Egna företagare på SH?

Nu driver jag AB vilket är väldigt annorlunda mot att driva ett litet HB eller så.

Det jag är mest trött på (förutom själva skattesatserna) är skatteverket och alla deras regler och framförallt straffsatser. Jag blir, på fullaste alvar, nervös som fan varje gång det kommer ett brev från skattemyndigheten i brevlådan. Även fast jag vet att jag har rent mjöl i påsen. Bara det faktum att om skattemyndigheten tror att de hittat något så är du skyldig tills du bevisat motsatsen. De kan när som helst göra nerslag på vad som helst (och de gör det också) Man skall hålla sig från att ha bilar osv genom företaget så långt det går. Jag missade en gång att skriva på ett papper på ETT av sex ställen. Det kostade mig 10k. Jag blev tvångsskriven på annan ort för att jag "jobbade för mycket där", osv, osv.. När fy fan. Jag kan räkna exempel hur länge som helst. Usch!

I USA är det också en massa regler så klart. Men det är inte alls samma. Jag kan inte svara exakt på hur det är iom att jag håller på att sätta mig in i det nu. Men IRS verkar iaf mycket proffsigare och vänligare då det grövsta brottet mot lagen i USA inte är att underlåta betala skatt.

Okej...då har jag iaf fått en uppfattning om dem största skillnaderna. Klart det är skillnad på AB och egen firma...det vore väl fan annars.

Bilar vet jag är ett gissel att ha genom företaget. Därför kommer jag i slutändan att köra min egen för att slippa problematiken.
Visst, det är kasst på sitt sätt, men what-a-heck....

Hoppas du lyckas i staterna med ditt. :)
(Vad är det för typ av branch? Om man får vara nyfiken?)

Nja, jag kommer att köra eget inom kort. Främsta anledningen är friheten och tillfredställelsen att göra något för egen maskin åt sig själv. Är trött på att låta andra tjäna pengar på mitt arbete. Man är ju halv livegen. Sen att det ju även finns en upside om det skulle gå bra är givetvis också kul.

Nja, visst finns det fördelar som du skriver men "halvt livegen"! Som egenföretagare är du, enligt min mening och erfarenhet, helt livegen.

Jag menar att dina kunder styr, ber dom om en sak så är det bara att göra det eller ev tappa kunden. Det är den hårda verkligheten.

Men har du inte provat så vet du ju inte. Iallafall, lycka till.

Ja det är ju skönt att slippa det första eländet och allt pappers-elände.

Mitt företagande har hitills enbart hållits till sverige och däri ligger ju mina negativa erfarenheter med svenska myndigheter osv. Själva företagandet i sig älskar jag. Nu håller jag på att starta upp ett bolag i US så mina problem håller på att bli icke-problem.

Jag ser att du också är i US så du behöver ju inte heller bry dig om svenska myndigheter. Eller är erat företag här i Sverige?

Ja, men det är ju iofs också en viktig lära. Men jag har fått se hur han har gjort hela min uppväxt. Är inne på åttonde företaget nu, alla tidigare har sålts med vinst. Så det ger ju en lite press på sig att inte misslyckas.

Svenska myndigheter är en snigel på ögat, villket min far fått känna på ett antal gånger. Därför ligger de företag han har igång nu (3) i Lettland. Myndigheterna där är väldigt bra att ha och göra med. Även om allt tar dubbel så lång tid att göra.

Det är även svårt att hitta människor att lita på där, men har kanon revisorer och jurister så det kan inte bli bättre.

Kommer starta upp en filial i US. För att sedan sköta mina uppgifter därifrån. När internet finns, kan det knappt bli smidigare. Minns hur min far skötte sitt företag i Gambia per telefon när han var hemma. Det var inte alltid så lätt, men det funkade. :tummenupp

Okej...då har jag iaf fått en uppfattning om dem största skillnaderna. Klart det är skillnad på AB och egen firma...det vore väl fan annars.

Bilar vet jag är ett gissel att ha genom företaget. Därför kommer jag i slutändan att köra min egen för att slippa problematiken.

