Svemo-möte på mässan.

minst 3st tävlingar som "chefs funkis".
Biträdande tävlingsledare dessutom...

En licens löser inte alla problem och är inte en garanti för att arrangemangen blir bra.

Men det ska va en "garanti" mot att träningar genomförs utan rätt antal folk på banan enligt bemanningsplanen.

Så står det 4 posteringar för träningen och det är 3 funkisar på plats så ska den som är tävlingsledare/träningsledare inte tillåta att träningen startas.

Last edited:
Men det ska va en "garanti" mot att träningar genomförs utan rätt antal folk på banan enligt bemanningsplanen.

Så står det 4 posteringar för träningen och det är 3 funkisar på plats så ska den som är tävlingsledare/träningsledare inte tillåta att träningen startas.
Mjo, det kan ju visa sig att det inte är praktiskt genomförbart. Och då är det ett nytt läge.

Jag hoppas verkligen att vi förare kan fortsätta att flagga på tävlingarna, annars kan det bli svårt att få tag på folk.

Jag hoppas verkligen att vi förare kan fortsätta att flagga på tävlingarna, annars kan det bli svårt att få tag på folk.

flagga är inget problem med sånt, än så länge finns inte kravet på att alla funkisar måste ha licens (i nån form), men det lär väl komma....

Mvh Håkan

Biträdande tävlingsledare dessutom...

Kommer precis hem från Tävlingsledareutbildningen i Vrigstad och de tre uppdragen man ska göra enligt kursledaren Jörgen Hafström är någon form av chef-funktionär(depåchef.funktionärschef,osv.) men helst så ville han att man gick sidan om som biträdande tävlingsledare

Kommer precis hem från Tävlingsledareutbildningen i Vrigstad och de tre uppdragen man ska göra enligt kursledaren Jörgen Hafström är någon form av chef-funktionär(depåchef.funktionärschef,osv.) men helst så ville han att man gick sidan om som biträdande tävlingsledare

Men så trevligt att det är ändrat! Jag tror "de gamla" tävlingsledarna kommer höja en aning på ögonbrynen nu...
Att man fram tills förra året var tvungen att gå som biträdande tävlingsledare, men nu när det behövs några till så sänker man kravet.

Vad har "ta hand om depån" med tävlingsledare att göra EGENTLIGEN?
inte så värst, se till att strömmen funkar o att ekipagen parkerar vettigt...
nja... dåligt svemo, sänka krav för att få ut fler tävlingsledare.

Blir det bättre säkerhet genom att sänka kraven på tävlingsledare?
Om jag sett till att folk parkerar vettigt en helg, är jag bra på att vara tävlingsledare då?

ajja... bra genomtänkt, igen...

EDIT: jag har varit besiktningchef på 10++ tävlingar, jag har inte en aning om hur mycket/vad en tävlingsledare gör på tävlingsdag för det... (SM, B-race, STCC/MC) mer än att det är TL som bestämmerr.. typ, eller nåt

Last edited:
Vad har "ta hand om depån" med tävlingsledare att göra EGENTLIGEN?
inte så värst, se till att strömmen funkar o att ekipagen parkerar vettigt...
nja... dåligt svemo, sänka krav för att få ut fler tävlingsledare.

Kan Ligga nåt i kunna även de andra bitarna såsom depåchef osv. för att kunna övergripa den totala organisation vid ett eventuellt uppdrag som tävlingsledare sen är det väl inte någon nyutbildad tävlingsledare som tar på sig att sköta en tävling som första uppdrag eller?

Kan Ligga nåt i kunna även de andra bitarna såsom depåchef osv. för att kunna övergripa den totala organisation vid ett eventuellt uppdrag som tävlingsledare sen är det väl inte någon nyutbildad tävlingsledare som tar på sig att sköta en tävling som första uppdrag eller?

jo, om man varit biträdande tävlingsledare vid 3 tillfällen som det fram tills nu varit krav på så är det inget större problem att vara tävlingsledare...
vore det helt rätt borde kanske en TL vara flaggfunkis, servera mat, funktionärsansvarig, depåchef, sitta i sekretariatet, tidtagning, besiktningschef, grindvakt etc för att veta vad det innebär på de olika posteringarna, då får vi nog vänta några år innan vi har utbildade tävlingsledare dock... (ground up system :D)
Idag har Mr blivandetävlingsledare varit med o sopat banan med sopmaskinen, bockar vi av det i protokollet :)

depåchef har inget med tävlingsledarrollen att göra, det som behövs för en depåchef är en stark stämma och peka med HELA handen vart ekipage ska stå (och en del sunt förnuft).
nja... friskt vågat, knappt hälften vunnet...

//håkan

Fel av mig, SVEMO har INTE ändrat reglerna.

2.2 Verkställande funktionärer
2.2.1 Som verkställande funktionär räknas:
2.2.1.1 Tävlingsledaren
2.2.1.2 Tävlingssekreteraren
2.2.1.3 Maskinbesiktningschefen.
2.2.1.4 Tidtagningschefen.
2.2.1.5 Miljöombud
2.2.1.6 Alla övriga funktionärer som ansvarar för tävlingens genomförande.
Tävlingsledningen består av chefsfunktionärer till en omfattning som bestäms av arrangören med reservation för SVEMO godkännande.

Där har vi funktionerna som räknas till vad som behövs för att man ska godkännas som tävlingsledare. Är man "verkställande" funktionär så räknas det till utbildningen. (direkt ut NT)

Mvh Håkan - som också har skapligt fel ibland

Det viktigaste för en flagg-funktionär är att de kan regelverket. Eftersom regelsektionen på rr-licenskursen och funktionärskursen är samma (DOH!! samma regler) så funkar det.

Sedan finns det en hel del saker som INTE står i reglerna som det är viktigt att lära sig som funktionär. Men det är en helt annan diskussion.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...