Köra bakhjul!

3:an; 60-70km/h, ger full gas, hänger i armarna, lägger tryck på växelpedalen, lättar lite på gasen kort, 4:an slinker i , balanserar med gas/bakbroms, ökar hastighet, ny växling osv. :tummenupp
 
Den dagen då du KAN åka på bakhjulet, så kommer du att skratta åt dej själv och tänka -"Fan va enkelt det är, hur fan kunde jag banga för det så länge som jag gjort".

"Helvete så här svårt va det inte förr nu kommer jag dra i backen snart" brukar jag tänka :confused:
 
När man har lärt känna hojjen ordentligt så brukar såntdär komma av sig själv.När jag hade nyköpt min ktm 660 så hade jag problem att få upp den på 3:ans växel t.ex och nu har man inga problem alls att plocka upp den på alla växlar.

samma här när min hoj va nyköpt fick jag bara upp den på 1 sen efter ett tag kom 2an sen lärde jag mig att stå upp och gunga upp den då fick jag även upp den på 3an och 4an, 5an funkar när det e litte sopp i tanken :tuttar så det mesta handlar nog om teknik när man ska få upp en hoj på slangen.
kan tillägga att min e ostrypt.
 
Om man kan köra hur långt som helst på bakhjulet på cykel, det borde väl ge en fördel när man börjar träna på mc? Har testat lite på min nsr, men det är fan inte lätt, men min kompis kan en 5-10 m iaf
 
Om man kan köra hur långt som helst på bakhjulet på cykel, det borde väl ge en fördel när man börjar träna på mc? Har testat lite på min nsr, men det är fan inte lätt, men min kompis kan en 5-10 m iaf

nja, det är väl mer att man vet känslan om man är alldeles för högt eller inte.

man får inte den där nybörjarpaniken...

jag kan cykla relativt hur jag vill på cykel. ´känns inte osm det hjälpt hojåkat iaf..
 
När jag körde 125a (CRM) så vågade jag aldrig riktigt lära mig slanga eftersom den va så hetsig (2-takts effektkurvan) på ettan. Va rädd att när ja fått upp framhjulet så skulle effektkurvan komma och då slår hojen över innan man hunnit reagera!

Jag lärde mig slanga på min dåvarande wr450. Så förbannat mycket lättare att kunna gasa upp den på tvåan, trean. Lugn och fin motorgång jämfört med CRM´en jag hade innan.

Efter att jag lärt mig hålla hojen stabilt på bakhjulet så lärde jag mig att växla (tog väl ca 1 månad efter att slangandet satt). Var lite olika hur jag skötte växlingen. I början var det läskigt att släppa handtaget med 1-2 fingrar för att nå kopplingshandtaget. Så jag gjorde så att jag gasade lite extra (höll emot med bakbromsen) så hojen var lite över balanspunkten (motorn är inte lika belastad av gasen) så petade jag i nästa växel. Slank i hur lätt som helst eftersom jag var så högt upp. Detta är nog inge vidare för växellådan om man inte är så högt upp eftersom den belastas av gasen för att hålla hojen uppe.

Sen lärde jag mig att använda kopplingen oxå (roligt att komma rullandes med kopplingen inne, motorn på tomgång, på bakhjulet) :yoparty

2 filmer

http://www.youtube.com/watch?v=7AGopg_xGJI
http://www.youtube.com/watch?v=G6DbfF2Mk40

/Robe
 
Hmm jag måste allvarligt talat vara den sämsta bakhjulsåkaren någonsin..
I början tränande jag lite på banditen. Banditen kunde man (jag) inte bara gasa upp.
Så jag övade på att koppla up den vilket reluterade att jag fick upp framhjulet kanske en decimeter någongång efter efter ett tjugotal försök.
När väl skiten kom up bidde man skraj och det resulterade i pungkross som man var ganska van med.. Fast summan av allt,, kunde inte få upp banditen..
Så nu tänkte jag nu jävlar ska jag upp på bakhjulet så jag köpte mig en Z1000 och vad faen händer,,,,, jo effekt finns, reser sig fint på gas på ettan men detta resulterar att jag automatiskt lutar mig fram och självklart går framhjulet i backen igen... Så jag måste nog säga att pinsamt nog har jag varit högre upp med framhjulet med banditen..

Man kanske ska inse att jag är någon bakhjulskung och jag ska hålla mig på två hjul.. (eller kanske det tar ett par år till)
Så alla som inte kan köra sådar flashigt på bakan ni ska veta att det finns fler som är lika sopiga som er...
 
