Köra bakhjul!

Ska testa det där, med att bara ge gas och skippa kopplingen.

Men det känns inte som någon höjdare att dra upp den vid 8000-9000 varv, för varvstoppet går in vid 10000 och då lär den gå rakt ner i gatan igen.

Skulle för övrigt nog få hjärtattack om jag fick upp den i näshöjd sådär med en gång. :D Hur lätt är det att slå runt? För jag antar att den inte bara sådär bestämmer sig för att stanna vid balanspunkten, bara för att det är det jag helst önskar, ifall den (det vill säga jag) fortfarande accelererar när jag nått näsan?


Jag har fått lära mig att när det VERKLIGEN känns läskigt så har du ett par varv kvar bakåt innan du gör en sköldpadda...

Håller än så länge med om resten. Jag klarar med gas men kopplingen vågar jag inte än. Men nästa sommar så...
 
jag lärde mig igenom att kolla på en film på youtube och där lärde dom att man ska koppla upp den.jag ahr klarat av att köra 3 meter på backhjulet och då testade jag bara fyra gånger.när man väll ha lärt sig så är det inte så svårt..jag ska fixa krashpuckar i skolan och sen ska jag testar mer och träna mer på att köra på . mitt mål är att kunna köra en bra bit på backhjulet som t.ex 500 meter stående på hojen hade inte varit helt fel..
 
Att få upp en gixxer 750 på bakhjulet är inte svårt, inte en xt600 heller, inte en gpz400s heller, inte ens en puch dakota ;) Det som är svårt är att vänja sig vid vad som händer. En del har väldigt lätt för att klara omställningen medan andra måste öva i mängder innan det känns bekvämt med den annorlunda vinkeln.

Hur man lär sig att köra på bakhjulet är individuellt och kan kopplas direkt till ovan nämnda problematik - att vänja sig vid vad som händer. Bara en sån enkel sak som att börja fippla med kopplingen under acceleration är ett stort steg för en del.

Konkreta tips!? Hm... 1. Det är lättare att experimentera i uppförslut eftersom du då lurar dig själv att tro att du inte är så högt upp. (eftersom omgivningen har en annan vinkel...) 2. Kopplingen kan givetvis ta stryk i längden, även växellådan, men om man tänker efter före (!) så håller bägge två. Det handlar inte om att "smälla" upp hojen på något sätt, snarare att mjukt och kontrollerat "få upp den" till önskad höjd. 3. Pröva med att sitta så rakryggad det går, gärna långt bak på sadeln i början. På så sätt flyttar man tyngdpunkten och det är en stor del av knepet. 4. Som flera redan har skrivit, ett ryck i styret avlastar tyngden tillfälligt och framhjulet har lättare att gå till väders. 5. Det där med att ha en fot på bromsen bör man tänka över innan man gör det. Om man blir rädd och trycker till hårt så kan det resultera i alla möjliga otrevligheter (packboxar, lackskador på framskärm osv.) Har man riktig otur kan styrhalvor/gaffelben ge med sig och har man då för hög fart så... ! (Foten på bromsen har man när man KAN köra på bakhjulet och till exempel behöver växla eller hålla ner farten. I övrigt duger gasen utmärkt, på de flesta hojar, till att reglera wheelien's höjd.)

Jag äger i skrivande stund en Kawa 636a och den går lätt att gasa upp på både 1:an och 2:an. 3:an är svårare och man måste använda koppling men det går.

Mvh Hellmoppers
 
koppla eller gasa?
kan man så kan man oavsett teknik jag trodde inte jag kunde annat än kaninskutt tills jag prova använda kopplingen.
då kunde jag kanska snart lära mig koppla upp vid 4500 varv o hitta balans med gas o mjuk broms då har jag rejält effekt register kvar och köra på o det underlättar ju långa whelies när man har kass balans som jag
lycka till och träna på men app app håll er på tomma gator:)
 
Tog några tomma bakgator hem efter jag storhandlat och packat ner allt i ryggsäcken. Tanken var att ryggsäcken skulle ge mig än mer bakvikt så jag kanske skulle lyckas. Flyttade mig längre bak, satte mig rakt upp, gasade på ordentligt och ryckte, men inget hände. Lika lönlöst var det med kopplingen. Hmmm... Är kanske lite för feg, eller något ditåt. Får nog prova vidare. Någon gång ska det väl gå vägen... :)
 
