Egna företagare på SH?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har vi några här? Vad gör ni?
Hur upplever ni skillnaden att vara egen kontra anställd?
Är det egna företagandet något att rekommendera?

Jag upplever båda och kan säga att det är bättre att vara anställd big time.

Nä, men känner flera och de flesta verkar få slita mer för mindre pengar.
Det är ju förvisso en omöjlig fråga att svara på om man inte vet vad frågan gäller, om du idag är jurist och tjänar 150' i månaden så skulle jag inte rekommendera att bli rörmokare men om du idag är rörmokare med juristexamen så tror jag visst du borde starta eget. ;)

Nä, men känner flera och de flesta verkar få slita mer för mindre pengar.
Det är ju förvisso en omöjlig fråga att svara på om man inte vet vad frågan gäller, om du idag är jurist och tjänar 150' i månaden så skulle jag inte rekommendera att bli rörmokare men om du idag är rörmokare med juristexamen så tror jag visst du borde starta eget. ;)

Nja, jag kommer att köra eget inom kort. Främsta anledningen är friheten och tillfredställelsen att göra något för egen maskin åt sig själv. Är trött på att låta andra tjäna pengar på mitt arbete. Man är ju halv livegen. Sen att det ju även finns en upside om det skulle gå bra är givetvis också kul.

Nja, jag kommer att köra eget inom kort. Främsta anledningen är friheten och tillfredställelsen att göra något för egen maskin åt sig själv. Är trött på att låta andra tjäna pengar på mitt arbete. Man är ju halv livegen. Sen att det ju även finns en upside om det skulle gå bra är givetvis också kul.

Du bytte ju nyss jobb och då var det väl av samma anledning, är det 30-årskris? Köp en kamphund istället. :D

Vad ska du göra för nytta då?

Jag tycker i alla fall det verkar drygt att vara egen, om man då tänker på den klassiska småföretagaren. Om jag reggade en firma och fakturerade min arbetsgivare och pensionssparade själv så vore det väl ok.

Du bytte ju nyss jobb och då var det väl av samma anledning, är det 30-årskris? Köp en kamphund istället. :D

Vad ska du göra för nytta då?

Jag tycker i alla fall det verkar drygt att vara egen, om man då tänker på den klassiska småföretagaren. Om jag reggade en firma och fakturerade min arbetsgivare och pensionssparade själv så vore det väl ok.

Yepp. Bytte nyligen. Men det råder delade meningar i ledningsgruppen kring hur bolaget skall skötas (läs: ägarna tillhör begåvningsreserven), så jag skiter i det där och drar igång eget istället. Återkommer med erksamhetsbeskrivning när allt är riggat. Har redan fått in riskkapital :)

M: Visst skulle du kunna regga din egen firma och konsulta hos din nuvarande arbetsgivare? Dessutom skulle du har ett bolag med alla de fördelar det innebär.... och dels skulle du vara "egen", med större möjlighet att påverka ditt eget liv. Eller ? Även som egenföretagare kan man ju jobba mot kontrakt årsvis tex.

Japp. Åkeriverksamhet. Lägger ner det nu. :)
Som egenföretagare finns det inga röda dagar i almanackan, bara svarta.

Den som tror att man styr och ställer som egenföretagare får tänka om en del.

Fördelen med att vara anställd är när arbetsdagen är slut (med reservation för arbetsledare), så är den SLUT!

Yepp. Bytte nyligen. Men det råder delade meningar i ledningsgruppen kring hur bolaget skall skötas (läs: ägarna tillhör begåvningsreserven), så jag skiter i det där och drar igång eget istället. Återkommer med erksamhetsbeskrivning när allt är riggat. Har redan fått in riskkapital :)

M: Visst skulle du kunna regga din egen firma och konsulta hos din nuvarande arbetsgivare? Dessutom skulle du har ett bolag med alla de fördelar det innebär.... och dels skulle du vara "egen", med större möjlighet att påverka ditt eget liv. Eller ? Även som egenföretagare kan man ju jobba mot kontrakt årsvis tex.

Jag tycker det låter som du upptäckt det som alla arbetstagare redan visste, att det finns knasigheter på alla arbetsplatser, jag tror inte lösningen är att starta eget för du får en massa andra saker att oroa dig för då, fortfarande så är det förvisso en omöjlig uppgift att besvara sådant här innan du talar om antingen vad du ska göra eller vad din egentliga fråga är. ;)

Är det bra pengar? Kanske
Är det tryggt? Kanske, förmodligen inte
Är det roligt? Kanske
Är det glassigt? Kanske, förmodligen inte
Är det stimulerande? Kanske
Är det byråkratiskt? Garanterat
Är det en bra erfarenhet? Garanterat

Lycka till i alla fall.

Jag tycker det låter som du upptäckt det som alla arbetstagare redan visste, att det finns knasigheter på alla arbetsplatser, jag tror inte lösningen är att starta eget för du får en massa andra saker att oroa dig för då, fortfarande så är det förvisso en omöjlig uppgift att besvara sådant här innan du talar om antingen vad du ska göra eller vad din egentliga fråga är. ;)

Är det bra pengar? Kanske
Är det tryggt? Kanske, förmodligen inte
Är det roligt? Kanske
Är det glassigt? Kanske, förmodligen inte
Är det stimulerande? Kanske

Lycka till i alla fall.