Man kanske ska inse att jag är någon bakhjulskung och jag ska hålla mig på två hjul.. (eller kanske det tar ett par år till)
Så alla som inte kan köra sådar flashigt på bakan ni ska veta att det finns fler som är lika sopiga som er...

Som tidigare sagt i tråden.. Alla är vi nybörjare nångång. Förutom vissa som tydligen föddes på bakhjulet. :huvet

Irriterande som fan att jag inte kan ut och öva! Får upp den klockrent men har problem när jag ska slå av på gasen, så jag släpper för mycket vilket resulterar i att framhjulet går ner. Försöker kompensera genom att ge mer gas så det blir iaf ett snygg nedsläpp. Öva, öva, öva, öva, öva... :fakta
 
Som tidigare sagt i tråden.. Alla är vi nybörjare nångång. Förutom vissa som tydligen föddes på bakhjulet. :huvet

Irriterande som fan att jag inte kan ut och öva! Får upp den klockrent men har problem när jag ska slå av på gasen, så jag släpper för mycket vilket resulterar i att framhjulet går ner. Försöker kompensera genom att ge mer gas så det blir iaf ett snygg nedsläpp. Öva, öva, öva, öva, öva... :fakta

Jo som du sa det är bara att öva,,
Kopplar du upp eller gasar du uppden??

He he kan fortfarande ta bågen till jobbet,, förra året fick den stå inne ett par dagar bara..
 
Kopplar du upp eller gasar du uppden??

He he kan fortfarande ta bågen till jobbet,, förra året fick den stå inne ett par dagar bara..

Det hade väl egentligen gått att köra men varför chansa, vissa dagar is på vägen andra inte.

Jag kör: Flytta bak till kutsen, 2ans växel, 5-6000rpm, ryck och gas!
Håller även på lite smått med kopplingen men får inte upp den lika högt då. Detta är ett ständigt projekt från min sida tills jag kan det. Ska lära mig båda varianterna men just nu är det gas som gäller!
 
Mitt tips är att lära känna hojen ordentligt innan man börjar nöta bakhjulsåka. Känns mkt säkrare när man vet hur/när effekten kommer osv.
 
Absolut.. har ändå kört närmre 600mil med den :tummenupp

Det känns inte "farligt" om man nu får säga så utan det är bara att hitta balansen så den stannar uppe när jag slår av på gasen som ska nötas in nu!
 
Mitt tips ...

Full Throttle N Slipping The Clutch Uiiilii :) :tummenupp


Sen att man likt jägaren får vakta avtryckaren/bakbromsen.... kan ju vara viktigt att understryka!

Seriöst!

Försökt att lära er få upp den med högerfoten på bakbakbromsarn!

Det har räddat många med mig!

:mattias Lär er balansera längre sträckor på lägre växlar!
(Jag såg till att jag kunde åka storgatan ut på tvåan innan jag fortsatte med trean! )

Har ni hittat balansläget? (Riktlinje) När jag hittade balanspunkten så såg jag inte ett skit framåt utan fick hänga mig ut på sidan å kika!

........så jag ställde mig upp! What e feeling.... nu såg man ju vägen! :tummenupp


Tat lungt!

Jag e fortfarande kass och kör omkring på en 650cc offroad så tag mina tips med ett par*10 nypor salt!
 
Absolut.. har ändå kört närmre 600mil med den :tummenupp

Det känns inte "farligt" om man nu får säga så utan det är bara att hitta balansen så den stannar uppe när jag slår av på gasen som ska nötas in nu!

Nu var de fint väder idag ju. Blev de någon repa då?
 
Mitt tips ...

Full Throttle N Slipping The Clutch Uiiilii :) :tummenupp


Sen att man likt jägaren får vakta avtryckaren/bakbromsen.... kan ju vara viktigt att understryka!

Seriöst!

Försökt att lära er få upp den med högerfoten på bakbakbromsarn!

Det har räddat många med mig!

:mattias Lär er balansera längre sträckor på lägre växlar!
(Jag såg till att jag kunde åka storgatan ut på tvåan innan jag fortsatte med trean! )

Har ni hittat balansläget? (Riktlinje) När jag hittade balanspunkten så såg jag inte ett skit framåt utan fick hänga mig ut på sidan å kika!

........så jag ställde mig upp! What e feeling.... nu såg man ju vägen! :tummenupp


Tat lungt!

Jag e fortfarande kass och kör omkring på en 650cc offroad så tag mina tips med ett par*10 nypor salt!

gott med balansläge, tips för att se vart man åker är att titta genom kåpan, bara att följa gaffelbenet på valfri sida, inte optimalt men ligger man högt kan det va bra :D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top