Var ligger pengarna??

Därtill tillverkas ju HD i ett land med högre löneläge.

/J

Nä, herr Karlsson. Många tveksamheter hittade jag i dina många och lååånga inlägg. Men ett fel som jag är tvärsäker på måste jag kommentera, och det är lönenivån. Sverige har ett av världens högsta lägstanivåer, faktiskt nästan DUBBELT så hög mot jänkarnas (Sverige-12.600 sek, jänkarna knappa 7.000 sek). Och tro inte att man tjänar mer än någon annan, bara för att man står i en HD-fabrik och skruvar in samma skruv i samma hål dag ut och dag in. Förmodligen är man en invandrad mexare som tiggde och bad om att få arbeta.

Nä, herr Karlsson. Många tveksamheter hittade jag i dina många och lååånga inlägg. Men ett fel som jag är tvärsäker på måste jag kommentera, och det är lönenivån. Sverige har ett av världens högsta lägstanivåer, faktiskt nästan DUBBELT så hög mot jänkarnas (Sverige-12.600 sek, jänkarna knappa 7.000 sek). Och tro inte att man tjänar mer än någon annan, bara för att man står i en HD-fabrik och skruvar in samma skruv i samma hål dag ut och dag in. Förmodligen är man en invandrad mexare som tiggde och bad om att få arbeta.

Han jämförde nog mot Japan, eller hur många custom-motorcykelmärken tillverkas i Sverige?

"some say tomato, some say tomeijto"
Smaken som baken.....evighetsdiskussion....
spelar roll vad andra åker....bry er om vad ni åker själva istället

Du måste sakna DDR:pannkyss

Du verkar inte uppskatta att det fins produkter i olika prislägen.
HD är inte bara en hoj. De säljer mcket på känslan. Tänk så duktiga de varit på att marknadsföra sin produkt.- från att varit en rockers-hoj till att vara attraktiva hos en köpstark kundgrupp. Titta på B&O. Om jag inte minns helt fel så står det Hitachi på mycket om du tar bort skalet. Det har också lyckats differentierat sig på marknaden, hittat sin nisch.

arför kostar min BR 10 ggr mer i Stockholm? Givetvis efterfrågan. HD kan hålla efterfrågan på en hög nivå priset till trots.

Till skilnad mot DDR så har vi ju många valmöjligheter när det gäller bl a fordon.
Chilla mannen:tummenupp
Ta de inte så j-a allvarligt.
Nu blev de väl fort men fel ändå?:pannkyss

Var tusan fick du DDR ifrån? B&O o Hitachi, BR i Sthlm...hmmm sniffat på
rödvinskorken kanske??:D

Klart man får lägga sina surt förvärvade på vad man vill.....Men jag får tycka vad jag vill om objekten.
Jag har mycket goda vänner som kör HD...har själv gjort det i 12 år!!
Tycker dock deras att hojar suger...baserat på viss egen erfarenhet.

Tråkar dom närhelst jag får chansen (å dom tråkar mig). Det har dock inte
ett skvatt med personerna att göra, vi är polare ändå.

Rock on...

Han jämförde nog mot Japan, eller hur många custom-motorcykelmärken tillverkas i Sverige?

Säljs de inte Sverige? Lönerna har även inverkan på nyförsäljningspriserna. För den delen så har japan betydligt högre lön än USA.

Säljs de inte Sverige? Lönerna har även inverkan på nyförsäljningspriserna. För den delen så har japan betydligt högre lön än USA.

Jo, dom säljs här, och priset här styrs av hur dyra dom är att tillverka, vilket påverkas av lönerna i landet dom tillverkas.

Jag vet inte om du har kollat snittlönerna på en japansk fabriksarbetare jämfört med en amerikansk, jag har inte gjort det, men jag har väldigt svårt för att tro att folket på fabriksgolvet har högre löner i japan.

Men tror du att jag jämförde lönerna med Sverige? :va

Jo, dom säljs här, och priset här styrs av hur dyra dom är att tillverka, vilket påverkas av lönerna i landet dom tillverkas.

Jag vet inte om du har kollat snittlönerna på en japansk fabriksarbetare jämfört med en amerikansk, jag har inte gjort det, men jag har väldigt svårt för att tro att folket på fabriksgolvet har högre löner i japan.

Tack, du hade visst redan tagit tag i det där. Jag såg ditt inlägg efter att jag skrev till penhammaren.

Last edited:
""Va fan,, ,,, jag tror du är en luring som håller på att provoserar""

Klart ja e en luring :tungan

Och det här med 5 års garanti jag fick me när ja köpte min hoj:tummenupp
tänk va pengar ja kommer spara på att serva den själv med hjälp av
vårt favoföretag biltema:yoparty

mattias

Folk här har verkligen helt galna fördomar mot HDfolk i allmänhet märker jag.

Farsgubben är inbiten HDnisse (han heter Nisse också :D) och har så varit sen 70talet. Han startade även HDCS som idag är en "ganska" stor klubb... Det bevisar ju helt klart att det finns folk som uppskattar detta märke, oavsett vad "förståsigpåarna" på SH pratar om :fakta

Han och morsan har tourat runt i europa i x antal 1000 mil och endast råkat ut för haveri en gång (slutet på 70talet) så att det är sopig kvalité köper jag inte.
Dem är heller inte insnöade till den grad att dem inte uppskattar andra märken/typer av hojar. Bara det att dem gillar HD mest.

