Påställning=50Kr

50 kronor.Va fan är det att bråka om? Vägskatten,bensinen å matpriserna,där har ni nått att spy galla över. Å en annan sak: Varför är det ingen jävel som plogar vägarna i byn? Har vi inte betalat för det också:confused:

Kanske var du lite ironisk... Men själva fordonet har man råd med, även försäkringen under den tiden man KÖR.. men att betala dyrt för något som står i garaget är ju inte kul, även om man har råd.

"Problemet" är väl att premien är beräknad på att hojen är påställd hela tiden, även de sekunder du inte kör.

visst, summan kanske kommer att öka...

... men tills dess så är 50 spänn ingen total katastrof. Tom för mig som är lastgammal (30+)och kör med fornminneshoj(10+) så är det inte många dagars försäkring i extrakostnad. Jämfört med trafikförsäkringsskatten är det en fis i rymden...

50 djävla spänn per gång gör ju en djävla massa på en sommar... Även om man bara skulle ställa av/på veckovis...:mad:

En dyrare hoj är väl dyrare för att den har en större "risk" att vara med om en olycka... Varför jag då ska betala när hojen står i garaget och är "noll" i risk kan jag inte begripa riktigt... Det verkar ju iaf som att det är dit dom vill komma???

Snart betalar vi väl samtalsavgifter till telia även när vi inte ringer... Och då kommer det väl kommentarer som "Har du inte råd att ha telefon så var utan" Att man har råd att ha telefonen men inte råd att betala samtalen som man inte ringt kommer nog inte spela någon roll...:D

Last edited:
Vet inte om försäkringspremierna har enbart med ens privata ekonomi att göra...eller tycker du själv det är vettigt att betala mer i premie än vad själva objektet är värt??

Man gör alltid ett val när det gäller försäkringen.........

Obligatorisk del:
TRAFIKFÖRSÄKRINGEN....gäller för skador på andra fordon,och dina personskador osv.

Frivillg del:
DELKASKO.....gäller för skador på egna fordonet avseende Brand, stöld, glas,
bärgning osv.
HELKASKO.....gäller för skador på det egna fordonet avseende skadereparationer osv.

Det är bara den Obligatoriska delen som du MÅSTE ha för att att få ha din hoj i trafik, räkna på den frivilliga delen av din försäkringspremie......det kanske inte är intressant för dig att välja den.

HELKASKO är den del som jag räknar mot när det gäller kostnad - värde på hojen.
Man reparerar mycket för den premiekostnaden efter några år.

Jag valde att bara ha den Obligatoriska delen.

KentW

Last edited:
Man gör alltid ett val när det gäller försäkringen.........

Jag valde valde att bara ha den Obligatoriska delen.

KentW

Och den obligatoriska delen är billig då..? :va

Även om man bara trafikförsäkrar blir risken ändå stor att man får betala nästan lika mycket eller mer än hojen är värd. Känns inte så motiverat när det blir lika dyrt att köpa anan hoj om man förstör den.

Men det var inte det tråden handlade om. Undrar hur mycket vv tjänar på det här projektet..?

Även om man bara trafikförsäkrar blir risken ändå stor att man får betala nästan lika mycket eller mer än hojen är värd. Känns inte så motiverat när det blir lika dyrt att köpa anan hoj om man förstör den.

Men det var inte det tråden handlade om. Undrar hur mycket vv tjänar på det här projektet..?

Jag kan bara relatera till min försäkringskostnad och den mc jag har just för tillfället, men många man pratar med resonerar som om man måste ha helförsäkring.

Trafikförsäkringsdelen är inte billig....men har man följt med skadeutvecklingen sen -70talet så förstår man att den har rusat i höjden.

Och med den ökande andelen av/påställning, under säsong, kommer det säkert också att märkas i premiesättningen på ett eller annat sätt.

ETT sätt som verkligen skulle gynna, och premiera dom som kör på ett sånt sätt att inte försäkringen belastas med kostnader, vore
EN PERSONLIG fordonsförsäkring.......du kan bara köra ett fordon åt gången i alla fall, och om du inte utnyttjar försäkringen så minskar kostnaderna........

MEN för att svara på din fråga.......
Tror inte ens att dom uppnår kostnadstäckning 50:- vad får du för det idag...?

C:a 2min arbetsinsats för nån med en relativt "normal" lön.......ungefär.

KentW

Trafikdelen har ingenting med värdet på din hoj att göra så jämförelsen blir meningslös. Skador på dig (och andra) kan kosta precis hur mycket som helst.

Jag tror det han var ute efter är idiotin att ta en helförsäkring när diffen mot trafik/halv är en för stor procent av hojens värde...

Fina klistermärken med skraplottsfunktion är inte gratis.

Nej, men de kostar inte 50kr. Och det gör inte portot, kuvertet eller den automatiserade hanteringen heller.

10kr vore rimligt, max 20.

