Ryker från tanken, hjälp!

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Fick nog av min abstinens idag och skruvade ihop hojen så den gick att starta, lät den pluttra sig varm ordentligt innan jag gasade. Var inga problem och den lät jätte fint (:yoparty :D ).
Problemet uppstod när jag vred av tändningen då pös det till och kom en ljus rökslinga (typ från en tänd cigg i 3 sec) upp underifrån bakre delen av tanken, hua tänkte jag och funderade på om det var en engångsföreteelse, startade igen och inspekterade med lampa, ingen rök, vred av tändningen, det pös och röken kom... HUA!
Lyfte på framdelen av tanken så pump och kontakter syntes och startade igen, gasade lite och vred av, ingen pys ingen rök :va
Vågar inte experimentera mer innan jag fått tips och råd, så hjälp...

Det som har varit bortplockat är all el i bakdelen inkl batteri och tanken.

Ryker det så beror det förmodligen på att höljet på en kabel har smält, vilket du bör kunna se om du granskar kablagen där röken kommer ifrån!

Kan även vara en givare som går varm pga en kortslutning om du har kopplat fel när du har återmonterat kablaget...

Ja, jag funderade på det med.
Hade väck tanken och kollade alla kablar där under jätte noga, kollade kontakter med. Den enda kontakten jag rört därunder är den till pumpen och den går inte koppla fel. Hittar inget fel.

Låter som ett elfel. Kolla ordentligt innan du startar hojen igen. Jag brände en hel kabelstam på en hoj för länge sedan...DYRT :gnissla

Låter som ett elfel. Kolla ordentligt innan du startar hojen igen. Jag brände en hel kabelstam på en hoj för länge sedan...DYRT :gnissla

Hua:gnissla

Det lustiga är att det händer enbart när tändningen vreds av, om det nu är kortis som jag missat då borde det väl ryka hela tiden?

Jag vet inte hur en R1 (om det nu är den har på avataren som är problemet, eller är det kawan) är konstruerad men du borde kunna "fälla" upp tanken och då borde du se var röken kommer ifrån?!?!?!

Hur lång tid har du motorn igång innan du slår av?

Last edited:
Det är R1:an det gäller.

Jag hade tanken "uppfälld" tredje gången och då kom ingen rök och inget pys heller. Första gången var motorn igång ca 20 min, andra och tredje ca 30 sec.
Ska forska mer imorgon.

Hade bort tank och luftburk och inspekterade alla sladdar och kontakter runt områder där röken kom ifrån, men allt ser helt nytt å frächt ut (den har bara gått 900mil). Satt dit allt igen efter jag bytt vänster ljusomkopplare och shokereglage (OT), startade och lät den gå varm med tanken uppfälld och vred av, ingen rök.
Vågar jag testa med tanken nere och riskera kortis, eller kan det va nått annat?

Nästan samma hände på min hoj, fast det började ryka när den var igång. Laddningsregulatorn sitter precis bakom tanken på min och när den blev för varm pga kortis i den så började det ryka. Känn på alla grejor så inget blir överdrivet varmt.

Hade jag vart du så hade jag tagit ut de mesta av bensinen från tanken för säkerhetsskull. Hoppas du redan gjort de.

tom tank

:yoparty
Hade jag vart du så hade jag tagit ut de mesta av bensinen från tanken för säkerhetsskull. Hoppas du redan gjort de.

Tänk på att tom tank innehåller mera lättantändlig gas än en halvfull...
ta bort tanken istället o fixa soppa via en flaska med låång slang...

Kan inte vevhusventilationen spottat ur sig lite varm olja då? Kan ju ryka när den ploppar upp i luftburken, om nu ventilationen leds dit på din hoj.

Hade bort tank och luftburk och inspekterade alla sladdar och kontakter runt områder där röken kom ifrån, men allt ser helt nytt å frächt ut (den har bara gått 900mil). Satt dit allt igen efter jag bytt vänster ljusomkopplare och shokereglage (OT), startade och lät den gå varm med tanken uppfälld och vred av, ingen rök.
Vågar jag testa med tanken nere och riskera kortis, eller kan det va nått annat?

Det kan inte vara gas/avgaser från insuget som går bakvägen precis när du har stängt av hojjen?

Hur har det gått!?
Har inte vågat prova mer :gnissla
Tack för att du frågade :)

Nästan samma hände på min hoj, fast det började ryka när den var igång. Laddningsregulatorn sitter precis bakom tanken på min och när den blev för varm pga kortis i den så började det ryka. Känn på alla grejor så inget blir överdrivet varmt.
Regulatorn sitter under baksits, kände på grejerna under tanken när jag letade efter kortis eller brända kablar, men hittade inget överhettat.

Det är inte bensinen som är farlig, det är ångorna. Men tack för omtanken :)

Kan inte vevhusventilationen spottat ur sig lite varm olja då? Kan ju ryka när den ploppar upp i luftburken, om nu ventilationen leds dit på din hoj.

Det kan inte vara gas/avgaser från insuget som går bakvägen precis när du har stängt av hojjen?

Det var två riktigt bra frågor, har funderat lite på det nu och kom att tänka på kondens i oljan eller nått efter stillestånd under en tid, eftersom luftburken slutar ventilera när man vrider av och då kanske överflödet av ånga pyser ut, kanske?
För det luktar ju inte riktigt brännt.
Tack! :)

Har tömt den på olja nu och ska fylla på ny imorgon, återkommer med resultat.
Tack alla! :tuttar

Plockade ner kopplingen med för en status check när jag ändå hade ur oljan och upptäckte ett par vattendroppar, efter analys (läs: smakprov) pustade jag ut då det var rent vatten utan glycol. Alltså var det kondensvatten för att den har stått länge.
Troligtvis var det det som förångades och pös ut ur vevhus ventilationen, phev...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år