Tog några tomma bakgator hem efter jag storhandlat och packat ner allt i ryggsäcken. Tanken var att ryggsäcken skulle ge mig än mer bakvikt så jag kanske skulle lyckas. Flyttade mig längre bak, satte mig rakt upp, gasade på ordentligt och ryckte, men inget hände. Lika lönlöst var det med kopplingen. Hmmm... Är kanske lite för feg, eller något ditåt. Får nog prova vidare. Någon gång ska det väl gå vägen... :)

Prova att göra allt i en enda rörelse....luta bakåt , ryck i styret o påslag samtidigt som framgaffeln är på uppväg från att ha blivit komprimerad.... När du väl har kommit på knepet , så är det hur enkelt som helst..:)
 
Prova att göra allt i en enda rörelse....luta bakåt , ryck i styret o påslag samtidigt som framgaffeln är på uppväg från att ha blivit komprimerad.... När du väl har kommit på knepet , så är det hur enkelt som helst..:)

Fan han är väl kille, du kan inte säga att han ska göra ens två saker samtidigt. hade du sagt det där till mig innan jag skaffade hoj så hade jag sålt den innan jag köpt den.

:hoppskrat
 

Ja, ja... Du har säkert stödhjul du Photoshopat bort på din avatar. :D


(Men för att vara seriös så verkar det just nu helt overkligt för mig, det du gör på avataren, när jag inte ens lyckas få upp den tre millimeter ovanför asfalten. :) Ska ut och köra lite i morgon och göra nya försök.)
 
Så ja pojkar jag skall försöka bibehålla värdigheten i denna tråd och visa hur en powerwheelie kan se ut :arsele

:tummenupp
Ps jag är ny på detta och tycker mig ändå kunna kontrollera gasa - släpp -gasa metoden nu men till våren ge jag mig på kopplingen :yoparty
 

Bifogat

  • Tomaszwheeeeeeelie.JPG
    Tomaszwheeeeeeelie.JPG
    127.6 KB · Visningar: 291
Köra bakhjul

Testa det här .Åk ca 150-170kmh på 4ansväxel ge sen full gas.
Det funkar iallafall på min hoj,1100R Turbo: yoparty
:tummenupp
 
Kanske lite OT, men jag undrar hur ni gör när ni växlar på bakhjulet?
Jag har sett att en del crossväxlar(bara dunkar i nästa växel) medans andra kopplar ur o växlar, som man gör med två hjul i marken.
Såg en "How to wheelie"-film med en Drz 400 på youtube där han säger att man inte ska använda kopplingen mer än till att dra upp hojen:confused: :va
Själv kör jag med koppling, vill ju inte döda min stackars dt..:pannkyss
Så till frågan:
Nån som vet varför man inte ska koppla?
 
Last edited:
Kanske lite OT, men jag undrar hur ni gör när ni växlar på bakhjulet?
Jag har sett att en del crossväxlar(bara dunkar i nästa växel) medans andra kopplar ur o växlar, som man gör med två hjul i marken.
Såg en "How to wheelie"-film med en Drz 400 på youtube där han säger att man inte ska använda kopplingen mer än till att dra upp hojen:confused: :va
Själv kör jag med koppling, vill ju inte döda min stackars dt..:pannkyss
Så till frågan:
Nån som vet varför man inte ska koppla?
en DTR dödar du inte i första taget.
jag använder kopplingen. eller i början gjorde jag inte det, fast då hoppade växel ut när ja la i 3:an och jag fick ont i i kulorna....
 
En bra film som ja vet är Wheelies For Dummies om man vill ha bra tipps på bakhjuls-åkning o hur man bland annat växlar på bakhjulet, sen självklart en hel del andra stunt som kan vara kul att kunna. Lycka till, till er som tränar på att åka bakhjul :)
 
Den dagen då du KAN åka på bakhjulet, så kommer du att skratta åt dej själv och tänka -"Fan va enkelt det är, hur fan kunde jag banga för det så länge som jag gjort".

Själv åker jag med koppling, rusar motorn en aning och dumpar kopplingen relativt mjukt, samtidigt som jag drar i styret tillsammans med returkraften från min komprimerade framgaffel. Hur enkelt som helst. Nu vill jag lära mej att åka på det andra hjulet också...framåt. =D
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top