Enda HD modellen som jag själv tycker är rätt ok är nightroden, och den är inte så speciellt klassiskt HD då den är vätskekyld :gnissla

Om jag själv skulle köpa en glidare/custom så skulle jag garanterat köpa en HD och inte någon kopia. Stora kylflänsar för att efterlikna HDs motorer trots vätskekylning... :hihi

alla hd-människor stylar:fakta för kör man originalhåådee är man en mes:hihi typ som carola:mattias

precis:tummenupp :gnissla

sen så kostar den där felkonstruktionen som ger det speciella motorljudet en satans massa:hihi

Precis, men man slipper våndan när gängorna blir sallad när man drar kamöverfallan för andra gången sedan fabrik i en vanlig Suzuki gixxertopp trots momentnyckel och korrekt moment. Överfall gjorda för att dras en gång, kanske två.

Man slipper även våndan av att behöva kasta en topp man lagt ned omfattande portningsarbeten och ventiljobb på bara för att den är slut i lyftarhusen eller kamlagren eller fått en spricka mellan ventilerna. En sån sak på en japansk radfyretopp och tom erfarna trimmare kastar toppen och sätter sig och gör om hela ventil- och portningsjobbet, vilket är ett stort jobb på en 16-ventilstopp. Å andra sidan hittar man ofta en beggad topp i nyskick från en krashad sporthoj för ett par tusenlappar max. Till HD slängs sällan toppar men är åas dyrare. Det är en helt annan filosofi, men tryggare att lägga ned mycket pengar och jobb på.

På en HD kan man vidare ta ut kammar och lyftare utan att lyfta topparna eller ens ta motorn ur ramen, jag kan även ta ut växellådan utan att ta motorn ur ramen. Rullyftare, lösa lyftarhus osv. Det är bara veven som är fånge mellan blockhalvorna som fodrar motorlyft för att få ut. Som sagt, gillar man det så finns det bara ett hojmärke som är byggt så nuförtiden. Inga av de japanska HD-motorerna är byggda på tillnärmelsevis samma sätt, utom möjligtvis en.

Gillar man det inte så är det ju helt onödigt och dumt att köpa en HD tycker jag, och dyrt. :näsblod Men bevisligen finns de ju de som köper HD för märket, som gaddar in HD på kroppen mm. Det är ju inte riktigt min påse... Men det är ju fascinerande att det finns ett varumärke som är så starkt att folk tatuerar in det på kroppen utan att få betalt. :3freak Ska man spänna utanför gymmet kan jag tycka att det skull gå lika bra med en Triumph Rocket om man ändå inte är intresserad av hur en motor är byggd :hihi

Last edited:
Finns ju dårar som är med i volvoklubben och har tatuerat in volvo samt loggan :rofl
Då hade jag tusen gånger hellre tatuerat in valfritt MCmärke :)

:hihi Sant. Men nu har jag satt klockan och tar tiden innan någon länkar in en bild på någon ung vildhjärna som gaddat "Yamaha" över hela ryggen eller nåt liknande! :D

Det är samma dragning som ligger bakom passionen för min skötbåt i ek med sin originaltändkulemotor, vilka jag båda har renoverat i detalj.

Båt och motor är nu 58 år, vi blir omkörda av tupperwarebåtar i plast med engångsutombordare man slänger när de lägger av, men vad gör det!
Tre TV-reportage, två tidningsreportage bara om den båten sedan jag skaffade henne. Jag har blivit bjuden 1.5 milj för henne som bäst och jag handlade henne för 37 kkr. :näsblod. Ett sjukt intresse jag aldrig hade förväntat mig. För 3 ton ek och en 850-kilos flinstone-juggernaut till motor!

Lite finbilder från årets båtmässa kanske?

Båtmässan 2008
Tyvärr missade jag när dom körde tändkulan inomhus så det har jag inga bilder på.

Ja jag vet att det är off topic men Jörgen tycker dom är fina!

Finns ju dårar som är med i volvoklubben och har tatuerat in volvo samt loggan :rofl
Då hade jag tusen gånger hellre tatuerat in valfritt MCmärke :)

Vafan, ge mig inga ideér här nu, jag har ju en valfri gratistatuering innestående hos en lokal tatuerare...

Ett stort fett rött suzuki S skulle inte direkt pryda min blekfeta lekamen, dock skulle det reta min bror till vansinne. :D

Vafan, ge mig inga ideér här nu, jag har ju en valfri gratistatuering innestående hos en lokal tatuerare...

Ett stort fett rött suzuki S skulle inte direkt pryda min blekfeta lekamen, dock skulle det reta min bror till vansinne. :D

"Sugikuki" på spenen kanske? :brynad

Lite finbilder från årets båtmässa kanske?

Båtmässan 2008
Tyvärr missade jag när dom körde tändkulan inomhus så det har jag inga bilder på.

Ja jag vet att det är off topic men Jörgen tycker dom är fina!

Aah de var fina! Gillade pine-däcket på snipan. Men båtmässan för mig är den i Älvsjö, den har inte varit än, jag vart orolig där! ;)

Last edited:
:hihi Sant. Men nu har jag satt klockan och tar tiden innan någon länkar in en bild på någon ung vildhjärna som gaddat "Yamaha" över hela ryggen eller nåt liknande! :D

Oooh! gud förbjude, kan vi inte skala ner det till dom tre stämgafflarna-loggon åtminstonde:tungan

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back