Nu driver jag AB vilket är väldigt annorlunda mot att driva ett litet HB eller så.
Det jag är mest trött på (förutom själva skattesatserna) är skatteverket och alla deras regler och framförallt straffsatser. Jag blir, på fullaste alvar, nervös som fan varje gång det kommer ett brev från skattemyndigheten i brevlådan. Även fast jag vet att jag har rent mjöl i påsen. Bara det faktum att om skattemyndigheten tror att de hittat något så är du skyldig tills du bevisat motsatsen. De kan när som helst göra nerslag på vad som helst (och de gör det också) Man skall hålla sig från att ha bilar osv genom företaget så långt det går. Jag missade en gång att skriva på ett papper på ETT av sex ställen. Det kostade mig 10k. Jag blev tvångsskriven på annan ort för att jag "jobbade för mycket där", osv, osv.. När fy fan. Jag kan räkna exempel hur länge som helst. Usch!
I USA är det också en massa regler så klart. Men det är inte alls samma. Jag kan inte svara exakt på hur det är iom att jag håller på att sätta mig in i det nu. Men IRS verkar iaf mycket proffsigare och vänligare då det grövsta brottet mot lagen i USA inte är att underlåta betala skatt.
Okej...då har jag iaf fått en uppfattning om dem största skillnaderna. Klart det är skillnad på AB och egen firma...det vore väl fan annars.
Bilar vet jag är ett gissel att ha genom företaget. Därför kommer jag i slutändan att köra min egen för att slippa problematiken.
Visst, det är kasst på sitt sätt, men what-a-heck....
Hoppas du lyckas i staterna med ditt.
(Vad är det för typ av branch? Om man får vara nyfiken?)