta var man har sin egen begränsning. Hade jag kunnat köra med vuxet huvud så hade jag haft en ny sporthoj. Men jag kan inte det, det slutar med att jag överskattar min egen förmåga en dag med 300+km/h på mätaren och inte hinner bromsa i tid.

Därför kör jag den skittrötta modellen KTM 525 EXC. Nä, riktigt så illa är det kanske inte. Men trött, det är den tamejfan inte för att ha en sketen cylinder på 510cc. Aprilian går säkert jätte mycket finnare, men det är en helt annan maskin, men dubbelt så många cylindrar. Hade jag velat ha en sån, så hade jag köpt en sån. Kanske köper en sån när den kommer ner i vettiga pengar och alla första och andrahandsägare fått ta värdeminskningen. 70hk är fortfarande moppeeffekt. Det finns 200hk i dagens porthojar...köp en sån om du är effektpilsk =)

Last edited:
Bara för att jag åkt Koenigsegg så säljer jag inte min Rover heller. Man måste veta var man har sin egen begränsning. Hade jag kunnat köra med vuxet huvud så hade jag haft en ny sporthoj. Men jag kan inte det, det slutar med att jag överskattar min egen förmåga en dag med 300+km/h på mätaren och inte hinner bromsa i tid.

Därför kör jag den skittrötta modellen KTM 525 EXC. Nä, riktigt så illa är det kanske inte. Men trött, det är den tamejfan inte för att ha en sketen cylinder på 510cc. Aprilian går säkert jätte mycket finnare, men det är en helt annan maskin, men dubbelt så många cylindrar. Hade jag velat ha en sån, så hade jag köpt en sån. Kanske köper en sån när den kommer ner i vettiga pengar och alla första och andrahandsägare fått ta värdeminskningen. 70hk är fortfarande moppeeffekt. Det finns 200hk i dagens porthojar...köp en sån om du är effektpilsk =)

well spoken!!!

Bra skrivet. Effekt är inte allt.

En 525:a är för mkt, men 45-50 hk är lagom?
Jag vill inte verka dryg, men vad är skillanden?

Nånstan runt 45-50 hk hade jag i min 400 exc och den var perfekt för mig.

Jag är inte lika vass som "Lappen" och därför behöver jag lite mer än han.

Finns garanterat killar som kör ifrån mig på en 80cc.

Om det är mig du syftar till så har jag inte sagt att du skulle byta hoj, bara åsikt om hur himla pigg 525:an är.

Hade själv en småtrimmad KTM 640 sm innan min SXV, och det räckte med en provtur på en illa inställd SXV för att tycka att 640:n gick som en moppe i jämförelse. Den går ohyggligt bra.

Last edited:
Som sagt, ja tvivlar inte på att den går fint, men jag har svårt att tänka mej att det är SÅ extremt stor skillnad. Den har ju trots allt EN EXTRA cylinder samt ett mycket högre varvtal, så det vore väl fan om den inte skulle gå bättre än motsvarande modell med EN cylinder. Let's face it, jag kan prova en SXV550, men den kommer att kännas som en moppe i jämförelse med valfri radfyra i valfri sporthoj.

Du jämför äpplen med päron här känns det som. =) Jag tycker fortfarande att det är rätt bra med pulver i min 520. Jag är som sagt rätt nöjd där faktiskt. Inte för att jag hade haft något emot att prova en Aprilia, eller kanske äga en, men endå..

SXV är 2000:tal, KTM är 80:tal.

Jag har provat dom alla,den dagen en orginal KTM slår en orginal Aprillian i bromsar,chassie eller andra icke effekt relaterade egenskaper så köper jag en till.

Oavsett om man klara av att använda effekten eller inte så skulle jag iaf välja att njuta av aprillians bromsarna och ljudet i twinen iaf om dom rör sig i samma prisklass.

Varför betala samma pengar och få mindre ?

Jag skrev denna tråd för att få¨tips om vad man skulle köpa för hoj runt 70,000kr... Alla skriver Aprilia..

Var hittar jag en sådan för runt 70,000kr? 84900 är det billigaste jag hittar.. det e inte runt 70 i mina ögon...

Men jag ska åka o hämta mig en 525 helgen... Och med den är jag övertygad om att jag kommer ha lika roligt som jag haft med min 620. Om inte roligare... OCh jag kommer garanterat att åka ifrån både Aprilia o husa med den på en kurvig väg..

För 70 papp kan du få en Vertemati S570E en massa delar å pengar över ...

Udda, javisst och du får vara beredd på att motordelar får beställas från UK även om det mesta slitdelarna går å hitta i Sverige med.

Roligare än Husa och 525, absolut.

Beredd å ha lite extra tålamod ibland ... javisst det med ... men det e kul å vara udda :)

Du jämför äpplen med päron här känns det som. =)

ec2bme jämför supermotard mot supermotard, du jämför supermotard mot sporthoj...:va

Till slut är det plånboken som styr så det spelar ingen roll om det är en 450 eller 650, bara man kör något...:)

ec2bme jämför supermotard mot supermotard, du jämför supermotard mot sporthoj...:va

Till slut är det plånboken som styr så det spelar ingen roll om det är en 450 eller 650, bara man kör något...:)

Ja, men har KTM någon tvåcylindrig motor att bli jämförd mot då? Nä tyvärr har dom ju inte det, då är det fortfarande som att jämföra en twin med en radfyra, eftersom det jämförs stånkor mot twin. Jag bara dubblar cylindrarna...inte så konstigt att det är mer mos i maskinen då, eller hur? Äpplen o Päron.

Kan du föreställa dej hur smutkastad Aprilia hade blivit om KTM släppt en motard med en lite radfyraspis på 100hk? Då hade diskutionen varit omvänd, och någon hade sagt att man inte kan jämföra radfyra mot twin. =)

Ja, men har KTM någon tvåcylindrig motor att bli jämförd mot då? Nä tyvärr har dom ju inte det, då är det fortfarande som att jämföra en twin med en radfyra, eftersom det jämförs stånkor mot twin. Jag bara dubblar cylindrarna...inte så konstigt att det är mer mos i maskinen då, eller hur? Äpplen o Päron.

Kan du föreställa dej hur smutkastad Aprilia hade blivit om KTM släppt en motard med en lite radfyraspis på 100hk? Då hade diskutionen varit omvänd, och någon hade sagt att man inte kan jämföra radfyra mot twin. =)

Du har tydligen bestämt dig för att resonera som en idiot, så för mig är den här diskussionen över här.

Kan bara gratulera att du har hittat en hoj som du är nöjd med.

En fråga då, vad tycker du man ska jämföra en SXV med?

Enligt mig så ska den jämföras med en supermotard men du tycker väll antagligen att den ska jämföras med en 1098 kanske? För det är ju också en v-twin...

:näsblod :näsblod

BTW ingen som smutskastat KTM, KTM gör många bra hojar men aprilias SXV är bättre.

Jag skrev denna tråd för att få¨tips om vad man skulle köpa för hoj runt 70,000kr... Alla skriver Aprilia..

Var hittar jag en sådan för runt 70,000kr? 84900 är det billigaste jag hittar.. det e inte runt 70 i mina ögon...

Men jag ska åka o hämta mig en 525 helgen... Och med den är jag övertygad om att jag kommer ha lika roligt som jag haft med min 620. Om inte roligare... OCh jag kommer garanterat att åka ifrån både Aprilia o husa med den på en kurvig väg..

Jerry#1 har ny 2007as SXV för 75'

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back