30 är premie för att man ska sluta upp med dumheterna.

Men, jag har ett nytt kryphål till 2008 så jag är nöjd. :)

"Problemet" är väl att premien är beräknad på att hojen är påställd hela tiden, även de sekunder du inte kör.

Men premien borde ju baseras på hur mycket man kör. Om t.ex. du kör nästan varje dag, och jag kör väldigt sällan så borde jag betala mindre än du (förutsatt att det är exakt samma hoj, ålder, bostadsort, osv osv osv).
Så det är ganska fult av dem att uttrycka sig så som du skrev (om de nu har gjort det). Nåväl, jag är inte ute efter att argumentera så mycket om detta, vi är väl ingen som vill betala försäkring, men de flesta (även jag) inser ju att försäkringsbolagen inte bara ska täcka sina kostnader, utan även gå med vinst.

Bra början på 2008 höjd diesel skatt, höjd skatt på min lastbilsreggade golf diesel och nu det här fy fan va rart med avgifter, vill inte veta vad det kommer att kosta mig att åka på hojjen i sommar :huvet

Jävla svin.

Jävla svin.
Istället för att förändra de processer och den hantering som sker vid påställning, och t.ex sluta skicka ut en massa förhandsskattemärken och annat skit, så skjuter man kostnaden på användarna. Också ett sätt att utvecklas. Redan nu gör användaren hela jobbet med anmälan elektroniskt, betalar med autogiro, med automatik i nästan hela kedjan, och i skuggan av det, då kommer man på att ta ut en avgift.
Jävla svin.

Jag förstår vekligen inte. :va Att VV nu täpper till en lucka som gjort att man ställd på och av hojen varje helg kan inte komma som en överaskning.

Allt som har med mc-åkandet att göra är ett val. Vill man åka sporthoj så kommer det att kosta i försäkringspremier - detta för att det finns så många olyckor och anmälda stölder inom kategorin samt att så pass många skenförsäkra.

Vill man inte betala så mycket så kan man enbart trafikförsäkra hojen istället.

Men om man är ung och äger en modern sporthoj så kommer det att kosta massor $$ enbart för trafikförsäkring. Detta för att det är ni som är den största riskgruppen! Vill man få billigare försäkring är det enkelt: köpa en hoj som är billigare att försäkra!!!

Men premien borde ju baseras på hur mycket man kör. Om t.ex. du kör nästan varje dag, och jag kör väldigt sällan så borde jag betala mindre än du (förutsatt att det är exakt samma hoj, ålder, bostadsort, osv osv osv).
Det systemet kommer! Det heter "Pay as you drive" i England och jag läst att man utreder det i Sverige! Krävs GPS och tar även hänsyn till HUR man kört (hastighet, typ av väg osv.) så ni skulle förmodligen inte gillar det heller! :rolleyes:

Last edited:
Det systemet kommer! Det heter "Pay as you drive" i England och jag läst att man utreder det i Sverige! Krävs GPS och tar även hänsyn till HUR man kört (hastighet, typ av väg osv.) så ni skulle förmodligen inte gillar det heller! :rolleyes:

Nja, känns inte så kul kanske. Men det skulle ju räcka långt med att basera försäkringen på den årliga körsträckan. Men då skulle väl folk börja manipulera mätare osv..
Å andra sidan är en gps långt ifrån felfri, på jobbet har vi en del lokalisering med gps, och det funkar oftast bra men ibland helt åt he***te dåligt. Dvs de kan få för sig att jag kört 290 på 30 väg om det blir nån liten "glitch" i systemet.

Men om man är ung och äger en modern sporthoj så kommer det att kosta massor $$ enbart för trafikförsäkring.

Visst, är man 18 med noll års kör-erfarenhet etc, så ok... men, om man är 37 år och har en CBR1000RR 04, ska det vara hiskeligt dyrt då?

Ja, herregud vad hemskt att man ska betala för de val man gör här i livet!
Allt borde vara gratis och betalas av "nån annan". :rolleyes:

Förklara varför VV måste öka kostnaden från 0 till 50 kr...

Vilka ökade kostnader har drabbat VV?

Varför tillåts ett statligt verk plötsligt ta betalt för något som inte kostat något förut, och som jag redan varit med och finansierat via trafikskatten?

Varför tar VV betalt för detta ännu en gång, och varför tycker du det är i sin ordning?

Hmmf avgift för påställning så i dag får man ett papper för vägtrafiksregisteravgift som gått upp med 8 kronor :mad: :mad: :mad:
Jag förstår inte hur ett sådant register kunde klara sig förr i tiden när det fanns ännu färre fordon och ännu lägre fordonsskatter :va

Sedan varför måste Vägverket envisas med att skicka hem ett på- och avställningspapper, ställer man på och av ofta kan de väl lika gärna skicka ett mejl eller sms så borde de spara pengar om det nu är så himla dyrt :va

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025