Hoppas du lyckas i staterna med ditt. :)
(Vad är det för typ av branch? Om man får vara nyfiken?)

Jag har lite grejer på lut. Men till att börja med så kommer jag att köra konsulting, bara.

Ja, men det är ju iofs också en viktig lära. Men jag har fått se hur han har gjort hela min uppväxt. Är inne på åttonde företaget nu, alla tidigare har sålts med vinst. Så det ger ju en lite press på sig att inte misslyckas.

Svenska myndigheter är en snigel på ögat, villket min far fått känna på ett antal gånger. Därför ligger de företag han har igång nu (3) i Lettland. Myndigheterna där är väldigt bra att ha och göra med. Även om allt tar dubbel så lång tid att göra.

Det är även svårt att hitta människor att lita på där, men har kanon revisorer och jurister så det kan inte bli bättre.

Kommer starta upp en filial i US. För att sedan sköta mina uppgifter därifrån. När internet finns, kan det knappt bli smidigare. Minns hur min far skötte sitt företag i Gambia per telefon när han var hemma. Det var inte alltid så lätt, men det funkade. :tummenupp

Aha.. Men ni har ingen verksamhet i US då?

Min polare sålde bort allt han hade i Sverige för att flytta till Lettland med. Och nu håller jag på att sälja bort allt jag har..

Bra för sverige att de kreativa och de som drar in lite deg till stadskassan lämnar landet. :arsele

Last edited:

Har kört mitt AB i 5 år nu och alltid lagt pappersarbetet på andra. Varför sitta timme efter timme orolig om jag gör rätt eller fel när andra kan göra det enkelt och oftast har kunskaperna att göra det mycket bättre?

Mitt råd är således: ha en bra och pålitligt bokförare samt revisor så är hälften vunnet.

Ja, förutom att gå hemma och vara lyxhustru har jag då förmånen att kunna köra eget med min "hobby". Jobbar mestadels hemifrån, när, var och hur jag vill. Stor fördel när man har familj som man vill ägna tiden med. Visst är det tryggt med en fast anställning där du vet att lönen rullar in varje månad men för mig så överväger ändå fördelarna. Fast jag hade nog aldrig vågat om inte min man hade stöttat och uppmuntrat mig att köra igång.

Aha.. Men ni har ingen verksamhet i US då?

Min polare sålde bort allt han hade i Sverige för att flytta till Lettland med. Och nu håller jag på att sälja bort allt jag har..

Bra för sverige att de kreativa och de som drar in lite deg till stadskassan lämnar landet. :arsele

Lettland är ett bekvämt land att leva i, även om det inte låter så. Dock härstammar min far därifrån. Det gör ju en hel del.

Nej, än så länge har vi ingen verksamhet där. Men som sagt, jag kommer starta en filial där och även ta med konceptet och se om det kanske går köra samma verksamhet där.

Jag har ingen erfarenhet när det gäller företagande i US. Men, jag hoppas när det blir aktuellt att du kanske kan svara på frågor som uppkommer?

Är ju alltid lättare när man har någon att fråga. :)

Har kört mitt AB i 5 år nu och alltid lagt pappersarbetet på andra. Varför sitta timme efter timme orolig om jag gör rätt eller fel när andra kan göra det enkelt och oftast har kunskaperna att göra det mycket bättre?

Mitt råd är således: ha en bra och pålitligt bokförare samt revisor så är hälften vunnet.

Det har ju jag också tänkt göra och en mer pålitlig bokförare än mor min finns inte. :hihi
Revisorn är det ju däremot värre med.....

Absolut. Det är det enda rätta.

Lettland är ett bekvämt land att leva i, även om det inte låter så. Dock härstammar min far därifrån. Det gör ju en hel del.

Nej, än så länge har vi ingen verksamhet där. Men som sagt, jag kommer starta en filial där och även ta med konceptet och se om det kanske går köra samma verksamhet där.

Jag har ingen erfarenhet när det gäller företagande i US. Men, jag hoppas när det blir aktuellt att du kanske kan svara på frågor som uppkommer?