Är det bra pengar? Yepp
Är det tryggt? Hyfsat
Är det roligt? Rätt ok
Är det glassigt? I början
Är det stimulerande? Japp, mest i början

Exit och försäljning efter 3-5 år när jag tröttnat och vill göra nåt nytt.

Håller inte med....Att starta eget är det bästa jag gjort.(8 år)

Och att det inte finns röda dagar handlar nog mest om dålig planering/lönsamhet.

Friheten att kunna ta egna beslut är ovärderligt.......

Lycka till!!!!!

Jag jobbar på en liten firma - 4 anställda. Han som äger stället kommer in sju på morgonen och går hem strax efter sju på kvällen. Varje dag utom söndag. I princip.

Är det bra pengar? Yepp
Är det tryggt? Hyfsat
Är det roligt? Rätt ok
Är det glassigt? I början
Är det stimulerande? Japp, mest i början

Ja men då så, inget att tveka på.

Självförtroendet är det inget fel på, det är en bra början. :lol
Fast du har statistiken emot dig, tror nog det kommer en 33-årskris redan i augusti. :hihi

Och att det inte finns röda dagar handlar nog mest om dålig planering/lönsamhet.

Lycka till!!!!!

Det bästa har jag inte gjort ännu.

Dålig planering? beror på hur mycket man ställer upp för kunden, sedan så finns det ALLTID något att göra.

Hade en vinst på knappt 19 % efter avskrivningar, löner m m, när branschen hade 7,9 % i snitt. Omsättning ca 2,5 miljoner/år.

Om du inte kan vara ledig är det dålig planering...
Det har inte kundrelationer att göra......man MÅSTE få vara ledig

Ja men då så, inget att tveka på.

Självförtroendet är det inget fel på, det är en bra början. :lol
Fast du har statistiken emot dig, tror nog det kommer en 33-årskris redan i augusti. :hihi

33-årskrisen är avklarad för länge sen. Kanske är det en försmak av 40-årskrisen jag känner av?

Jag får fan exem av att bara sitta och förvalta på ett företag. Tvärt emot allt som utlovades under rekryteringen så är det ren förvaltning. Fifan. Inte vidare stimulerande.

Lycka till!!!!!

Vad gör ni/du då?

Det bästa har jag inte gjort ännu.

Dålig planering? beror på hur mycket man ställer upp för kunden, sedan så finns det ALLTID något att göra.

Hade en vinst på knappt 19 % efter avskrivningar, löner m m, när branschen hade 7,9 % i snitt. Omsättning ca 2,5 miljoner/år.

Det är ju grymt!
Vad gör du?

Last edited:
Om du inte kan vara ledig är det dålig planering...
Det har inte kundrelationer att göra......man MÅSTE få vara ledig

Dålig planering är när du åtar dig ett uppdrag och inte klarar det i tid!

Visst har det med kundrelationer att göra, men där går din och min åsikt åt skilda håll.

Var det 1:a fåmansbolaget inom branschen som blev ISO 9002 certifierad, knappt två år efter start.

Min målsättning var ALDRIG att bli lika bra som andra inom min bransch,utan BÄTTRE!

Motto: Kvalité går före kvantitet!

En till här. :hej

Driver egen restaurang. Vad som är fördel respektive nackdel med det beror väl lite på vad man har för läggning och mål med det hela. Fördelarna som jag tror de flesta företagare håller med om är framförallt att man bestämmer själv över hur arbetet ska skötas osv. Och att allt "extra" man gör kommer en själv till gagn i slutändan. Nackdelarna är såklart att man kanske får räkna med att jobba betydligt mer än som anställd, att det även när man är ledig finns saker som måste (eller åtminstone borde) fixas.
Man brukar inte ha så mycket tid över till att vara sjuk heller om det skulle behövas...

Och så inser man att någon man anställt för att han/hon verkade kompetent för jobbet i själva verket mest är intresserad av att dra benen efter sig och snacka med polarna i telefon :mad:

Självklart skiljer saker och ting från bransch till bransch.

Lycka till!!!!!

Det du säger stämmer säkert i din, och kanske i flera andra branscher men när du säger det så låter det som att det gäller generellt i alla branscher vilket det inte gör.

Last edited:
det är jävligt skönt ingen jävla idiot som styr över dig
är betonghåltagare

Generellt brukar man väl prata om minst två-tre års uppstartstid för att etablera en ny rörelse :) Men du kanske har något du tar över så att du får bra kassaflöden från start? Därtill är mindre "egna" företag inte alltid så lätta att sälja och casha in från. Men också där beror det förstås på hur du bygger upp det och vad det är för bransch.

Jag har kört(startat) egna företagsverksamheter inom några olika branscher och tycker att ovannämnda uppstarts-tidsperiod verkar hålla rätt bra. Under denna tid är det tufft slit och långa dagar med sämre betalt. Under tiden ser man framemot en etablerad rörelse med bra buffert så att man kan ta det lite lugnare :) Då den etableringen är klar är det redan tråkigt ;)

Just nu har jag tröttat på att vara egen och skall testa på att vara anställd istället, vi får väl återkomma med erfarenheter om några månader och se vad som är bäst.

Lycka till om du väljer att starta eget iaf, även om det är slitigt har jag upplevt det som väldigt kul!

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!