Är ju alltid lättare när man har någon att fråga. :)

Absolut. Visst kan vi försöka hjälpas åt! Jag kan långt ifrån allt men jag har advokat på plats och har ju trots allt varit där och undersökt i drygt två års tid så lite koll har man ju.

Det har ju jag också tänkt göra och en mer pålitlig bokförare än mor min finns inte. :hihi
Revisorn är det ju däremot värre med.....

Du behöver ingen revisor för ett HB

Last edited:
Du behöver ingen revisor för ett HB

Nä, jag vet. Sen är det inget HB heller utan enskild firma. Behövs ingen revisor där heller men det revisorn kan...det kan inte jag. Han/hon kan hitta små saker som inte jag hade hittat som gör att intäkter m.m. blir lite lite lite högre. T.ex dra av för ditt o datt. Sånt en vanlig lekman inte hade tänkt på....i början.

Sen är det nog lite smidigare att pröjsa den lilla summan det kommer att kosta för att verifiera den lilla bokföringen min firma kommer att ha, för att slippa sitta vaken hela nätterna.

EDIT: Eller jag är fel på det? :va

Nä, jag vet. Sen är det inget HB heller utan enskild firma. Behövs ingen revisor där heller men det revisorn kan...det kan inte jag. Han/hon kan hitta små saker som inte jag hade hittat som gör att intäkter m.m. blir lite lite lite högre. T.ex dra av för ditt o datt. Sånt en vanlig lekman inte hade tänkt på....i början.

Sen är det nog lite smidigare att pröjsa den lilla summan det kommer att kosta för att verifiera den lilla bokföringen min firma kommer att ha, för att slippa sitta vaken hela nätterna.

EDIT: Eller jag är fel på det? :va

Revisor kostar fläsk. Iaf en bra. Det du behöver är en redovisningskonsult. De kostar också en del men de är betydligt billigare.

Har varit egenföretagare sen höger-vänster-om på centralstationen -92.
Har gått på massor med minor. Vissa måste man göra själv men om jag skulle ge ett första råd så blir det:

Skaffa en mentor!

Sen det där med investerare... det är samma sak som att ha en chef över sig som käkat speed. Ge dig inte in i det om du inte absolut måste och vet vad du håller på med.

Skriv ALLTID kompanjonsavtal INNAN ni börjar. När det kommer till pengar så visar alla sitt rätta ansikte... från första kronan.

Kör hårt och lycka till!

Revisor kostar fläsk. Iaf en bra. Det du behöver är en redovisningskonsult. De kostar också en del men de är betydligt billigare.

Tror att man kan låta redovisningskonsulten fixa och trixa med bokföringen och sen lägger en revisor sista handen på det hela för att göra det hela giltigt. Men min redovisningskonsult sa att en revisor kostar ungefär 10.000/år. Skulle tro att han menade att han skulle sköta bokföringen och revisorn göra bokslut.

Inom vilken branch ska ni starta firman?

Det blir ett Aktiebolag?

Yepp, det blir ett AB :D

Har varit egenföretagare sen höger-vänster-om på centralstationen -92.
Har gått på massor med minor. Vissa måste man göra själv men om jag skulle ge ett första råd så blir det:

Skaffa en mentor!

Sen det där med investerare... det är samma sak som att ha en chef över sig som käkat speed. Ge dig inte in i det om du inte absolut måste och vet vad du håller på med.

Skriv ALLTID kompanjonsavtal INNAN ni börjar. När det kommer till pengar så visar alla sitt rätta ansikte... från första kronan.

Kör hårt och lycka till!

Kompanjonsavtal är nästan riggat. Vi har redan tillfrågat en del kunnigt folk om att sitta i styrelsen, så vi hoppas på att få mentorskapet därifrån.

Last edited:
Tror att man kan låta redovisningskonsulten fixa och trixa med bokföringen och sen lägger en revisor sista handen på det hela för att göra det hela giltigt. Men min redovisningskonsult sa att en revisor kostar ungefär 10.000/år. Skulle tro att han menade att han skulle sköta bokföringen och revisorn göra bokslut.

Precis. Men det är ju bara för AB det behövs en revisor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg